Adviescommissies Vierjarige subsidies

  • Commissie Letteren
    letteren@afk.nl
  • Yasemin Tümer
    Voorzitter

    Yasemin Tümer (1955) is een ervaren bestuurder van organisaties in verschillende sectoren, zowel in de positie van toezichthouder/commissaris als bestuurder. Tümer is momenteel onder andere voorzitter van de UnitedSucces Foundation, een wereldwijd netwerk van vrouwelijke ondernemers. Ze is een actieve investeerder in vrouwelijk ondernemerschap met specifiek focus op financieringsvraagstukken. Verder is zij bestuurslid van Women Inc. en onder meer voormalig commissaris van de Holding bij de Nationale Loterijen N.V. Ze was voorzitter van MTNL (Multiculturele Televisie Nederland) en voorzitter van de Stichting Leerstoel voor Diversiteit en Integratie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2006 en 2007 was zij interim-directeur van de NPS (Nederlandse Programma Stichting). Tümer was partner bij KPMG Consulting en directeur bij DHV Consulting en heeft naast bedrijfskundig en financiele ondergrond ook een master in Filosofie, met als afstudeer onderwerp de Corporate Governance codes en hun effect op verantwoord handelen.

  • Aliefka Bijlsma

    Aliefka Bijlsma is sinds 1999 werkzaam in het literaire veld en de filmsector. Ze studeerde rechten aan de UvA en werkte enige jaren als advocate op haar geboorte-eiland Curaçao. Na haar overstap naar de filmsector verkreeg ze ruime ervaring op zowel zakelijk-juridisch gebied als binnen de inhoudelijke ontwikkeling van formats en scenario’s. Momenteel werkt ze voor film- en tv productiebedrijf Johan Nijenhuis & Co., op gebied van 'Development and Licensing'. Bijlsma schreef scenario’s voor speelfilms en TV series, twee literaire romans (uitgeverij Augustus) en enkele (wetenschappelijke) artikelen en opiniestukken.

  • Hassnae Bouazza

    Hassnae Bouazza is journalist, columnist en programmamaker. Bouazza schrijft over de Arabische wereld voor onder meer Vrij Nederland en levert opiniestukken voor NRC, Volkskrant en de Arabischtalige website van de Wereldomroep. Bouazza, beoordeelt boeken voor het Fonds van de Letteren en is programmamaker bij het Writers Unlimited Winternachten festival. Hassnae was regisseur en eindredacteur van de veelbesproken zesdelige documentaireserie Seks en de Zonde (NTR, 2014). Ze heeft haar eigen online glossy Aicha Qandisha en in 2015 ontving ze de internationale Arouwad Award voor haar werk over de Arabische wereld.

  • Anneke Jansen

    Anneke Jansen was tot voor kort co-founder en artistiek directeur van het Amsterdams Fringe Festival, een functie die zij per 1 januari 2016 heeft neergelegd. Daarnaast heeft zij in 2013 VoordeMensen.nl opgericht met als doel 'het bedenken en mede ontwikkelen van online oplossingen voor culturele festivals en evenementen'. Jansen is onder andere als adviseur eveneens betrokken bij Fonds Podiumkunsten (festivals) en maakt als secretaris onderdeel uit van het bestuur van Stichting De Theatervooropleiding Amsterdam.

  • Chris Kooi - tot 1 september 2017
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Chris Kooi studeerde Engelse Taal- en Letterkunde in Groningen. Hij werkte achtereenvolgens als redacteur bij het Crossing Border Festival in Den Haag en bij de uitgeverijen Podium en Unieboek / Het Spectrum. Hij richtte vervolgens een zelfstandig literair agentschap op en werkte als scout voor buitenlandse uitgeverijen. Sinds 2013 werkt hij als acquirerend redacteur voor uitgeverij Cargo - De Bezige Bij in Amsterdam.

  • Martijn Mewe

    Martijn Mewe is in de afgelopen twintig jaar in diverse functies werkzaam geweest binnen de sectoren cultuur, media en politiek. Sinds 2015 heeft hij een eigen adviesbureau waarbij de focus ligt op strategische verandering en ketensamenwerking. In de periode 2011-2015 was Mewe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Velsen. Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt voor De Rode Hoed, Hotel Arena, het tijdschrift Theatermaker en enkele (Vlaamse) toneelgezelschappen. Ook heeft Martijn Mewe voor verschillende beroeps- en belangenverenigingen in de filmsector gewerkt, zoals de Federatie Filmbelangen, ACT (Belangenvereniging voor acteurs) en als algemeen secretaris bij de Dutch Directors Guild.

