Adviescommissies Vierjarige subsidies

  • Commissie Letteren
    letteren@afk.nl
  • Yasemin Tümer
    Voorzitter

    Yasemin Tümer (1955) is een ervaren bestuurder van organisaties in verschillende sectoren, zowel in de positie van toezichthouder/commissaris als bestuurder. Tümer is momenteel onder andere voorzitter van de UnitedSucces Foundation, een wereldwijd netwerk van vrouwelijke ondernemers. Ze is een actieve investeerder in vrouwelijk ondernemerschap met specifiek focus op financieringsvraagstukken. Verder is zij bestuurslid van Women Inc. en onder meer voormalig commissaris van de Holding bij de Nationale Loterijen N.V. Ze was voorzitter van MTNL (Multiculturele Televisie Nederland) en voorzitter van de Stichting Leerstoel voor Diversiteit en Integratie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2006 en 2007 was zij interim-directeur van de NPS (Nederlandse Programma Stichting). Tümer was partner bij KPMG Consulting en directeur bij DHV Consulting en heeft naast bedrijfskundig en financiele ondergrond ook een master in Filosofie, met als afstudeer onderwerp de Corporate Governance codes en hun effect op verantwoord handelen.

  • Aliefka Bijlsma

    Aliefka Bijlsma is sinds 1999 werkzaam in het literaire veld en de filmsector. Ze studeerde rechten aan de UvA en werkte enige jaren als advocate op haar geboorte-eiland Curaçao. Na haar overstap naar de filmsector verkreeg ze ruime ervaring op zowel zakelijk-juridisch gebied als binnen de inhoudelijke ontwikkeling van formats en scenario’s. Momenteel werkt ze voor film- en tv productiebedrijf Johan Nijenhuis & Co., op gebied van 'Development and Licensing'. Bijlsma schreef scenario’s voor speelfilms en TV series, twee literaire romans (uitgeverij Augustus) en enkele (wetenschappelijke) artikelen en opiniestukken.

  • Hassnae Bouazza

    Hassnae Bouazza is journalist, columnist en programmamaker. Bouazza schrijft over de Arabische wereld voor onder meer Vrij Nederland en levert opiniestukken voor NRC, Volkskrant en de Arabischtalige website van de Wereldomroep. Bouazza, beoordeelt boeken voor het Fonds van de Letteren en is programmamaker bij het Writers Unlimited Winternachten festival. Hassnae was regisseur en eindredacteur van de veelbesproken zesdelige documentaireserie Seks en de Zonde (NTR, 2014). Ze heeft haar eigen online glossy Aicha Qandisha en in 2015 ontving ze de internationale Arouwad Award voor haar werk over de Arabische wereld.

  • Anneke Jansen

    Anneke Jansen was tot voor kort co-founder en artistiek directeur van het Amsterdams Fringe Festival, een functie die zij per 1 januari 2016 heeft neergelegd. Daarnaast heeft zij in 2013 VoordeMensen.nl opgericht met als doel 'het bedenken en mede ontwikkelen van online oplossingen voor culturele festivals en evenementen'. Jansen is onder andere als adviseur eveneens betrokken bij Fonds Podiumkunsten (festivals) en maakt als secretaris onderdeel uit van het bestuur van Stichting De Theatervooropleiding Amsterdam.

  • Chris Kooi
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Chris Kooi studeerde Engelse Taal- en Letterkunde in Groningen. Hij werkte achtereenvolgens als redacteur bij het Crossing Border Festival in Den Haag en bij de uitgeverijen Podium en Unieboek / Het Spectrum. Hij richtte vervolgens een zelfstandig literair agentschap op en werkte als scout voor buitenlandse uitgeverijen. Sinds 2013 werkt hij als acquirerend redacteur voor uitgeverij Cargo - De Bezige Bij in Amsterdam.

  • Martijn Mewe

    Martijn Mewe is in de afgelopen twintig jaar in diverse functies werkzaam geweest binnen de sectoren cultuur, media en politiek. Sinds 2015 heeft hij een eigen adviesbureau waarbij de focus ligt op strategische verandering en ketensamenwerking. In de periode 2011-2015 was Mewe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Velsen. Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt voor De Rode Hoed, Hotel Arena, het tijdschrift Theatermaker en enkele (Vlaamse) toneelgezelschappen. Ook heeft Martijn Mewe voor verschillende beroeps- en belangenverenigingen in de filmsector gewerkt, zoals de Federatie Filmbelangen, ACT (Belangenvereniging voor acteurs) en als algemeen secretaris bij de Dutch Directors Guild.

  • Commissie Dans
    dans@afk.nl
  • Marjolein Hesselink
    voorzitter

    Marjolein Hesselink (1980) is organisatieadviseur, procesbegeleider, interim-manager en trainer bij Van de Bunt Adviseurs. Eerder was zij onder meer projectmanager en adviseur bij Binoq Atana (2005-2008) en onderzoeksassistent voor de commissie d’Ancona (onderzoek naar gesubsidieerde podiumkunsten, 2006). Marjolein Hesselink is deskundige op het gebied complexe organisatieveranderingen, leiderschaps- en teamontwikkeling – voornamelijk binnen het maatschappelijk middenveld en bij de lokale overheid.

  • Janine Dijkmeijer

    Janine Dijkmeijer is algemeen directeur bij het Nederlands Danstheater Den Haag. In 2003 richtte zij Cinedans – Dance on Screen Festival op, waar zij tot 2013 directeur was. Van 2012 tot 2014 was Dijkmeijer zakelijk leider van Het Nationale Ballet. Janine Dijkmeijer heeft 17 jaar professioneel gedanst en ontving in 1999 de Gouden Theaterdans Prijs en de Prijs van Verdienste van het Dansersfonds ’79. In 2014 ontving zij de Jiří Kylián Ring voor haar activiteiten binnen het dansveld.

  • Diane Elshout

    Diane Elshout is meer dan 25 jaar actief in de podiumkunsten. Ze studeerde in 1985 aan de dansacademie Rotterdam voor docent dans, vervolgde haar studie in 2006 met een Post HBO opleiding Bedrijfskunde en behaalde daarnaast in 2009 behaalde een Master Theaterwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Van 1986 tot 1996 danste van Elshout bij verschillende groepen in binnen- en buitenland. In 1996 richtte ze het dansgezelschap Elshout/Händeler op waarmee zij sindsdien een groot aantal site specific performances binnen en buiten Nederland heeft gemaakt. Sinds 2006 werkt zij samen met Simon Rowe en Noud Verhave binnen Moving Arts Projects (MAP), waarmee zij Community Art projecten realiseert.

  • Harmen van der Hoek

    Harmen van der Hoek studeerde kunstmanagement en is sinds 2009 werkzaam als zelfstandig ondernemer op het gebied van advies en projectmanagement in de culturele sector. Sinds 2013 hij daarnaast zakelijk leider van Club Guy & Roni, een internationaal dansgezelschap rondom het choreografen-duo Guy Weizman en Roni Haver. Als freelancer is hij onder andere betrokken bij de Stichting Kulturele Haadstêd Leeuwarden 2018 en het Explore the North Festival.

  • Peter van der Hoop
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Peter van der Hoop studeerde Communicatiewetenschap en maakte in 1994 zijn start binnen het kunstenveld als organisator van het Triple X festival. Hij was zakelijk leider van Felix Meritis en werkte tien jaar als faculteitssecretaris voor de dansopleidingen van de Theaterschool binnen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Van der Hoop was medeoprichter van het Bijlmer Parktheater en werd daarna zakelijk leider en interim directeur van het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. Momenteel werkt hij als manager bedrijfsvoering van Musis & Stadstheater Arnhem (voorheen Musis Sacrum).

  • Ivette van Ooijen

    Ivette van Ooijen studeerde Theaterwetenschappen en Culturele Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1999 is ze werkzaam in de theaterwereld, met name op het terrein van internationale theaterproducties. Sinds 2010 werkt van Ooijen bij de Stadsschouwburg Utrecht als programmeur met als specialisatie culturele diversiteit, dans, jeugd en jongeren. In 2008 richtte van Ooijen Ives Productions op waarmee zij haar expertise op het gebied van aansturing van productie- en organisatieprocessen inzet voor een veelvoud aan projecten.

