AFK & Cultureel Ondernemerschap: We Are Public

Leon Caren en Bas Morsch in het nieuwe kantoor in De School
Leon Caren en Bas Morsch in het nieuwe kantoor in De School
April 28, 2016

In de zomer van 2015 startte het AFK de Pilot Cultureel Ondernemerschap. In een pitch presenteerden twaalf culturele initiatieven een ontwikkelplan aan een panel van deskundigen uit verschillende disciplines. Het AFK blikt in een serie interviews met de vier winnaars en hun coach terug op de Pilot van het afgelopen jaar. Welke stappen hebben ze de afgelopen negen  maanden gemaakt en hoe gaan ze de opgedane kennis in de toekomst gebruiken? We spreken erover met Leon Caren, oprichter van We Are Public.

Pilot als kickstart

In 2014 richtten Leon Caren en Bas Morsch We Are Public op. Een cultuurlidmaatschap waarmee leden toegang krijgen tot een diverse selectie van voorstellingen, debatten en exposities in Amsterdam. Ze lanceerden het platform met een crowdfundactie en haalden binnen drie maanden de beoogde 2500 leden. Een vliegende start voor de organisatie. Bijna een jaar later kwam de Pilot Cultureel Ondernemerschap voorbij. Leon Caren: “We zaten op een punt dat de organisatie draaide, maar de groei die we hadden verwacht bleef uit. We waren alleen maar keihard aan het werk om te zorgen dat de organisatie bleef draaien en hadden geen geld om te investeren. De Pilot vormde de kickstart om daar verandering in te brengen.

Inspelen op de achterban

We Are Public investeerde mede dankzij de Pilot flink in de ontwikkeling van een database voor het platform. Hiermee werd het afgelopen jaar een grote stap gezet in de professionalisering van de organisatie. Door het ontbreken van een goede database moesten ze eerder veel werk handmatig doen. Caren stelt dat ze daarnaast niet genoeg de interactie konden opzoeken met de leden. Terwijl dat  juist door de twee oprichters wordt gezien als een van de cruciale aspecten voor het duurzaam maken van We Are Public.

Gaandeweg kwamen ze er achter dat de We Are Public leden het lidmaatschap anders gebruikten dan ze in eerste instantie hadden voorzien. “Wij gingen ervan uit dat de pas vrij spontaan gebruikt zou worden. Dat je op de bank zit en denkt ‘ik heb geen zin in deze serie. Even kijken wat We Are Public vanavond aanbiedt’.” In de praktijk bleek dat men behoefte had aan het vooraf plannen en reserveren van voorstellingen. Door de nieuwe database kan dat nu. Er is bovendien een tool ontwikkeld waardoor leden kunnen aangeven dat ze naar een voorstelling gaan en meteen kunnen zien wie er nog meer gaan. Zo wordt er gewerkt aan de community ervaring.

Ondernemen in het culturele landschap

Het is volgens Leon Caren essentieel om ondernemerschap te tonen in het huidige culturele landschap. De vraag is of makers zelf het voortouw moeten nemen. “Natuurlijk zijn er makers die én prachtige dingen  maken én uitstekende ondernemers zijn, maar dat gaat alleen niet altijd samen. De roep om ondernemerschap kan bovendien ten koste gaan van de vrijheid van kunstenaars.”

Volgens Caren is de verbinding tussen publiek en makers belangrijker dan ooit. Met de terugloop van subsidies wordt de culturele sector met steeds meer afhankelijk van kaartverkoop, waardoor het gevaar ontstaat van een steeds veiliger programmering. En daarmee is er minder ruimte voor jonge makers, vernieuwing en experiment. “Hier ligt een belangrijke taak voor We Are Public. Om juist voor bijzondere producties die buiten de gebaande paden durven te treden publiek te vinden. Zo kunnen wij bijdragen aan een rijk cultureel klimaat.”

Over de Pilot Cultureel Ondernemerschap

Naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van VVD-raadslid Werner Toonk, deed het AFK eind 2014 onderzoek naar de mogelijkheden voor een pilot-regeling voor de stimulering van cultureel ondernemerschap. Deze richtte zich op Amsterdamse initiatieven die een belangrijke stap willen zetten in hun professionalisering en leidde in 2015 tot de Pilot Cultureel Ondernemerschap.

Binnen de pilot zijn twaalf culturele initiatieven geselecteerd om een ontwikkelplan te pitchen voor een deskundig panel. Dit panel beoordeelde de plannen op zakelijke kwaliteit, haalbaarheid en voorbeeldfunctie voor de kunstsector. Unfair Amsterdam, San Serriffe, 24classics en We Are Public zijn geselecteerd om hun plan uit te voeren. In de zomer van 2015 ontvingen zijn hiervoor een bijdrage van €20.000 van het AFK. Gedurende negen maanden zijn zij begeleid in het realiseren van de plannen door strategisch adviseur Roel van Herpt.

De pilot Cultureel Ondernemerschap krijgt een vervolg binnen de tweejarige subsidie.