  • Karlijn Leenders
    monitoring

    (1989) studeerde Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht, met als specialisatie moderne letterkunde en de functie van literatuur in de maatschappij. Ze liep onder andere stage bij uitgeverij Prometheus/Bert Bakker en het internationale literatuurfestival City2Cities. Sinds juni 2012 werkt ze bij Passionate Bulkboek, waar ze diverse functies vervulde. Op dit moment is Karlijn projectleider van leesbevorderingsproject De Inktaap, schrijfwedstrijd Write Now! en Geen Daden Maar Woorden Festival.

  • Commissie Dans
    dans@afk.nl
  • Marjolein Hesselink
    voorzitter

    Marjolein Hesselink (1980) is organisatieadviseur, procesbegeleider, interim-manager en trainer bij Van de Bunt Adviseurs. Eerder was zij onder meer projectmanager en adviseur bij Binoq Atana (2005-2008) en onderzoeksassistent voor de commissie d’Ancona (onderzoek naar gesubsidieerde podiumkunsten, 2006). Marjolein Hesselink is deskundige op het gebied complexe organisatieveranderingen, leiderschaps- en teamontwikkeling – voornamelijk binnen het maatschappelijk middenveld en bij de lokale overheid.

  • Janine Dijkmeijer - tot 15 november 2017

    Janine Dijkmeijer is algemeen directeur bij het Nederlands Danstheater Den Haag. In 2003 richtte zij Cinedans – Dance on Screen Festival op, waar zij tot 2013 directeur was. Van 2012 tot 2014 was Dijkmeijer zakelijk leider van Het Nationale Ballet. Janine Dijkmeijer heeft 17 jaar professioneel gedanst en ontving in 1999 de Gouden Theaterdans Prijs en de Prijs van Verdienste van het Dansersfonds ’79. In 2014 ontving zij de Jiří Kylián Ring voor haar activiteiten binnen het dansveld.

  • Diane Elshout

    Diane Elshout is meer dan 25 jaar actief in de podiumkunsten. Ze studeerde in 1985 aan de dansacademie Rotterdam voor docent dans, vervolgde haar studie in 2006 met een Post HBO opleiding Bedrijfskunde en behaalde daarnaast in 2009 behaalde een Master Theaterwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Van 1986 tot 1996 danste van Elshout bij verschillende groepen in binnen- en buitenland. In 1996 richtte ze het dansgezelschap Elshout/Händeler op waarmee zij sindsdien een groot aantal site specific performances binnen en buiten Nederland heeft gemaakt. Sinds 2006 werkt zij samen met Simon Rowe en Noud Verhave binnen Moving Arts Projects (MAP), waarmee zij Community Art projecten realiseert.

  • Harmen van der Hoek

    Harmen van der Hoek studeerde kunstmanagement en is sinds 2009 werkzaam als zelfstandig ondernemer op het gebied van advies en projectmanagement in de culturele sector. Sinds 2013 hij daarnaast zakelijk leider van Club Guy & Roni, een internationaal dansgezelschap rondom het choreografen-duo Guy Weizman en Roni Haver. Als freelancer is hij onder andere betrokken bij de Stichting Kulturele Haadstêd Leeuwarden 2018 en het Explore the North Festival.

  • Peter van der Hoop
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Peter van der Hoop studeerde Communicatiewetenschap en maakte in 1994 zijn start binnen het kunstenveld als organisator van het Triple X festival. Hij was zakelijk leider van Felix Meritis en werkte tien jaar als faculteitssecretaris voor de dansopleidingen van de Theaterschool binnen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Van der Hoop was medeoprichter van het Bijlmer Parktheater en werd daarna zakelijk leider en interim directeur van het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. Momenteel werkt hij als manager bedrijfsvoering van Musis & Stadstheater Arnhem (voorheen Musis Sacrum).

  • Ivette van Ooijen
    monitoring

    Ivette van Ooijen studeerde Theaterwetenschappen en Culturele Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1999 is ze werkzaam in de theaterwereld, met name op het terrein van internationale theaterproducties. Sinds 2010 werkt van Ooijen bij de Stadsschouwburg Utrecht als programmeur met als specialisatie culturele diversiteit, dans, jeugd en jongeren. In 2008 richtte van Ooijen Ives Productions op waarmee zij haar expertise op het gebied van aansturing van productie- en organisatieprocessen inzet voor een veelvoud aan projecten.

  • Peter Jansen
    monitoring

    Tien jaar geleden maakte Peter Jansen een carrière wending om zijn brede managementervaring in de commerciële sector te combineren met zijn passie voor kunst en cultuur.  Hij heeft zich als producent en adviseur van diverse dans- en theatergezelschappen gespecialiseerd in alle aspecten van cultureel ondernemerschap. Leidraad hierbij is een moderne integrale aanpak waarin artistieke urgentie, publieksgroei en bedrijfsmatig belang elkaar versterken. Als hoofd bedrijfsvoering/business manager van het Scapino Ballet Rotterdam heeft hij vijf jaar ervaring op alle aspecten van het leidinggeven aan- en werken in een culturele toporganisatie.