  • Commissie BFNA
    bfna@afk.nl
  • Jacinta Duttenhofer
    voorzitter

    Jacinta Duttenhofer (1958) is een ervaren bestuurder en toezichthouder in met name de onderwijssector. Duttenhofer was daarnaast jarenlang actief als advocaat in de sociale advocatuur en voormalig directeur bij Stichting Maatschappijopbouw Zuidoost en Stichting KGCA (Scholing en ondersteuning voor Ondernemingsraden). Zij is lid van het CDA waarvoor zij zitting had in de gemeenteraad Ouder-Amstel (2010- 2014). Duttenhofer is de afgelopen negen jaar plv. voorzitter bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs, is lid RvC van Woondiensten Aarwoude en Voorzitter en lid van de RvC van Gezinssupport.nu. Van 2006 tot 2011 was zij als bestuurslid betrokken bij respectievelijk Krater Theater en Bijlmerpark Theater.

  • Vanessa van Dam

    Vanessa van Dam studeerde Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie. Sindsdien werkt zij als ontwerper voor een veelvoud aan opdrachtgevers in het culturele circuit: Van musea tot architecten en van modeontwerpers tot uitgevers. Van Dam is als docent betrokken bij diverse academies, waaronder de St. Joost Academie in Breda (Masteropleiding Grafisch Ontwerp). Van Dam was ruim vier jaar afwisselend commissielid en voorzitter binnen de vormgevingscommissie van het Fonds BKVB en nam plaats in diverse jury’s, waaronder recentelijk die van de Stiftung Buchkunst te Leipzig voor de ‘Schönste Bücher aus aller Welt’.

  • Mariëtte Dölle

    Mariette Dölle is artistiek en zakelijk leider van TENT Rotterdam. Dölle was scout voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2011 en voor de Prix de Rome 2015, en is adviseur kunstopdrachten voor de Rotterdamse Schouwburg. Daarnaast is Dölle adviseur projectsubsidies cultuur voor de gemeente Utrecht, en was ze voorheen adviseur voor het Mondriaan Fonds. Ze is lid van de werkveldcommissie Koninklijke Academie Den Haag en gastdocent op verschillende Nederlandse kunstacademies, waaronder de Rietveld Academie. Ze is bestuurslid van presentatie-instituut Nieuwe Vide in Haarlem.

  • Els Drummen
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Els Drummen was t/m mei 2016 jarenlang werkzaam als conservator en tentoonstellingsmaker bij het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Daar zette zij onder andere een jaarlijks terugkerend honoursprogramma op voor studenten van de Rietveld Academie. Vanaf juni 2016 is Drummen werkzaam als senior Kunst en Cultuur Adviseur bij Nationale Nederlanden Group. Binnen deze organisatie is zij mede verantwoordelijk voor de bedrijfscollectie en cultuursponsoring in de regio Den Haag en Rotterdam. Daarnaast adviseerde Drummen in het verleden de gemeente Alkmaar op het gebied van kunstbeleid.

  • Sabrina Kamstra

    Sabrina Kamstra is sinds 1997 hoofd Kunstzaken van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, wiens collectie ruim 6000 hedendaagse Nederlandse kunstwerken omvat. Van 1983 tot 1987 werkte Kamstra als conservator bij Stichting De Appel in Amsterdam. Daarna werkte zij zeven jaar in Tokyo als directeur culturele zaken van het Japan-Nederland Instituut. Kamstra bekleedt diverse bestuurlijke en adviserende functies. Sinds 2014 is zij adviseur voor het Mondriaan fonds en sinds 2015 jurylid van de Elisabeth van Thüringen prijs. Voorheen was zij van 2002 tot 2006 Kroonlid Van de Raad voor Cultuur en bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad (2007 – 2011). Tot 2015 was zij voorzitter van de VBCN - Vereniging Bedrijfscollecties Nederland.

  • Eelco van der Lingen

    Eelco van der Lingen is sinds 2007 initiator, directeur en curator van Nest in Den Haag. Daarnaast heeft hij tentoonstellingen gemaakt voor het Centraal Museum Utrecht (Lekker Licht) en Tent in Rotterdam (Shift & Drift). In het verleden was hij adviseur bij de gemeente Leiden, het CBK Rotterdam, het Mondriaan Fonds en bij Fonds Kwadraat (voorheen Materiaalfonds). Als gastdocent was van der Lingen betrokken bij verschillende academies. Op de Gerrit Rietveld Academie en Academie Minerva was hij extern gecommitteerde.

  • Bertan Selim

    Bertan Selim is hoofd subsidies en samenwerkingen bij het Prins Claus Fonds in Amsterdam. In 2012 zette hij samen met Arjo Klamer een Lectoraat Creative Industries & Social Innovation op aan de Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg op. Eerder werkte Selim bij het Virtueel Platform in Amsterdam, Arts Council Pro Helvetia (Zurich) en de European Cultural Foundation (Amsterdam). Naast zijn werk bij het Prins Claus Fonds promoveert Bertan Selim momenteel aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek is gericht op de economische waarde van het gebruik van digitale technologie binnen culturele organisaties in Nederland.

  • Floor van Spaendonck

    Floor van Spaendonck is manager Beleid & Actualiteit bij Het Nieuwe Instituut. Voordat zij werkzaam was bij Het Nieuwe Instituut was zij directeur van het Virtueel Platform (kennis-instituut voor e-cultuur) en programmamaker bij Waag Society. Floor van Spaendonck zit in de Raad van Toezicht van DEN ( Digitaal Erfgoed Nederland), de adviesraad voor DCR (de Dutch Creative Residences) en het Comité van Aanbeveling van het Maker Festival Twente. Ze is vanaf 1 februari 2017 Managing Director van Cinekid. 

  • Commissie Erfgoed
    erfgoed@afk.nl
  • Kim Wannet
    voorzitter

    Kim Wannet (1969), is adviseur, trainer en interim-manager. In deze hoedanigheid heeft zij opdrachten vervuld voor onder andere het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, ROC Amsterdam, de Mbo-Raad en Servicepunt Emancipatie voor de gemeente Amsterdam (projectleider). Als projectleider van een scenariostudie naar de toekomst van de journalistiek mocht Wannet in 2015 als National Champion in de internationale Constantinus competition for excellence in consulting de Silver Medal Constantinus International Award 2015 in ontvangst nemen.

  • Annabelle Birnie

    Annabelle Birnie studeerde aan het Institut d'Etudes Supérieurs des Arts in Parijs en Kunst, naast Beleid & Management aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte enkele jaren voor verschillende internationale galeries en instellingen, waaronder veilinghuis Sotheby's. Van 2003 tot 2012 was ze directeur ING Art Management. Sinds 2012 is Annabelle Birnie directeur van het Drents Museum. Daarnaast is Birnie onder meer lid van de Raad van Toezicht van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, bestuurslid van de Museumvereniging, de Stichting Museumkaart en adviseur voor verschillende particuliere musea. Ze neemt zitting in jury’s en keuringscommissies, waaronder Pan Amsterdam, Art Breda, de Sacha Tanja Penning en het Friese Coba de Groot Stipendium.

  • Claartje Bunnik

    Claartje Bunnik studeerde Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie werkte ze onder meer bij het Rijksmuseum, en als beleidsambtenaar en afdelingshoofd bij de gemeente Amsterdam en het ministerie van OCW (Cultureel Erfgoed). In 2005 richtte ze Bunnik Beleid en Advies op. Haar opdrachtgevers zijn overheden, fondsen en culturele instellingen. Bunnik vervulde verschillende toezichtfuncties in de cultuursector, zoals bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Haar bijzondere aandachtsgebieden zijn governance, effectmeting en prestatieafspraken tussen overheden en culturele instellingen.

  • Vera Carasso

    Vera Carasso startte in 2000 na haar studie kunstgeschiedenis haar loopbaan als specialist Toegepaste Kunst bij Christie’s Amsterdam. In haar laatste jaren bij het veilinghuis was zij lid van de directie en gaf zij commercieel leiding aan de Amsterdamse vestiging. In 2009 maakte ze de overstap naar de non-profit sector en werd ze directeur van Museum Speelklok in Utrecht. Sinds 2014 is Vera Carasso hoofd Sector Collecties van het Gemeentemuseum Den Haag.

  • Agnes Grondman
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Agnes Grondman zat op de Rietveld Academie en studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als educator in Museum de Lakenhal in Leiden, was wetenschappelijk medewerkster bij het Amsterdam Museum en directeur bij Gemeentemuseum de Wieger. Als directeur van Museum de Fundatie in Zwolle bouwde zij een kleine privé-instelling uit tot een middelgroot professioneel museum. Daarnaast bekleedde zij diverse bestuursfuncties bij de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst (voorloper Raad voor Cultuur).

