Documentaire foto-opdrachten 2015 toegekend

Wijanda Deroo, Hotel het Arresthuis Roermond, 2014
Marc Faasse, I Amsterdam, 2014 (onder in het midden in rode trui Faasse met hengelcamera)
Jaap van den Beukel, City-me, 2014
Wijanda Deroo, Hotel het Arresthuis Roermond, 2014
9 juli 2015

Fotografen Wijnanda Deroo, Marc Faasse en Jaap van den Beukel zijn gekozen om de jaarlijkse documentaire-foto opdracht van het Stadsarchief en het Amsterdams Fonds voor de Kunst uit te voeren.

Sinds 1972 laten het AFK en het Stadsarchief consequent en op artistiek niveau de stad, de bewoners en allerlei stedelijke fenomenen vastleggen: fotografie als maatschappelijk betekenisvol medium om het tijdsbeeld op te tekenen en voor latere generaties te bewaren.

De Commissie die de Foto-opdrachten toekent bestaat uit: Schrijver Gustaaf Peek (names het AFK), Thijs Wolzak (fotograaf ), Ineke Teijmant (stadssociologe UvA), Anneke van Veen en Ellen Grabowsky (beide Stadsarchief). Van de 91 plannen die binnenkwamen bij de Commissie zijn de ideeën van Deroo, Faasse en Van den Beukel gehonoreerd met een opdracht vanwege hun verassende en interessante invalshoek.

Wijnanda Deroo, Nieuwe hotels in bestaande gebouwen

Architectuur, herbestemming van ruimtes en de - daardoor al dan niet - veranderde identiteit van een gebouw zijn centrale thema’s in het werk van Wijnanda Deroo. Voor de Documentaire Foto-opdrachten zal Deroo haar camera richten op oude gebouwen die worden hergebruikt als hotels. De lange lijst met locaties die in aanmerking komt toont hoe zeer de stad in korte tijd verandert door het toenemende toerisme. Deroo onderzoekt ‘welke dynamiek zich ontwikkelt in deze oude panden’ en hoe de architectuur zich voegt naar de nieuwe functie; vooral daar waar het schuurt en wrikt levert dit het meest interessante beeld op.

Marc Faasse, Toeristen in Amsterdam

Marc Faasse documenteert de stad al enkele jaren met een bijzondere, door hem ontwikkelde techniek. Met zijn aan een stok (eerder een hengel) bevestigde camera maakt hij gedurende langere tijd van bovenaf opnames van een locatie. Een selectie van deze beelden monteert hij later tot één beeld, bijna een kaart. Daarmee creëert hij een uniek beeld van het gebruik van een plek, vol details die anders verborgen blijven. In het verleden viel hij nog wel op met zijn ‘hengelcamera’ maar nu iedere toerist een selfiestick heeft kan hij onopvallend te werk gaan en verbazen zijn omstanders zich hoogstens over het feit dat hij de langste selfiestick heeft. Dat biedt Faasse de gelegenheid zich ongemerkt tussen toeristen te begeven en ons van bovenaf te tonen wat zij zoal uitspoken in Amsterdam.

Jaap van den Beukel, Our Grid

Bij de ontwikkeling van IJburg lijkt door de stadsontwikkelaars geen rekening te zijn gehouden met een groep bewoners die de laatste jaren explosief in omvang toeneemt: de jongeren tussen 13 en 18. Hoe deze groep zijn plek vindt te midden van het decor van strakke en gestructureerde architectuur, fascineert fotograaf Van den Beukel. Hij wil ze in beeld brengen op een manier waarmee de wisselwerking tussen de zoekende jongeren en de rechtlijnige omgeving optimaal zichtbaar wordt. Zijn fotografische benadering leent zich daar bij uitstek toe. Vanuit de reclamefotografie ontwikkelde Van den Beukel zich steeds meer tot documentair fotograaf en filmer. In zijn verstilde industriële stadsgezichten is deze achtergrond merkbaar; het levert bijna surrealistische beelden op.