  • Hiskia Linnenkamp
    monitoring

    (1976) is na haar studie Cultuur en Beleid lange tijd in het bedrijfsleven werkzaam geweest. In 2008 besloot zij de overstap naar de culturele sector te maken. Vervolgens werkte zij acht jaar lang als hoofd marketing van Festival de Nederlandse Dansdagen. In het laatste half jaar bij de Nederlandse Dansdagen werkte zij als zakelijk leider a.i.  Sinds maart 2017 is zij als zelfstandig projectleider en marketing- en communicatieadviseur werkzaam en was ze als zakelijk leider betrokken bij de vierde editie van Moving Futures Festival. Naast haar freelance-werkzaamheden is zij hoofd marketing van theaterorganisatie WAT WE DOEN. De afgelopen 5 jaar was zij bestuurslid van Stichting BackBone.

  • Karin Post
    monitoring

    Karin Post (1962) is choreograaf en curator en maakt dansvoorstellingen, theater, performances, films en animaties. Ze geeft haar belangstelling voor de beweging van het menselijk lichaam vorm in uiteenlopende kunstvormen. Ze danste in choreografieën van Krisztina de Châtel, Hans van Manen, Ton Simons en werkte met de componisten Guus Janssen en Yannis Kyriakides. Als curator van de Multidisciplinaire productie 'Parelen/Pearls' in De Lakenhal in Leiden maakte ze in 2012 een tentoonstelling met het museum als platform voor dans. Hier kon de bezoeker ervaren wat kunst en dans elkaar te vertellen hebben over beweging en bewogen worden. Post verdiepte zich in nieuwe media en computertechnieken (motion capture) in relatie tot moderne dans. Ze doceert en schreef 'Soupez, Soupez! aan tafel met dansers', een kookboek door en voor dansers en kunstenaars.

  • Hildegard Draaijer
    monitoring

    Hildegard Draaijer is sinds 1998 als artistiek directeur, regisseur en docent verbonden aan theatergroep DOX. Haar werk met jonge ambitieuze spelers en dansers kenmerkt zich door diverse disciplines als dans en spel op een natuurlijke manier aan elkaar te verbinden. Bij diverse theater-, dans- en onderwijsinstellingen is Draaijer regelmatig te gast als regisseur. Daarnaast geeft ze masterclasses en trainingen aan professionele drama- en dansdocenten en regisseurs/choreografen in binnen- en buitenland. Als hoofd- en gastdocent is Hildegard Draaijer werkzaam bij de hbo-bachelor opleidingen HKU, Codarts, Toneelacademie Maastricht en ArtEZ. Daarnaast is ze verbonden aan de Nederlandse Dansdagen en was ze adviseur voor het Fonds Podiumkunsten.

  • Commissie BFNA
    bfna@afk.nl
  • Jacinta Duttenhofer
    voorzitter

    Jacinta Duttenhofer (1958) is een ervaren bestuurder en toezichthouder in met name de onderwijssector. Duttenhofer was daarnaast jarenlang actief als advocaat in de sociale advocatuur en voormalig directeur bij Stichting Maatschappijopbouw Zuidoost en Stichting KGCA (Scholing en ondersteuning voor Ondernemingsraden). Zij is lid van het CDA waarvoor zij zitting had in de gemeenteraad Ouder-Amstel (2010- 2014). Duttenhofer is de afgelopen negen jaar plv. voorzitter bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs, is lid RvC van Woondiensten Aarwoude en Voorzitter en lid van de RvC van Gezinssupport.nu. Van 2006 tot 2011 was zij als bestuurslid betrokken bij respectievelijk Krater Theater en Bijlmerpark Theater.

  • Vanessa van Dam

    Vanessa van Dam studeerde Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie. Sindsdien werkt zij als ontwerper voor een veelvoud aan opdrachtgevers in het culturele circuit: Van musea tot architecten en van modeontwerpers tot uitgevers. Van Dam is als docent betrokken bij diverse academies, waaronder de St. Joost Academie in Breda (Masteropleiding Grafisch Ontwerp). Van Dam was ruim vier jaar afwisselend commissielid en voorzitter binnen de vormgevingscommissie van het Fonds BKVB en nam plaats in diverse jury’s, waaronder recentelijk die van de Stiftung Buchkunst te Leipzig voor de ‘Schönste Bücher aus aller Welt’.

  • Mariëtte Dölle

    Mariette Dölle is artistiek en zakelijk leider van TENT Rotterdam. Dölle was scout voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2011 en voor de Prix de Rome 2015, en is adviseur kunstopdrachten voor de Rotterdamse Schouwburg. Daarnaast is Dölle adviseur projectsubsidies cultuur voor de gemeente Utrecht, en was ze voorheen adviseur voor het Mondriaan Fonds. Ze is lid van de werkveldcommissie Koninklijke Academie Den Haag en gastdocent op verschillende Nederlandse kunstacademies, waaronder de Rietveld Academie. Ze is bestuurslid van presentatie-instituut Nieuwe Vide in Haarlem.