  • Hicham Khalidi

    Hicham Khalidi is Associate Curator voor Fondation D'Enterprise Galeries Lafayette in Parijs. Daarvoor was Khalidi curator van Artefact Festival en hoofd tentoonstellingen van STUK Kunstencentrum in Leuven. Zijn belangrijkste aandachtsgebieden zijn de politiek van het beeld, hedendaagse kunst en technologie en trans-disciplinair onderzoek in kunst, muziek en design. Khalidi was curator beeldende kunst van de vijfde Marrakech Biënnale (2014) 'Where are we now?'. Daarnaast jureert hij voor de Sonsbeek Biennale en is hij adviseur voor organisaties als het Stimulerings Fonds Creative Industrie en het Prins Claus Fonds.

  • Commissie Film
    film@afk.nl
  • Bernard Jan Verkoren
    voorzitter

    Bernard Jan Verkoren (1970) is als General Counsel bij JumboDiset B.V (bestaande uit onder meer speelgoedbedrijven Koninklijke Jumbo en Diset) verantwoordelijk voor de juridische zaken, human resource en lid en van de executive board. Daarvoor had hij een juridische adviespraktijk en was hij werkzaam als advocaat. Daarnaast is Verkoren bestuurslid en penningmeester bij Stichting Lezen en bij Circuswerkplaats Boost. Ook is hij secretaris bij Stichting IDRF (Infectious Disease Research Foundation) en bestuursvoorzitter van Stichting Frontaal. Tot voor kort was hij bestuurslid bij Stichting TOF (fonds ter ondersteuning van (ver)nieuw(end) Nederlands theater).

  • Colette Bothof
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Colette Bothof studeerde Communicatiewetenschap en volgde de vakrichtingen scenario en regie speelfilm op de Nederlandse Film en Televisie Academie. Sinds 1993 is zij werkzaam als zelfstandig schrijver/regisseur voor film, televisie en crossmedia projecten. Het heeft haar verschillende prijzen en nominaties opgeleverd. Bothof was eerder adviseur bij het Mediafonds (voorheen Nederlands Fonds voor de Film) en betrokken bij het AFK als projectadviseur. Ze vervulde diverse functies als dramaturg, docent en bestuurslid (Dutch Directors Guild, Vevam). De afgelopen drie jaar was ze hoofd van de afdeling Regie Fictie op de Nederlandse Film Academie.

  • Pepijn Kuyper

    Pepijn Kuyper is directeur van LUX, een onafhankelijk en vrijzinnig podium in Nijmegen dat de functies arthouse, vlakkevloer-, media- en debatpodium combineert. Hiervoor werkte hij acht jaar als adviseur en manager in de kunst- en cultuursector. Kuyper heeft ruime ervaring met bedrijfsvoeringsvraagstukken en veranderprocessen bij diverse podia, kunstencentra, festivals en musea. Daarnaast is Pepijn Kuyper bestuurslid bij theater Walhalla in Rotterdam en bij InScience – Dutch International Science Film Festival. Eerder was hij bestuurslid bij onder meer Utrechts poppodium EKKO en adviseur bij de Kunstraad Groningen.

  • Jurriaan Rammeloo

         

  • Gerwin Tamsma

    Gerwin Tamsma is sinds 1996 werkzaam bij het International Film Festival Rotterdam en is daar verantwoordelijk voor de programmering van films uit onder andere China, Korea, Latijns-Amerika, Scandinavië en Zuid-Europa. Daarnaast is hij de coördinator van Bright Future, het festivalprogramma dat zich richt op nieuw talent. Tamsma maakt deel uit van de selectiecommissies van de Tiger Awards Competitie en het Hubert Bals Fonds. Hij cureert bovendien retrospectieven en speciale programma’s voor het festival.

  • Iván García-Romero

    Iván García-Romero is programmamaker, manager en adviseur van media- en cultuurprojecten met een achtergrond in internationale betrekkingen en film. Hij werkt momenteel als Hoofd Politics & Social Issues bij Spektor transmedia storytelling. García-Romero richt zich op nieuwe vormen van de creatieve dialoog tussen media en kunstdisciplines en onderzoekt de maatschappelijke impact hiervan. Eerder was bij adviseur bij Movies that Matter Festival en betrokken als programmeur bij onder meer festival IMPAKT en diverse filmfestivals in Azië en Latijns-Amerika. Iván García-Romero is oprichter van Cinemaztlán, het grootste Mexicaanse filmfestival in Nederland.

  • Commissie Muziek & Muziektheater
    muziek@afk.nl
  • Duco Wildeboer
    voorzitter

    Duco Wildeboer (1966) is opgeleid als jurist en was sinds 2000 werkzaam bij Euronext Amsterdam (internationale, pan-Europese beurs) waarvan de laatste vier jaar als directeur Listing Operations. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor beleid en uitvoering van de CSR projecten bij Euronext (onder meer Stichting Opkikker, Amsterdam Cares en JINC). Hij nam onlangs afscheid van Fonds voor Oost waar hij als lid van het buurtcomité een belangrijke rol speelde in de opstartfase van het fonds. Wildeboer is voorzitter van de AthenA Social Club, de commissie binnen HC AthenA die de maatschappelijke projecten opzet en begeleid. Als oud-voorzitter van dezelfde club was hij lid van de KNHB expert-panels ‘hockey 2020’ en ‘diversiteitshockey’ en was hij co-initiator van het project ‘Slimme Sportparken/SmartCity’. Wildeboer is fervent verzamelaar van moderne kunst en heeft ervaring met diverse internationale kunstbeurzen.

  • Anne Douqué

    Anne Douqué studeerde Kunstgeschiedenis en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie richtte ze Artery op, een stichting waarmee ze samen met kunstenaar en medeoprichter Henk Schut uiteenlopende projecten produceert op het gebied van muziektheater en beeldende kunst. Douqué was 6 jaar zakelijk leider bij het Nederlands Kamerkoor en daarvoor enkele jaren werkzaam bij de British Council. Sinds 2 jaar biedt ze als zelfstandige zakelijke ondersteuning en advies aan culturele organisaties.

  • Maarten Gulickx
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Maarten Gulickx is directeur-eigenaar van Mr. Gulickx, een bureau dat het zakelijk en creatief laten floreren van de culturele industrie als uitgangspunt heeft. Zijn huidige opdrachtgevers zijn onder meer De Veenfabriek, MOAM Collective en Cultuur+Ondernemen. In 2003 startte Maarten Gulickx zijn loopbaan als muziekprogrammeur en manager van musici, waarna hij zich specialiseerde in de zakelijke begeleiding van kunstenaars, culturele instellingen en creatieve ondernemingen. Hij was daarnaast onder meer directeur a.i. van Roots & Routes, artistiek manager van Podium Grounds en zakelijk leider van de Krabbedans.

  • Jessica de Heer

    Jessica de Heer studeerde klavecimbel aan het Conservatorium in Utrecht en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze onder meer als beleidsmedewerker bij het voormalige Amsterdamse centrum voor hedendaagse muziek de IJsbreker en had ze haar eigen muziekorganisatiebureau The Office. Daarnaast werkte ze als redacteur muziek en dans bij de NPS en als muziekprogrammeur bij het Muziekcentrum Vredenburg. Van 2010 tot maart 2015 was ze (artistiek) directeur van Oorkaan. In de functie van adviseur of bestuurslid is Jessica de Heer betrokken bij verschillende muziekorganisaties en fondsen.

  • Oscar van der Pluijm

    Oscar van der Pluijm is cultureel ondernemer, manager, adviseur en muzikant. Momenteel is hij directeur van de stichting World Music & Dance Centre en het muziekpodium GROUNDS. Daarnaast is hij eigenaar van het adviesbureau O ZO management. Van der Pluijm is opgeleid als klassiek gitarist en cultuurwetenschapper (Erasmus Universiteit). Hij heeft een grote interesse voor de verscheidenheid aan muzikale en culturele uitingsvormen in onze hedendaagse pluriforme grootstedelijke samenleving. Op dit gebied heeft Oscar van der Pluijm de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan als beleidsmaker, adviseur, bestuurder en cultureel ondernemer.

