AFK Uitgelicht: Re|fuse Magazine - Olfa Ben Ali (Jaarverslag 2016)

August 18, 2017

Het jaarverslag van het Amsterdams Fonds voor de Kunst staat dit jaar in het teken van ‘Bouwen aan talent in de stad’. Voor het AFK stond het afgelopen jaar meer dan ooit in het teken van ontwikkeling. Nieuwe aanwas, doorstroming en groei van talent zijn essentiële voorwaarden voor een gezond kunstklimaat, omdat zij zorgen voor aansluiting bij de actuele samenleving. Talentontwikkeling kent vele verschijningsvormen, zoals de zes voorbeelden van aanvragers in dit jaarverslag aantonen. Vandaag het woord aan; Olfa Ben Ali, initiatiefnemer van Re|fuse Magazine

Mode en vluchtelingen

Toen kunstenaar Olfa Ben Ali voor een online project de vluchtelingen van We Are Here gebruikte als modellen gebeurde er iets bijzonders: “Ze werden mooi aangekleed en opgemaakt voor de fotoshoot. Door die aandacht zag ik ze helemaal opleven. Dat was echt magisch. Het gaf hen blijkbaar iets wat ze lang niet hadden gevoeld. Daar moest ik meer mee doen.” Ze besloot dat er omtrent dit onderwerp een tijdschrift moest komen en dus benaderde ze Pieter Leendertse van communicatiebureau KesselsKramer.

Glossy

Het resultaat is een lijvige glossy van 128 pagina’s. Op het eerste oog ziet het eruit als een gewoon modetijdschrift, maar meteen daarna valt op wat er anders is. ‘Re|fuse Magazine’ is namelijk een glossy met een unieke combinatie van mode, kunst en vluchtelingen. “Dat is iets onverwachts”, zegt Ben Ali. “Mode en vluchtelingen gaan veel beter samen dan mensen denken. Maar het is ook noodzakelijk. We zijn namelijk gewend om op een bepaalde manier naar vluchtelingen te kijken. Dat willen we doorbreken.”

Identiteit

Vluchtelingen in slecht zittende gedoneerde kleding; het is een bekend beeld, maar volgens Ben Ali ook een politiek beeld. Op het Griekse eiland Lesbos zag ze dit met eigen ogen. “Vluchtelingen die met de boot vanuit Turkije aankwamen, kregen meteen droge, gedoneerde kleding. Maar ondanks de goede bedoelingen had dat ook een keerzijde. Met hun oude kleren werd hun meteen een deel van hun identiteit en authenticiteit afgenomen. Kleding maakt nu eenmaal onderdeel uit van je identiteit.”

Samenwerking

Bij het magazine wist Ben Ali grote namen als de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei, modeontwerper Bas Kosters en beeldend kunstenaar Jan Hoek te betrekken. “Het project is één grote samenwerking. Ik ben nu wel aan het woord, maar zonder de prachtige verhalen van de vluchtelingen en zonder de tijd en energie van iedereen die heeft meegewerkt, was het nooit zo mooi geworden.” De glossy is eenmalig, maar Ben Ali kondigt aan dat het een begin is van een groter project. “Ik weet nog niet hoe dat precies vorm gaat krijgen, maar ik wil onderzoeken hoe we de commerciële taal die we in glossy’s hanteren verder kunnen gebruiken; als een maatschappelijke taal waarmee we dit soort problematiek op een andere manier onder de aandacht kunnen brengen.”

Over Re|fuse Magazine

Voor het project ‘Re|fuse Magazine’ kreeg voormalig 3PackageDealtalent Olfa Ben Ali in 2016 een projectsubsidie van het AFK. Het magazine is een avant-garde glossy waarin Ben Ali de beeldtaal van een fashion magazine gebruikt om vluchtelingen hun waardigheid en menselijkheid terug te geven. De uitgave vormt een symbolisch monument van (herstelde) esthetiek en trots. ‘Re|fuse Magazine’ bevat bijdragen van bekende kunstenaars en ontwerpers als Ai Wei Wei, Liselore Frowijn, Barbara Visser en Blommers / Schumm. Het magazine is gepresenteerd tijdens Amsterdam Fashion Week 2017 en is verkrijgbaar in een veelvoud aan kiosken, boekhandels en museumwinkels.

Interview: Hotel Content | Beeld: Annegien van Doorn | Bekijk het Jaarverslag 2016.