  • Els Drummen
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Els Drummen was t/m mei 2016 jarenlang werkzaam als conservator en tentoonstellingsmaker bij het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Daar zette zij onder andere een jaarlijks terugkerend honoursprogramma op voor studenten van de Rietveld Academie. Vanaf juni 2016 is Drummen werkzaam als senior Kunst en Cultuur Adviseur bij Nationale Nederlanden Group. Binnen deze organisatie is zij mede verantwoordelijk voor de bedrijfscollectie en cultuursponsoring in de regio Den Haag en Rotterdam. Daarnaast adviseerde Drummen in het verleden de gemeente Alkmaar op het gebied van kunstbeleid.

  • Sabrina Kamstra

    Sabrina Kamstra is sinds 1997 hoofd Kunstzaken van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, wiens collectie ruim 6000 hedendaagse Nederlandse kunstwerken omvat. Van 1983 tot 1987 werkte Kamstra als conservator bij Stichting De Appel in Amsterdam. Daarna werkte zij zeven jaar in Tokyo als directeur culturele zaken van het Japan-Nederland Instituut. Kamstra bekleedt diverse bestuurlijke en adviserende functies. Sinds 2014 is zij adviseur voor het Mondriaan fonds en sinds 2015 jurylid van de Elisabeth van Thüringen prijs. Voorheen was zij van 2002 tot 2006 Kroonlid Van de Raad voor Cultuur en bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad (2007 – 2011). Tot 2015 was zij voorzitter van de VBCN - Vereniging Bedrijfscollecties Nederland.

  • Eelco van der Lingen

    Eelco van der Lingen is sinds 2007 initiator, directeur en curator van Nest in Den Haag. Daarnaast heeft hij tentoonstellingen gemaakt voor het Centraal Museum Utrecht (Lekker Licht) en Tent in Rotterdam (Shift & Drift). In het verleden was hij adviseur bij de gemeente Leiden, het CBK Rotterdam, het Mondriaan Fonds en bij Fonds Kwadraat (voorheen Materiaalfonds). Als gastdocent was van der Lingen betrokken bij verschillende academies. Op de Gerrit Rietveld Academie en Academie Minerva was hij extern gecommitteerde.

  • Bertan Selim

    Bertan Selim is hoofd subsidies en samenwerkingen bij het Prins Claus Fonds in Amsterdam. In 2012 zette hij samen met Arjo Klamer een Lectoraat Creative Industries & Social Innovation op aan de Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg op. Eerder werkte Selim bij het Virtueel Platform in Amsterdam, Arts Council Pro Helvetia (Zurich) en de European Cultural Foundation (Amsterdam). Naast zijn werk bij het Prins Claus Fonds promoveert Bertan Selim momenteel aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek is gericht op de economische waarde van het gebruik van digitale technologie binnen culturele organisaties in Nederland.

  • Floor van Spaendonck - tot 1 februari 2017

    Floor van Spaendonck is manager Beleid & Actualiteit bij Het Nieuwe Instituut. Voordat zij werkzaam was bij Het Nieuwe Instituut was zij directeur van het Virtueel Platform (kennis-instituut voor e-cultuur) en programmamaker bij Waag Society. Floor van Spaendonck zit in de Raad van Toezicht van DEN ( Digitaal Erfgoed Nederland), de adviesraad voor DCR (de Dutch Creative Residences) en het Comité van Aanbeveling van het Maker Festival Twente. Ze is vanaf 1 februari 2017 Managing Director van Cinekid. 

  • Barbara Visser
    monitoring

    (1966) Barbara Visser studeerde fotografie en audiovisuele beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, de Jan van Eyck Academie in Maastricht en de Cooper Union in New York. Kenmerkend voor Vissers kunstpraktijk is de diversiteit van projecten en de samenwerking die zij daarin aangaat met vakgebieden als architectuur, literatuur en wetenschap. Vanuit deze praktijk was en is zij daarnaast werkzaam als docent aan diverse (inter)nationale kunst– ontwerp– en architectuuropleidingen. Haar huidige werk bestaat voornamelijk uit het maken van films. Van april 2014 tot augustus 2017 was Barbara Visser voorzitter van de Akademie van Kunsten van de KNAW. In 2017 was zij interim artistiek directeur van IDFA, het International Documentary Filmfestival Amsterdam, dat in dat jaar haar feestelijke 30e editie beleefde.