  • Frank Veenstra

    Frank Veenstra studeerde schoolmuziek en compositie aan het ARTEZ conservatorium, gevolgd door Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Van 1994 tot 2005 was hij als programmamanager verantwoordelijk voor de muziekprogrammering van het Muziekcentrum Enschede. Sinds 2005 is Veenstra artistiek manager van het Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven. Hij is bovendien directeur van het Cross-linx festival, curator van het Storioni Festival en artistiek manager van het TROMP Percussion, het grootste concours in de wereld voor solo slagwerk. Frank Veenstra maakt deel uit van diverse jury's, waaronder de Nederlandse Muziekprijs en De Ovatie van de VSCD. Hij is voorzitter van een consortium van de belangrijkste Nederlandse concertpodia.

  • Manoushka Zeegelaar Breeveld

    Manoushka Zeegelaar Breeveld is actrice, zangeres en schrijfster. Ze was te zien in diverse toneel- film- en televisieproducties, waaronder De Koningin van Paramaribo, Grijpstra en de Gier, Madame Jeanette en Sonnyboy. Ze speelde de rol van Mammy in Gejaagd door de wind van Matzer Theaterprodukties en onlangs was ze te zien in de politieserie Noord/Zuid. Zeegelaar Breeveld schrijft daarnaast lied- en toneelteksten voor diverse theaterproducties. In 2015 stond ze in het theater met het concert Diaspora! een ode aan Caribische muziek en met Sophie en Nola van Urban Myth. Zeegelaar Breeveld maakt deel uit van de directie van acteursbelangenvereniging ACT.

  • Commissie Theater
    theater@afk.nl
  • Sedat Bugdaci
    voorzitter

    Sedat Bugdaci (1975) is zelfstandig manager en business developer in verschillende creatieve vakgebieden. Bugdaci was onder andere oprichter en directeur van de Haagse publieke omroep (Den Haag FM/TV, FunX) en is bestuurslid voor de Leidse omroep Unity FM/TV. Hij heeft ervaring als marketingmanager van Culturalis Theater en als zakelijk leider van Breaking Ground, een platform voor Europese filmstudenten. Hij is directeur/eigenaar van TRITIKO Management en kwartiermaker bij Stichting Hoedje van Papier. Hij is adviseur bij onder meer het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en onafhankelijke voorzitter voor de projectsubsidies muziek van het Fonds Podiumkunsten.

  • Suzan Boogaerdt

    Suzan Boogaerdt is theatermaker en actrice. Onder de naam Boogaerdt/Vanderschoot maakt zij samen met Bianca van der Schoot theatervoorstellingen en produceerden zij tot 2013 meerdere producties. Daarnaast is Boogaerdt werkzaam als begeleider/ docent aan de Regie-opleiding en begeleider/docent aan de Mime-opleiding bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

  • Luc Dewaele

    Luc Dewaele was de afgelopen 25 jaar actief in het Vlaamse kunstlandschap als marketeer, programmeur en artistiek directeur. Hij werkte bij Kunstencentrum Vooruit Gent, Het Toneelhuis Antwerpen en was actief als bestuurslid bij Het Theaterfestival, Time Festival/Timelab en een aantal Vlaamse theatergezelschappen. Sinds drie jaar werkt hij met zijn eigen organisatie De Lichte Cavalerie als freelance adviseur en projectleider in het veld van kunst, cultuur en erfgoed.

  • Maarten van der Meer

    Maarten van der Meer is directeur van Stichting Future Society en MVDM Cultuuradvies en -project & events. Tot februari 2016 is hij Stadsintendant van Deventer en directeur-bestuurder van Deventer Verhaal, productiehuis voor Erfgoed en meer. Eerder werkte Van der Meer als tentoonstellingsmaker, ambtenaar van de afdeling Kunst & Cultuur van de gemeente Rotterdam en adviseur op het gebied van cultuur en cultuurbeleid voor verschillende overheden en cultuurinstellingen. Voorafgaand aan zijn overgang naar Deventer was Maarten zakelijk directeur van Theater Bellevue. Van 2002 tot en met 2009 was Maarten politiek actief namens GroenLinks als raadslid en onder meer cultuurwoordvoerder in de Gemeente Amsterdam.

  • Jenny Mijnhijmer

    Jenny Mijnhijmer is inleider bij het Mediafonds en vice-voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers. Mijnhijmer heeft ruime ervaring als beleidsmaker en als adviseur. Ze was vijf jaar lid van de commissie theater bij de Raad voor Cultuur, heeft geadviseerd in de Amsterdamse Kunstraad en bij de Commissie Culturele Activiteiten Den Haag. Als toneelschrijver en actrice brak zij door bij De Nieuw Amsterdam (DNA) van Rufus Collins. Ze schreef onder andere de theaterversie van ‘De koningin van Paramaribo’ en ‘Romeo ’n Juliette, a Caribbean Xperienz’.

  • Lode van Piggelen

    Lode van Piggelen is sinds 2015 Curator van het internationaal seminar ‘Sense of Place’ (Oerol) en Conceptontwikkelaar/programmeur van ‘Kijken, Kijken, Kopen’, de culturele zondag in Arnhem. Daarnaast is hij onder andere gastdocent aan internationale Masteropleiding DasArts en sinds 2011 is hij actief als conceptontwikkelaar/programmeur van het Noorderpark Festival Amsterdam Noord. Ook is hij bestuurslid van Project Wildeman.

  • Maria Uitdehaag

    Maria Uitdehaag kent de theater- en filmwereld vanuit diverse artistieke en beleidsmatige functies. Zij is sinds 1987 werkzaam in de kunstensector, onder meer als dramaturg bij Toneelgroep Amsterdam, regie-assistent en regisseur bij speelfilm en tv-drama en de laatste tien jaar in diverse functies bij het Nationale Toneel. Momenteel heeft zij zich gevestigd als coach, adviseur en gespreksleider in de kunstensector. Aan het Nationale Toneel blijft Uitdehaag verbonden als strategisch adviseur.

  • Karin Veraart
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Karin Veraart studeerde Slavische taal- en letterkunde en theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan het Instituut voor Theater, naast Muziek en Cinematografie in Leningrad. Ze schrijft sinds 1992 voor de Volkskrant als redacteur/verslaggever op de redactie Buitenland. Tevens is Veraart sinds 1997 redacteur/verslaggever voor de Kunstredactie van de Volkskrant en sinds 2001 actief als theaterrecensent en freelance journalist voor diverse media. Veraart maakte onderdeel uit van de Nederlandse Toneeljury 2013-2014 van de VSCD Prijzen (waaronder de Louis d’Or en Theo d’Or).

  • Commissie Cultuureducatie
    cultuureducatie@afk.nl
  • Hester Keesmaat
    voorzitter

    Hester Keesmaat (1975) werkt als zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager. Zij vervulde diverse (interim) managementfuncties in de zorgsector en bij lokale overheden. Daarnaast begeleidt zij instellingen in de (semi-)publieke sector (onderwijs, zorg, lokale overheid) bij veranderingstrajecten, reorganisaties en strategische planvorming.

  • Ellen Alvares

    Ellen Alvares is oprichter en artistiek leider van BimRay Gospelfestival Amsterdam. Daarnaast werkt ze als content developer bij De Gospelfabriek en het Dutch Gospel Arts Institute (DGAI). Bij DGAI is zij eveneens betrokken als creative director. Voorheen was zij onder andere werkzaam bij Theater Instituut Nederland, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en ZO! Cultuur Zuidoost.

  • Tanja Kerkvliet

    Tanja Kerkvliet is sinds 2014 afdelingshoofd van Onderwijs en Kenniscentrum Cultuureducatie in Amersfoort. Sinds 2015 is zij daarnaast werkzaam als manager bij Kunstgebouw Leusden. Zij is lid van de Adviescommissie Cultuurnota 2017-2020 bij de gemeente Utrecht. Kerkvliet studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam af in dans en kunsteducatie. Bij Fontys Hogescholen schoolde zij zich bij op het gebied van management en organisatie.

  • Bertien Minco

    Bertien Minco is oprichter en directeur van het Jeugdcultuurfonds Nederland. Kunst, cultuur en maatschappelijke verbindingen vormen de rode draad in haar loopbaan. Zij begon op het toneel, was werkzaam bij VPRO radio en adviseerde de Raad van Bestuur van de NPO (Nederlands Publiek Omroepbestel). In de cultuursector werkte ze binnen de sector cultuureducatie en participatie, als adviseur, interim-directeur en dagvoorzitter.

  • Henk Visscher
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Henk Visscher is een van de oprichters van de Vereniging voor Cultuurprofielscholen (VCPS). Op dit moment is hij lid van het bestuur van de Profielraad, waarin het EP-Nuffic (tweetalig onderwijs), het Technasium en de VCPS samenwerken ten behoeve van een optimale talentontwikkeling in het Nederlandse onderwijs. Ook werkt hij mee aan de oprichting van een vereniging van cultuurprofielscholen in het basisonderwijs.

  • Katja Weitering

    Katja Weitering is artistiek directeur van het Cobra Museum voor Moderne Kunst. Hier is zij mede verantwoordelijk voor educatief aanbod, specifiek gericht op de uitwisseling van kennis met bezoekers en het onderwijs. Voorheen was Weitering conservator van de kunstcollectie van ING Groep en educatief medewerker bij het Bonnefanten Museum. Ze adviseerde onder andere de Gemeente Alkmaar en de Provincie Noord-Holland op het gebied van cultuureducatie en kunstbeleid. Daarnaast is ze adviseur voor het Mondriaan Fonds en bestuurslid van ArtTable Nederland.

Yasemin Tümer (1955) is een ervaren bestuurder van organisaties in verschillende sectoren, zowel in de positie van toezichthouder/commissaris als bestuurder. Tümer is momenteel onder andere voorzitter van de UnitedSucces Foundation, een wereldwijd netwerk van vrouwelijke ondernemers. Ze is een actieve investeerder in vrouwelijk ondernemerschap met specifiek focus op financieringsvraagstukken. Verder is zij bestuurslid van Women Inc. en onder meer voormalig commissaris van de Holding bij de Nationale Loterijen N.V. Ze was voorzitter van MTNL (Multiculturele Televisie Nederland) en voorzitter van de Stichting Leerstoel voor Diversiteit en Integratie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2006 en 2007 was zij interim-directeur van de NPS (Nederlandse Programma Stichting). Tümer was partner bij KPMG Consulting en directeur bij DHV Consulting en heeft naast bedrijfskundig en financiele ondergrond ook een master in Filosofie, met als afstudeer onderwerp de Corporate Governance codes en hun effect op verantwoord handelen.

Aliefka Bijlsma is sinds 1999 werkzaam in het literaire veld en de filmsector. Ze studeerde rechten aan de UvA en werkte enige jaren als advocate op haar geboorte-eiland Curaçao. Na haar overstap naar de filmsector verkreeg ze ruime ervaring op zowel zakelijk-juridisch gebied als binnen de inhoudelijke ontwikkeling van formats en scenario’s. Momenteel werkt ze voor film- en tv productiebedrijf Johan Nijenhuis & Co., op gebied van 'Development and Licensing'. Bijlsma schreef scenario’s voor speelfilms en TV series, twee literaire romans (uitgeverij Augustus) en enkele (wetenschappelijke) artikelen en opiniestukken.

Hassnae Bouazza is journalist, columnist en programmamaker. Bouazza schrijft over de Arabische wereld voor onder meer Vrij Nederland en levert opiniestukken voor NRC, Volkskrant en de Arabischtalige website van de Wereldomroep. Bouazza, beoordeelt boeken voor het Fonds van de Letteren en is programmamaker bij het Writers Unlimited Winternachten festival. Hassnae was regisseur en eindredacteur van de veelbesproken zesdelige documentaireserie Seks en de Zonde (NTR, 2014). Ze heeft haar eigen online glossy Aicha Qandisha en in 2015 ontving ze de internationale Arouwad Award voor haar werk over de Arabische wereld.

Anneke Jansen was tot voor kort co-founder en artistiek directeur van het Amsterdams Fringe Festival, een functie die zij per 1 januari 2016 heeft neergelegd. Daarnaast heeft zij in 2013 VoordeMensen.nl opgericht met als doel 'het bedenken en mede ontwikkelen van online oplossingen voor culturele festivals en evenementen'. Jansen is onder andere als adviseur eveneens betrokken bij Fonds Podiumkunsten (festivals) en maakt als secretaris onderdeel uit van het bestuur van Stichting De Theatervooropleiding Amsterdam.

Chris Kooi studeerde Engelse Taal- en Letterkunde in Groningen. Hij werkte achtereenvolgens als redacteur bij het Crossing Border Festival in Den Haag en bij de uitgeverijen Podium en Unieboek / Het Spectrum. Hij richtte vervolgens een zelfstandig literair agentschap op en werkte als scout voor buitenlandse uitgeverijen. Sinds 2013 werkt hij als acquirerend redacteur voor uitgeverij Cargo - De Bezige Bij in Amsterdam.

Martijn Mewe is in de afgelopen twintig jaar in diverse functies werkzaam geweest binnen de sectoren cultuur, media en politiek. Sinds 2015 heeft hij een eigen adviesbureau waarbij de focus ligt op strategische verandering en ketensamenwerking. In de periode 2011-2015 was Mewe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Velsen. Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt voor De Rode Hoed, Hotel Arena, het tijdschrift Theatermaker en enkele (Vlaamse) toneelgezelschappen. Ook heeft Martijn Mewe voor verschillende beroeps- en belangenverenigingen in de filmsector gewerkt, zoals de Federatie Filmbelangen, ACT (Belangenvereniging voor acteurs) en als algemeen secretaris bij de Dutch Directors Guild.

Marjolein Hesselink (1980) is organisatieadviseur, procesbegeleider, interim-manager en trainer bij Van de Bunt Adviseurs. Eerder was zij onder meer projectmanager en adviseur bij Binoq Atana (2005-2008) en onderzoeksassistent voor de commissie d’Ancona (onderzoek naar gesubsidieerde podiumkunsten, 2006). Marjolein Hesselink is deskundige op het gebied complexe organisatieveranderingen, leiderschaps- en teamontwikkeling – voornamelijk binnen het maatschappelijk middenveld en bij de lokale overheid.

Janine Dijkmeijer is algemeen directeur bij het Nederlands Danstheater Den Haag. In 2003 richtte zij Cinedans – Dance on Screen Festival op, waar zij tot 2013 directeur was. Van 2012 tot 2014 was Dijkmeijer zakelijk leider van Het Nationale Ballet. Janine Dijkmeijer heeft 17 jaar professioneel gedanst en ontving in 1999 de Gouden Theaterdans Prijs en de Prijs van Verdienste van het Dansersfonds ’79. In 2014 ontving zij de Jiří Kylián Ring voor haar activiteiten binnen het dansveld.

Diane Elshout is meer dan 25 jaar actief in de podiumkunsten. Ze studeerde in 1985 aan de dansacademie Rotterdam voor docent dans, vervolgde haar studie in 2006 met een Post HBO opleiding Bedrijfskunde en behaalde daarnaast in 2009 behaalde een Master Theaterwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Van 1986 tot 1996 danste van Elshout bij verschillende groepen in binnen- en buitenland. In 1996 richtte ze het dansgezelschap Elshout/Händeler op waarmee zij sindsdien een groot aantal site specific performances binnen en buiten Nederland heeft gemaakt. Sinds 2006 werkt zij samen met Simon Rowe en Noud Verhave binnen Moving Arts Projects (MAP), waarmee zij Community Art projecten realiseert.

Harmen van der Hoek studeerde kunstmanagement en is sinds 2009 werkzaam als zelfstandig ondernemer op het gebied van advies en projectmanagement in de culturele sector. Sinds 2013 hij daarnaast zakelijk leider van Club Guy & Roni, een internationaal dansgezelschap rondom het choreografen-duo Guy Weizman en Roni Haver. Als freelancer is hij onder andere betrokken bij de Stichting Kulturele Haadstêd Leeuwarden 2018 en het Explore the North Festival.

Peter van der Hoop studeerde Communicatiewetenschap en maakte in 1994 zijn start binnen het kunstenveld als organisator van het Triple X festival. Hij was zakelijk leider van Felix Meritis en werkte tien jaar als faculteitssecretaris voor de dansopleidingen van de Theaterschool binnen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Van der Hoop was medeoprichter van het Bijlmer Parktheater en werd daarna zakelijk leider en interim directeur van het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. Momenteel werkt hij als manager bedrijfsvoering van Musis & Stadstheater Arnhem (voorheen Musis Sacrum).