  • Johan Idema
    monitoring

    is een gepassioneerd pleitbezorger van vernieuwing in de cultuurwereld. Hij werkt als adviseur, auteur, initiator en cultureel ondernemer. Zijn specialisaties zijn conceptontwikkeling, business planning en innovatiemanagement. De afgelopen jaren heeft Idema diverse innovatieve kunstprojecten opgestart (zoals De Grote Kunstshow, Wolfgang en het Parademuseum), waarvoor hij een oeuvreprijs ontving als ‘radicale vernieuwer van Nederland’. Eerder werkte Johan als Hoofd Presentatie bij het Nederlands Architectuurinstituut en als senior adviseur cultuur bij adviesbureau LAgroup. Johan heeft diverse (onderzoeks)publicaties op zijn naam staan, waaronder 'How to Visit an Art Museum'.

  • Toos Arends
    monitoring

    is sinds 2017 conservator moderne en hedendaagse kunst in het Drents Museum in Assen. Zij vervulde dezelfde functie van 1994 tot 2011 bij het Fries Museum in Leeuwarden. Daarnaast was ze inhoudelijk projectleider van Buro leeuwarden. Van 2011 tot 2015 was ze artistiek en zakelijk directeur van het Centrum Beeldende Kunst Drenthe. Momenteel is Arends lid van de kerncommissie van de Kunstraad Groningen, adviseur bij de Raad voor Cultuur en bestuursvoorzitter van de Kunststichting VHDG in Leeuwarden. In het verleden was zij adviseur bij de Mondriaan Stichting en het Fonds BKVB, had ze zitting in diverse jury's op het vlak van hedendaagse kunst en gaf ze regelmatig gastcolleges.

  • Angelique Spaninks
    monitoring

    Als cultuurjournalist, criticus en curator heeft Angelique Spaninks een hybride en generalistische praktijk opgebouwd waarin kunst, design, nieuwe media en popcultuur samenkomen. Afgestudeerd in kunst- en cultuurwetenschappen aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit leidt zij sinds 2005 kunstruimte MU in Eindhoven als directeur en curator. Tussen 2012 en begin 2018 combineerde zij haar rol bij MU met die van directeur en artistiek leider van STRP Biënnale. Zij adviseerde voorheen onder meer het Mondriaanfonds, de Raad voor Cultuur, de gemeente Tilburg en het Stimuleringsfonds voor Creatieve Industrie.

  • Johan Oomen
    monitoring

    werkt bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid als manager van de Afdeling Kennis en Innovatie. Deze afdeling initieert, stimuleert en faciliteert onderzoek en innovatie binnen uiteenlopende domeinen. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan de "User Centric Data Science” groep binnen de faculteit Informatica van de Vrije Universiteit. Hier onderzoekt hij hoe cultureel erfgoed op een betekenisvolle manier online toegankelijk gemaakt kan worden. Johan Oomen is bestuurslid van de Europeana Foundation en het Centre for Language and Speech Technology van de Radboud Universiteit. Hij heeft aan de wieg gestaan van EUscreen, Europeana Sounds en Open Cultuur Data; drie expert communities die werken aan de online beschikbaarstelling van digitaal erfgoed.

  • Commissie Erfgoed
    erfgoed@afk.nl
  • Kim Wannet
    voorzitter

    Kim Wannet (1969), is adviseur, trainer en interim-manager. In deze hoedanigheid heeft zij opdrachten vervuld voor onder andere het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, ROC Amsterdam, de Mbo-Raad en Servicepunt Emancipatie voor de gemeente Amsterdam (projectleider). Als projectleider van een scenariostudie naar de toekomst van de journalistiek mocht Wannet in 2015 als National Champion in de internationale Constantinus competition for excellence in consulting de Silver Medal Constantinus International Award 2015 in ontvangst nemen.

  • Claartje Bunnik - tot 1 januari 2018

    Claartje Bunnik studeerde Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie werkte ze onder meer bij het Rijksmuseum, en als beleidsambtenaar en afdelingshoofd bij de gemeente Amsterdam en het ministerie van OCW (Cultureel Erfgoed). In 2005 richtte ze Bunnik Beleid en Advies op. Haar opdrachtgevers zijn overheden, fondsen en culturele instellingen. Bunnik vervulde verschillende toezichtfuncties in de cultuursector, zoals bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Haar bijzondere aandachtsgebieden zijn governance, effectmeting en prestatieafspraken tussen overheden en culturele instellingen.

  • Vera Carasso

    Vera Carasso startte in 2000 na haar studie kunstgeschiedenis haar loopbaan als specialist Toegepaste Kunst bij Christie’s Amsterdam. In haar laatste jaren bij het veilinghuis was zij lid van de directie en gaf zij commercieel leiding aan de Amsterdamse vestiging. In 2009 maakte ze de overstap naar de non-profit sector en werd ze directeur van Museum Speelklok in Utrecht. Sinds 2014 is Vera Carasso hoofd Sector Collecties van het Gemeentemuseum Den Haag.