Ivette van Ooijen studeerde Theaterwetenschappen en Culturele Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1999 is ze werkzaam in de theaterwereld, met name op het terrein van internationale theaterproducties. Sinds 2010 werkt van Ooijen bij de Stadsschouwburg Utrecht als programmeur met als specialisatie culturele diversiteit, dans, jeugd en jongeren. In 2008 richtte van Ooijen Ives Productions op waarmee zij haar expertise op het gebied van aansturing van productie- en organisatieprocessen inzet voor een veelvoud aan projecten.

Jacinta Duttenhofer (1958) is een ervaren bestuurder en toezichthouder in met name de onderwijssector. Duttenhofer was daarnaast jarenlang actief als advocaat in de sociale advocatuur en voormalig directeur bij Stichting Maatschappijopbouw Zuidoost en Stichting KGCA (Scholing en ondersteuning voor Ondernemingsraden). Zij is lid van het CDA waarvoor zij zitting had in de gemeenteraad Ouder-Amstel (2010- 2014). Duttenhofer is de afgelopen negen jaar plv. voorzitter bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs, is lid RvC van Woondiensten Aarwoude en Voorzitter en lid van de RvC van Gezinssupport.nu. Van 2006 tot 2011 was zij als bestuurslid betrokken bij respectievelijk Krater Theater en Bijlmerpark Theater.

Vanessa van Dam studeerde Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie. Sindsdien werkt zij als ontwerper voor een veelvoud aan opdrachtgevers in het culturele circuit: Van musea tot architecten en van modeontwerpers tot uitgevers. Van Dam is als docent betrokken bij diverse academies, waaronder de St. Joost Academie in Breda (Masteropleiding Grafisch Ontwerp). Van Dam was ruim vier jaar afwisselend commissielid en voorzitter binnen de vormgevingscommissie van het Fonds BKVB en nam plaats in diverse jury’s, waaronder recentelijk die van de Stiftung Buchkunst te Leipzig voor de ‘Schönste Bücher aus aller Welt’.

Mariette Dölle is artistiek en zakelijk leider van TENT Rotterdam. Dölle was scout voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2011 en voor de Prix de Rome 2015, en is adviseur kunstopdrachten voor de Rotterdamse Schouwburg. Daarnaast is Dölle adviseur projectsubsidies cultuur voor de gemeente Utrecht, en was ze voorheen adviseur voor het Mondriaan Fonds. Ze is lid van de werkveldcommissie Koninklijke Academie Den Haag en gastdocent op verschillende Nederlandse kunstacademies, waaronder de Rietveld Academie. Ze is bestuurslid van presentatie-instituut Nieuwe Vide in Haarlem.

Els Drummen was t/m mei 2016 jarenlang werkzaam als conservator en tentoonstellingsmaker bij het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Daar zette zij onder andere een jaarlijks terugkerend honoursprogramma op voor studenten van de Rietveld Academie. Vanaf juni 2016 is Drummen werkzaam als senior Kunst en Cultuur Adviseur bij Nationale Nederlanden Group. Binnen deze organisatie is zij mede verantwoordelijk voor de bedrijfscollectie en cultuursponsoring in de regio Den Haag en Rotterdam. Daarnaast adviseerde Drummen in het verleden de gemeente Alkmaar op het gebied van kunstbeleid.

Sabrina Kamstra is sinds 1997 hoofd Kunstzaken van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, wiens collectie ruim 6000 hedendaagse Nederlandse kunstwerken omvat. Van 1983 tot 1987 werkte Kamstra als conservator bij Stichting De Appel in Amsterdam. Daarna werkte zij zeven jaar in Tokyo als directeur culturele zaken van het Japan-Nederland Instituut. Kamstra bekleedt diverse bestuurlijke en adviserende functies. Sinds 2014 is zij adviseur voor het Mondriaan fonds en sinds 2015 jurylid van de Elisabeth van Thüringen prijs. Voorheen was zij van 2002 tot 2006 Kroonlid Van de Raad voor Cultuur en bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad (2007 – 2011). Tot 2015 was zij voorzitter van de VBCN - Vereniging Bedrijfscollecties Nederland.

Eelco van der Lingen is sinds 2007 initiator, directeur en curator van Nest in Den Haag. Daarnaast heeft hij tentoonstellingen gemaakt voor het Centraal Museum Utrecht (Lekker Licht) en Tent in Rotterdam (Shift & Drift). In het verleden was hij adviseur bij de gemeente Leiden, het CBK Rotterdam, het Mondriaan Fonds en bij Fonds Kwadraat (voorheen Materiaalfonds). Als gastdocent was van der Lingen betrokken bij verschillende academies. Op de Gerrit Rietveld Academie en Academie Minerva was hij extern gecommitteerde.

Bertan Selim is hoofd subsidies en samenwerkingen bij het Prins Claus Fonds in Amsterdam. In 2012 zette hij samen met Arjo Klamer een Lectoraat Creative Industries & Social Innovation op aan de Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg op. Eerder werkte Selim bij het Virtueel Platform in Amsterdam, Arts Council Pro Helvetia (Zurich) en de European Cultural Foundation (Amsterdam). Naast zijn werk bij het Prins Claus Fonds promoveert Bertan Selim momenteel aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek is gericht op de economische waarde van het gebruik van digitale technologie binnen culturele organisaties in Nederland.

Floor van Spaendonck is manager Beleid & Actualiteit bij Het Nieuwe Instituut. Voordat zij werkzaam was bij Het Nieuwe Instituut was zij directeur van het Virtueel Platform (kennis-instituut voor e-cultuur) en programmamaker bij Waag Society. Floor van Spaendonck zit in de Raad van Toezicht van DEN ( Digitaal Erfgoed Nederland), de adviesraad voor DCR (de Dutch Creative Residences) en het Comité van Aanbeveling van het Maker Festival Twente. Ze is vanaf 1 februari 2017 Managing Director van Cinekid. 

Kim Wannet (1969), is adviseur, trainer en interim-manager. In deze hoedanigheid heeft zij opdrachten vervuld voor onder andere het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, ROC Amsterdam, de Mbo-Raad en Servicepunt Emancipatie voor de gemeente Amsterdam (projectleider). Als projectleider van een scenariostudie naar de toekomst van de journalistiek mocht Wannet in 2015 als National Champion in de internationale Constantinus competition for excellence in consulting de Silver Medal Constantinus International Award 2015 in ontvangst nemen.

Annabelle Birnie studeerde aan het Institut d'Etudes Supérieurs des Arts in Parijs en Kunst, naast Beleid & Management aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte enkele jaren voor verschillende internationale galeries en instellingen, waaronder veilinghuis Sotheby's. Van 2003 tot 2012 was ze directeur ING Art Management. Sinds 2012 is Annabelle Birnie directeur van het Drents Museum. Daarnaast is Birnie onder meer lid van de Raad van Toezicht van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, bestuurslid van de Museumvereniging, de Stichting Museumkaart en adviseur voor verschillende particuliere musea. Ze neemt zitting in jury’s en keuringscommissies, waaronder Pan Amsterdam, Art Breda, de Sacha Tanja Penning en het Friese Coba de Groot Stipendium.

Claartje Bunnik studeerde Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie werkte ze onder meer bij het Rijksmuseum, en als beleidsambtenaar en afdelingshoofd bij de gemeente Amsterdam en het ministerie van OCW (Cultureel Erfgoed). In 2005 richtte ze Bunnik Beleid en Advies op. Haar opdrachtgevers zijn overheden, fondsen en culturele instellingen. Bunnik vervulde verschillende toezichtfuncties in de cultuursector, zoals bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Haar bijzondere aandachtsgebieden zijn governance, effectmeting en prestatieafspraken tussen overheden en culturele instellingen.

Vera Carasso startte in 2000 na haar studie kunstgeschiedenis haar loopbaan als specialist Toegepaste Kunst bij Christie’s Amsterdam. In haar laatste jaren bij het veilinghuis was zij lid van de directie en gaf zij commercieel leiding aan de Amsterdamse vestiging. In 2009 maakte ze de overstap naar de non-profit sector en werd ze directeur van Museum Speelklok in Utrecht. Sinds 2014 is Vera Carasso hoofd Sector Collecties van het Gemeentemuseum Den Haag.

Agnes Grondman zat op de Rietveld Academie en studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als educator in Museum de Lakenhal in Leiden, was wetenschappelijk medewerkster bij het Amsterdam Museum en directeur bij Gemeentemuseum de Wieger. Als directeur van Museum de Fundatie in Zwolle bouwde zij een kleine privé-instelling uit tot een middelgroot professioneel museum. Daarnaast bekleedde zij diverse bestuursfuncties bij de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst (voorloper Raad voor Cultuur).

Hicham Khalidi is Associate Curator voor Fondation D'Enterprise Galeries Lafayette in Parijs. Daarvoor was Khalidi curator van Artefact Festival en hoofd tentoonstellingen van STUK Kunstencentrum in Leuven. Zijn belangrijkste aandachtsgebieden zijn de politiek van het beeld, hedendaagse kunst en technologie en trans-disciplinair onderzoek in kunst, muziek en design. Khalidi was curator beeldende kunst van de vijfde Marrakech Biënnale (2014) 'Where are we now?'. Daarnaast jureert hij voor de Sonsbeek Biennale en is hij adviseur voor organisaties als het Stimulerings Fonds Creative Industrie en het Prins Claus Fonds.

Bernard Jan Verkoren (1970) is als General Counsel bij JumboDiset B.V (bestaande uit onder meer speelgoedbedrijven Koninklijke Jumbo en Diset) verantwoordelijk voor de juridische zaken, human resource en lid en van de executive board. Daarvoor had hij een juridische adviespraktijk en was hij werkzaam als advocaat. Daarnaast is Verkoren bestuurslid en penningmeester bij Stichting Lezen en bij Circuswerkplaats Boost. Ook is hij secretaris bij Stichting IDRF (Infectious Disease Research Foundation) en bestuursvoorzitter van Stichting Frontaal. Tot voor kort was hij bestuurslid bij Stichting TOF (fonds ter ondersteuning van (ver)nieuw(end) Nederlands theater).

Colette Bothof studeerde Communicatiewetenschap en volgde de vakrichtingen scenario en regie speelfilm op de Nederlandse Film en Televisie Academie. Sinds 1993 is zij werkzaam als zelfstandig schrijver/regisseur voor film, televisie en crossmedia projecten. Het heeft haar verschillende prijzen en nominaties opgeleverd. Bothof was eerder adviseur bij het Mediafonds (voorheen Nederlands Fonds voor de Film) en betrokken bij het AFK als projectadviseur. Ze vervulde diverse functies als dramaturg, docent en bestuurslid (Dutch Directors Guild, Vevam). De afgelopen drie jaar was ze hoofd van de afdeling Regie Fictie op de Nederlandse Film Academie.

Pepijn Kuyper is directeur van LUX, een onafhankelijk en vrijzinnig podium in Nijmegen dat de functies arthouse, vlakkevloer-, media- en debatpodium combineert. Hiervoor werkte hij acht jaar als adviseur en manager in de kunst- en cultuursector. Kuyper heeft ruime ervaring met bedrijfsvoeringsvraagstukken en veranderprocessen bij diverse podia, kunstencentra, festivals en musea. Daarnaast is Pepijn Kuyper bestuurslid bij theater Walhalla in Rotterdam en bij InScience – Dutch International Science Film Festival. Eerder was hij bestuurslid bij onder meer Utrechts poppodium EKKO en adviseur bij de Kunstraad Groningen.

     

Gerwin Tamsma is sinds 1996 werkzaam bij het International Film Festival Rotterdam en is daar verantwoordelijk voor de programmering van films uit onder andere China, Korea, Latijns-Amerika, Scandinavië en Zuid-Europa. Daarnaast is hij de coördinator van Bright Future, het festivalprogramma dat zich richt op nieuw talent. Tamsma maakt deel uit van de selectiecommissies van de Tiger Awards Competitie en het Hubert Bals Fonds. Hij cureert bovendien retrospectieven en speciale programma’s voor het festival.

Iván García-Romero is programmamaker, manager en adviseur van media- en cultuurprojecten met een achtergrond in internationale betrekkingen en film. Hij werkt momenteel als Hoofd Politics & Social Issues bij Spektor transmedia storytelling. García-Romero richt zich op nieuwe vormen van de creatieve dialoog tussen media en kunstdisciplines en onderzoekt de maatschappelijke impact hiervan. Eerder was bij adviseur bij Movies that Matter Festival en betrokken als programmeur bij onder meer festival IMPAKT en diverse filmfestivals in Azië en Latijns-Amerika. Iván García-Romero is oprichter van Cinemaztlán, het grootste Mexicaanse filmfestival in Nederland.

Duco Wildeboer (1966) is opgeleid als jurist en was sinds 2000 werkzaam bij Euronext Amsterdam (internationale, pan-Europese beurs) waarvan de laatste vier jaar als directeur Listing Operations. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor beleid en uitvoering van de CSR projecten bij Euronext (onder meer Stichting Opkikker, Amsterdam Cares en JINC). Hij nam onlangs afscheid van Fonds voor Oost waar hij als lid van het buurtcomité een belangrijke rol speelde in de opstartfase van het fonds. Wildeboer is voorzitter van de AthenA Social Club, de commissie binnen HC AthenA die de maatschappelijke projecten opzet en begeleid. Als oud-voorzitter van dezelfde club was hij lid van de KNHB expert-panels ‘hockey 2020’ en ‘diversiteitshockey’ en was hij co-initiator van het project ‘Slimme Sportparken/SmartCity’. Wildeboer is fervent verzamelaar van moderne kunst en heeft ervaring met diverse internationale kunstbeurzen.

Anne Douqué studeerde Kunstgeschiedenis en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie richtte ze Artery op, een stichting waarmee ze samen met kunstenaar en medeoprichter Henk Schut uiteenlopende projecten produceert op het gebied van muziektheater en beeldende kunst. Douqué was 6 jaar zakelijk leider bij het Nederlands Kamerkoor en daarvoor enkele jaren werkzaam bij de British Council. Sinds 2 jaar biedt ze als zelfstandige zakelijke ondersteuning en advies aan culturele organisaties.

Maarten Gulickx is directeur-eigenaar van Mr. Gulickx, een bureau dat het zakelijk en creatief laten floreren van de culturele industrie als uitgangspunt heeft. Zijn huidige opdrachtgevers zijn onder meer De Veenfabriek, MOAM Collective en Cultuur+Ondernemen. In 2003 startte Maarten Gulickx zijn loopbaan als muziekprogrammeur en manager van musici, waarna hij zich specialiseerde in de zakelijke begeleiding van kunstenaars, culturele instellingen en creatieve ondernemingen. Hij was daarnaast onder meer directeur a.i. van Roots & Routes, artistiek manager van Podium Grounds en zakelijk leider van de Krabbedans.

Jessica de Heer studeerde klavecimbel aan het Conservatorium in Utrecht en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze onder meer als beleidsmedewerker bij het voormalige Amsterdamse centrum voor hedendaagse muziek de IJsbreker en had ze haar eigen muziekorganisatiebureau The Office. Daarnaast werkte ze als redacteur muziek en dans bij de NPS en als muziekprogrammeur bij het Muziekcentrum Vredenburg. Van 2010 tot maart 2015 was ze (artistiek) directeur van Oorkaan. In de functie van adviseur of bestuurslid is Jessica de Heer betrokken bij verschillende muziekorganisaties en fondsen.

Oscar van der Pluijm is cultureel ondernemer, manager, adviseur en muzikant. Momenteel is hij directeur van de stichting World Music & Dance Centre en het muziekpodium GROUNDS. Daarnaast is hij eigenaar van het adviesbureau O ZO management. Van der Pluijm is opgeleid als klassiek gitarist en cultuurwetenschapper (Erasmus Universiteit). Hij heeft een grote interesse voor de verscheidenheid aan muzikale en culturele uitingsvormen in onze hedendaagse pluriforme grootstedelijke samenleving. Op dit gebied heeft Oscar van der Pluijm de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan als beleidsmaker, adviseur, bestuurder en cultureel ondernemer.

Frank Veenstra studeerde schoolmuziek en compositie aan het ARTEZ conservatorium, gevolgd door Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Van 1994 tot 2005 was hij als programmamanager verantwoordelijk voor de muziekprogrammering van het Muziekcentrum Enschede. Sinds 2005 is Veenstra artistiek manager van het Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven. Hij is bovendien directeur van het Cross-linx festival, curator van het Storioni Festival en artistiek manager van het TROMP Percussion, het grootste concours in de wereld voor solo slagwerk. Frank Veenstra maakt deel uit van diverse jury's, waaronder de Nederlandse Muziekprijs en De Ovatie van de VSCD. Hij is voorzitter van een consortium van de belangrijkste Nederlandse concertpodia.