  • Agnes Grondman
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Agnes Grondman zat op de Rietveld Academie en studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als educator in Museum de Lakenhal in Leiden, was wetenschappelijk medewerkster bij het Amsterdam Museum en directeur bij Gemeentemuseum de Wieger. Als directeur van Museum de Fundatie in Zwolle bouwde zij een kleine privé-instelling uit tot een middelgroot professioneel museum. Daarnaast bekleedde zij diverse bestuursfuncties bij de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst (voorloper Raad voor Cultuur).

  • Annabelle Birnie - tot 1 maart 2017

    Annabelle Birnie studeerde aan het Institut d'Etudes Supérieurs des Arts in Parijs en Kunst, naast Beleid & Management aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte enkele jaren voor verschillende internationale galeries en instellingen, waaronder veilinghuis Sotheby's. Van 2003 tot 2012 was ze directeur ING Art Management. Sinds 2012 is Annabelle Birnie directeur van het Drents Museum. Daarnaast is Birnie onder meer lid van de Raad van Toezicht van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, bestuurslid van de Museumvereniging, de Stichting Museumkaart en adviseur voor verschillende particuliere musea. Ze neemt zitting in jury’s en keuringscommissies, waaronder Pan Amsterdam, Art Breda, de Sacha Tanja Penning en het Friese Coba de Groot Stipendium.

  • Hicham Khalidi

    Hicham Khalidi is Associate Curator voor Fondation D'Enterprise Galeries Lafayette in Parijs. Daarvoor was Khalidi curator van Artefact Festival en hoofd tentoonstellingen van STUK Kunstencentrum in Leuven. Zijn belangrijkste aandachtsgebieden zijn de politiek van het beeld, hedendaagse kunst en technologie en trans-disciplinair onderzoek in kunst, muziek en design. Khalidi was curator beeldende kunst van de vijfde Marrakech Biënnale (2014) 'Where are we now?'. Daarnaast jureert hij voor de Sonsbeek Biennale en is hij adviseur voor organisaties als het Stimulerings Fonds Creative Industrie en het Prins Claus Fonds.

  • Elles van Vegchel
    monitoring

    (1977) heeft een brede achtergrond in de museumwereld. Na haar studie Kunst en Kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen, ging ze aan de slag als kunstadviseur bij PostNL. Daarna was zij verbonden aan de Hermitage en De Nieuwe Kerk in Amsterdam als Hoofd Publieksbegeleiding en Coördinator Tentoonstellingen en Evenementen. Als projectleider bij Museum Rotterdam, realiseerde ze diverse tentoonstellingen en activiteiten. Bij NEMO Science Museum, was zij tentoonstellingsmaker en gaf zij leiding aan het Projectbureau en het grootste landelijke wetenschapsfestival van Nederland, het Weekend van de Wetenschap. Tegenwoordig is zij Hoofd Museumzaken bij het TextielMuseum in Tilburg en verantwoordelijk voor tentoonstellingen, programmering, collectie, educatie en publieksbegeleiding.

  • Peter de Rijk
    monitoring

    (1961) is een ervaren concept- en tentoonstellingsmaker met een kunstacademie achtergrond, hij studeerde Architectonische Vormgeving aan de Gerrit Rietveld Academie. Na zijn studie werkte hij als freelancer en in loondienst voor diverse opdrachtgevers uit de museale wereld en het bedrijfsleven. Peter is een van de initiators achter stichting Vedute en heeft een aantal jaren in het bestuur van deze stichting gezeten.

  • Commissie Film
    film@afk.nl
  • Bernard Jan Verkoren
    voorzitter

    Bernard Jan Verkoren (1970) is als General Counsel bij JumboDiset B.V (bestaande uit onder meer speelgoedbedrijven Koninklijke Jumbo en Diset) verantwoordelijk voor de juridische zaken, human resource en lid en van de executive board. Daarvoor had hij een juridische adviespraktijk en was hij werkzaam als advocaat. Daarnaast is Verkoren bestuurslid en penningmeester bij Stichting Lezen en bij Circuswerkplaats Boost. Ook is hij secretaris bij Stichting IDRF (Infectious Disease Research Foundation) en bestuursvoorzitter van Stichting Frontaal. Tot voor kort was hij bestuurslid bij Stichting TOF (fonds ter ondersteuning van (ver)nieuw(end) Nederlands theater).