Manoushka Zeegelaar Breeveld is actrice, zangeres en schrijfster. Ze was te zien in diverse toneel- film- en televisieproducties, waaronder De Koningin van Paramaribo, Grijpstra en de Gier, Madame Jeanette en Sonnyboy. Ze speelde de rol van Mammy in Gejaagd door de wind van Matzer Theaterprodukties en onlangs was ze te zien in de politieserie Noord/Zuid. Zeegelaar Breeveld schrijft daarnaast lied- en toneelteksten voor diverse theaterproducties. In 2015 stond ze in het theater met het concert Diaspora! een ode aan Caribische muziek en met Sophie en Nola van Urban Myth. Zeegelaar Breeveld maakt deel uit van de directie van acteursbelangenvereniging ACT.

Sedat Bugdaci (1975) is zelfstandig manager en business developer in verschillende creatieve vakgebieden. Bugdaci was onder andere oprichter en directeur van de Haagse publieke omroep (Den Haag FM/TV, FunX) en is bestuurslid voor de Leidse omroep Unity FM/TV. Hij heeft ervaring als marketingmanager van Culturalis Theater en als zakelijk leider van Breaking Ground, een platform voor Europese filmstudenten. Hij is directeur/eigenaar van TRITIKO Management en kwartiermaker bij Stichting Hoedje van Papier. Hij is adviseur bij onder meer het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en onafhankelijke voorzitter voor de projectsubsidies muziek van het Fonds Podiumkunsten.

Suzan Boogaerdt is theatermaker en actrice. Onder de naam Boogaerdt/Vanderschoot maakt zij samen met Bianca van der Schoot theatervoorstellingen en produceerden zij tot 2013 meerdere producties. Daarnaast is Boogaerdt werkzaam als begeleider/ docent aan de Regie-opleiding en begeleider/docent aan de Mime-opleiding bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Luc Dewaele was de afgelopen 25 jaar actief in het Vlaamse kunstlandschap als marketeer, programmeur en artistiek directeur. Hij werkte bij Kunstencentrum Vooruit Gent, Het Toneelhuis Antwerpen en was actief als bestuurslid bij Het Theaterfestival, Time Festival/Timelab en een aantal Vlaamse theatergezelschappen. Sinds drie jaar werkt hij met zijn eigen organisatie De Lichte Cavalerie als freelance adviseur en projectleider in het veld van kunst, cultuur en erfgoed.

Maarten van der Meer is directeur van Stichting Future Society en MVDM Cultuuradvies en -project & events. Tot februari 2016 is hij Stadsintendant van Deventer en directeur-bestuurder van Deventer Verhaal, productiehuis voor Erfgoed en meer. Eerder werkte Van der Meer als tentoonstellingsmaker, ambtenaar van de afdeling Kunst & Cultuur van de gemeente Rotterdam en adviseur op het gebied van cultuur en cultuurbeleid voor verschillende overheden en cultuurinstellingen. Voorafgaand aan zijn overgang naar Deventer was Maarten zakelijk directeur van Theater Bellevue. Van 2002 tot en met 2009 was Maarten politiek actief namens GroenLinks als raadslid en onder meer cultuurwoordvoerder in de Gemeente Amsterdam.

Jenny Mijnhijmer is inleider bij het Mediafonds en vice-voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers. Mijnhijmer heeft ruime ervaring als beleidsmaker en als adviseur. Ze was vijf jaar lid van de commissie theater bij de Raad voor Cultuur, heeft geadviseerd in de Amsterdamse Kunstraad en bij de Commissie Culturele Activiteiten Den Haag. Als toneelschrijver en actrice brak zij door bij De Nieuw Amsterdam (DNA) van Rufus Collins. Ze schreef onder andere de theaterversie van ‘De koningin van Paramaribo’ en ‘Romeo ’n Juliette, a Caribbean Xperienz’.

Lode van Piggelen is sinds 2015 Curator van het internationaal seminar ‘Sense of Place’ (Oerol) en Conceptontwikkelaar/programmeur van ‘Kijken, Kijken, Kopen’, de culturele zondag in Arnhem. Daarnaast is hij onder andere gastdocent aan internationale Masteropleiding DasArts en sinds 2011 is hij actief als conceptontwikkelaar/programmeur van het Noorderpark Festival Amsterdam Noord. Ook is hij bestuurslid van Project Wildeman.

Maria Uitdehaag kent de theater- en filmwereld vanuit diverse artistieke en beleidsmatige functies. Zij is sinds 1987 werkzaam in de kunstensector, onder meer als dramaturg bij Toneelgroep Amsterdam, regie-assistent en regisseur bij speelfilm en tv-drama en de laatste tien jaar in diverse functies bij het Nationale Toneel. Momenteel heeft zij zich gevestigd als coach, adviseur en gespreksleider in de kunstensector. Aan het Nationale Toneel blijft Uitdehaag verbonden als strategisch adviseur.

Karin Veraart studeerde Slavische taal- en letterkunde en theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan het Instituut voor Theater, naast Muziek en Cinematografie in Leningrad. Ze schrijft sinds 1992 voor de Volkskrant als redacteur/verslaggever op de redactie Buitenland. Tevens is Veraart sinds 1997 redacteur/verslaggever voor de Kunstredactie van de Volkskrant en sinds 2001 actief als theaterrecensent en freelance journalist voor diverse media. Veraart maakte onderdeel uit van de Nederlandse Toneeljury 2013-2014 van de VSCD Prijzen (waaronder de Louis d’Or en Theo d’Or).

Hester Keesmaat (1975) werkt als zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager. Zij vervulde diverse (interim) managementfuncties in de zorgsector en bij lokale overheden. Daarnaast begeleidt zij instellingen in de (semi-)publieke sector (onderwijs, zorg, lokale overheid) bij veranderingstrajecten, reorganisaties en strategische planvorming.

Ellen Alvares is oprichter en artistiek leider van BimRay Gospelfestival Amsterdam. Daarnaast werkt ze als content developer bij De Gospelfabriek en het Dutch Gospel Arts Institute (DGAI). Bij DGAI is zij eveneens betrokken als creative director. Voorheen was zij onder andere werkzaam bij Theater Instituut Nederland, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en ZO! Cultuur Zuidoost.

Tanja Kerkvliet is sinds 2014 afdelingshoofd van Onderwijs en Kenniscentrum Cultuureducatie in Amersfoort. Sinds 2015 is zij daarnaast werkzaam als manager bij Kunstgebouw Leusden. Zij is lid van de Adviescommissie Cultuurnota 2017-2020 bij de gemeente Utrecht. Kerkvliet studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam af in dans en kunsteducatie. Bij Fontys Hogescholen schoolde zij zich bij op het gebied van management en organisatie.

Bertien Minco is oprichter en directeur van het Jeugdcultuurfonds Nederland. Kunst, cultuur en maatschappelijke verbindingen vormen de rode draad in haar loopbaan. Zij begon op het toneel, was werkzaam bij VPRO radio en adviseerde de Raad van Bestuur van de NPO (Nederlands Publiek Omroepbestel). In de cultuursector werkte ze binnen de sector cultuureducatie en participatie, als adviseur, interim-directeur en dagvoorzitter.

Henk Visscher is een van de oprichters van de Vereniging voor Cultuurprofielscholen (VCPS). Op dit moment is hij lid van het bestuur van de Profielraad, waarin het EP-Nuffic (tweetalig onderwijs), het Technasium en de VCPS samenwerken ten behoeve van een optimale talentontwikkeling in het Nederlandse onderwijs. Ook werkt hij mee aan de oprichting van een vereniging van cultuurprofielscholen in het basisonderwijs.

Katja Weitering is artistiek directeur van het Cobra Museum voor Moderne Kunst. Hier is zij mede verantwoordelijk voor educatief aanbod, specifiek gericht op de uitwisseling van kennis met bezoekers en het onderwijs. Voorheen was Weitering conservator van de kunstcollectie van ING Groep en educatief medewerker bij het Bonnefanten Museum. Ze adviseerde onder andere de Gemeente Alkmaar en de Provincie Noord-Holland op het gebied van cultuureducatie en kunstbeleid. Daarnaast is ze adviseur voor het Mondriaan Fonds en bestuurslid van ArtTable Nederland.