  • Colette Bothof
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Colette Bothof studeerde Communicatiewetenschap en volgde de vakrichtingen scenario en regie speelfilm op de Nederlandse Film en Televisie Academie. Sinds 1993 is zij werkzaam als zelfstandig schrijver/regisseur voor film, televisie en crossmedia projecten. Het heeft haar verschillende prijzen en nominaties opgeleverd. Bothof was eerder adviseur bij het Mediafonds (voorheen Nederlands Fonds voor de Film) en betrokken bij het AFK als projectadviseur. Ze vervulde diverse functies als dramaturg, docent en bestuurslid (Dutch Directors Guild, Vevam). De afgelopen drie jaar was ze hoofd van de afdeling Regie Fictie op de Nederlandse Film Academie.

  • Pepijn Kuyper

    Pepijn Kuyper is directeur van LUX, een onafhankelijk en vrijzinnig podium in Nijmegen dat de functies arthouse, vlakkevloer-, media- en debatpodium combineert. Hiervoor werkte hij acht jaar als adviseur en manager in de kunst- en cultuursector. Kuyper heeft ruime ervaring met bedrijfsvoeringsvraagstukken en veranderprocessen bij diverse podia, kunstencentra, festivals en musea. Daarnaast is Pepijn Kuyper bestuurslid bij theater Walhalla in Rotterdam en bij InScience – Dutch International Science Film Festival. Eerder was hij bestuurslid bij onder meer Utrechts poppodium EKKO en adviseur bij de Kunstraad Groningen.

  • Jurriaan Rammeloo

    Jurriaan Rammeloo is sinds 2015 partner bij Blueyard, een adviesbureau dat actief is binnen de cultuursector, creatieve industrie en (digitale) media. Het bedrijf ondersteunt organisaties, overheden en professionals bij het onderzoeken, ontwikkelen en financieren van projecten. Daarnaast is hij als programma of interim manager actief in de cultuursector. Eerder was Rammeloo Zakelijk Leider bij het Nederlands Film Festival (2013 t/m 2015) en Cinekid (2011 t/m 2013). Daarvoor werkte hij als Senior Management Consultant bij Andersson Elffers Felix (2006 t/m 2011). Jurriaan Rammeloo is penningmeester van productiehuis Nowhere.

  • Gerwin Tamsma

    Gerwin Tamsma is sinds 1996 werkzaam bij het International Film Festival Rotterdam en is daar verantwoordelijk voor de programmering van films uit onder andere China, Korea, Latijns-Amerika, Scandinavië en Zuid-Europa. Daarnaast is hij de coördinator van Bright Future, het festivalprogramma dat zich richt op nieuw talent. Tamsma maakt deel uit van de selectiecommissies van de Tiger Awards Competitie en het Hubert Bals Fonds. Hij cureert bovendien retrospectieven en speciale programma’s voor het festival.

  • Iván García-Romero

    Iván García-Romero is programmamaker, manager en adviseur van media- en cultuurprojecten met een achtergrond in internationale betrekkingen en film. Hij werkt momenteel als Impact Producer bij Submarine Channel. García-Romero richt zich op nieuwe vormen van de creatieve dialoog tussen media en kunstdisciplines en onderzoekt de maatschappelijke impact hiervan. Eerder was bij adviseur bij Movies that Matter Festival en betrokken als programmeur bij onder meer festival IMPAKT en diverse filmfestivals in Azië en Latijns-Amerika. Iván García-Romero is oprichter van Cinemaztlán, het grootste Mexicaanse filmfestival in Nederland.

  • Basje Boer
    monitoring

    is schrijver en freelance filmjournalist. Er zijn inmiddels twee boeken van haar uitgegeven. De laatste, de roman Bermuda, kwam in 2016 uit bij Nijgh & Van Ditmar. Eind 2018 verschijnt haar nieuwe roman, Nulversie. Als journalist schrijft ze onder meer voor De Groene Amsterdammer en de Filmkrant. Ook schrijft ze regelmatig over andere onderwerpen, zoals beeldende kunst, popcultuur en literatuur. Daarnaast maakt ze maandelijks een podcast over film voor tijdschrift Schokkend Nieuws. Boer studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie en werkte in het verleden o.a. bij filmdistributeur De Filmfreak, als dvd-inkoper bij platenzaak Boudisque en als hoofdredacteur van cultuurnetwerk We Are Public.

  • Miryam van Lier
    monitoring

    werkt al dertig jaar in de kunst, film en cultuur en vervult vanuit haar adviesbureau Textus Amsterdam verschillende advies- en voorzittersfuncties, onder meer bij het Fonds Podiumkunsten en het Vlaams Audiovisueel Fonds. Tevens werkt zij als scriptconsultant, intervisie begeleider en coach. Van 2009 - 2016 was zij hoofd fictie, jeugdprogramma's en podiumkunsten bij het Mediafonds. Eerder werkte zij onder meer als programmeur bij verscheidene filmfestivals in binnen- en buitenland, publicist, en schrijver over beeldende kunst voor diverse kunstinstellingen. Zij richtte het Engelstalige documentaire tijdschrift DOX op en was coördinator van Documentary.

  • Vicky Serao
    monitoring

    studeerde Film- en Televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en in de VS. Na werkzaamheden in de Nederlandse filmfinanciering, verlegde ze haar focus naar de publieke omroep, specifiek het gebied van fondsenwerving. Vervolgens was zij directeur van Scriptschool, een parttime vakopleiding voor aanstormend scenarioschrijftalent, en programmamanager bij Binger Filmlab, de kweekvijver voor bewezen internationaal filmtalent. Aanvullend op haar (advies)werkzaamheden voor onder meer het VSBfonds, NPO fonds en Lira Fonds, was ze ook betrokken bij verschillende edities van het Nederlands Film Festival en maakt Cultuur & Literatuur programma's bij de Bibliotheek Utrecht.

  • Yula Altchouler
    monitoring

    is programmamaker en researcher voor film, radio en live events. Zij gelooft in het creëren van betrokkenheid, verbinding en verandering door het vertellen van persoonlijke en inspirerende verhalen. Vanuit haar bedrijf Doen Durf en Waarheid bedenkt en ontwikkelt zij projecten op het snijvlak van media, technologie en kunst. In de afgelopen jaren werkte zij o.a. voor de VPRO, Submarine, Amerpodia, The World Press Photo Foundation en Centre for Innovation (Universiteit Leiden) Altchouler is geboren in Moskou en is in 1990 met haar ouders geëmigreerd naar Nederland.

  • Commissie Muziek & Muziektheater
    muziek@afk.nl
  • Duco Wildeboer
    voorzitter

    Duco Wildeboer (1966) is opgeleid als jurist en was sinds 2000 werkzaam bij Euronext Amsterdam (internationale, pan-Europese beurs) waarvan de laatste vier jaar als directeur Listing Operations. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor beleid en uitvoering van de CSR projecten bij Euronext (onder meer Stichting Opkikker, Amsterdam Cares en JINC). Hij nam onlangs afscheid van Fonds voor Oost waar hij als lid van het buurtcomité een belangrijke rol speelde in de opstartfase van het fonds. Wildeboer is voorzitter van de AthenA Social Club, de commissie binnen HC AthenA die de maatschappelijke projecten opzet en begeleid. Als oud-voorzitter van dezelfde club was hij lid van de KNHB expert-panels ‘hockey 2020’ en ‘diversiteitshockey’ en was hij co-initiator van het project ‘Slimme Sportparken/SmartCity’. Wildeboer is fervent verzamelaar van moderne kunst en heeft ervaring met diverse internationale kunstbeurzen.

  • Anne Douqué - tot 1 januari 2018

    Anne Douqué studeerde Kunstgeschiedenis en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie richtte ze Artery op, een stichting waarmee ze samen met kunstenaar en medeoprichter Henk Schut uiteenlopende projecten produceert op het gebied van muziektheater en beeldende kunst. Douqué was 6 jaar zakelijk leider bij het Nederlands Kamerkoor en daarvoor enkele jaren werkzaam bij de British Council. Sinds 2 jaar biedt ze als zelfstandige zakelijke ondersteuning en advies aan culturele organisaties.

  • Maarten Gulickx
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Maarten Gulickx is directeur-eigenaar van Mr. Gulickx, een bureau dat het zakelijk en creatief laten floreren van de culturele industrie als uitgangspunt heeft. Zijn huidige opdrachtgevers zijn onder meer De Veenfabriek, MOAM Collective en Cultuur+Ondernemen. In 2003 startte Maarten Gulickx zijn loopbaan als muziekprogrammeur en manager van musici, waarna hij zich specialiseerde in de zakelijke begeleiding van kunstenaars, culturele instellingen en creatieve ondernemingen. Hij was daarnaast onder meer directeur a.i. van Roots & Routes, artistiek manager van Podium Grounds en zakelijk leider van de Krabbedans.

  • Jessica de Heer

    Jessica de Heer studeerde klavecimbel aan het Conservatorium in Utrecht en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze onder meer als beleidsmedewerker bij het voormalige Amsterdamse centrum voor hedendaagse muziek de IJsbreker en had ze haar eigen muziekorganisatiebureau The Office. Daarnaast werkte ze als redacteur muziek en dans bij de NPS en als muziekprogrammeur bij het Muziekcentrum Vredenburg. Van 2010 tot maart 2015 was ze (artistiek) directeur van Oorkaan. In de functie van adviseur of bestuurslid is Jessica de Heer betrokken bij verschillende muziekorganisaties en fondsen.

  • Oscar van der Pluijm

    Oscar van der Pluijm is cultureel ondernemer, manager, adviseur en muzikant. Momenteel is hij directeur van de stichting World Music & Dance Centre en het muziekpodium GROUNDS. Daarnaast is hij eigenaar van het adviesbureau O ZO management. Van der Pluijm is opgeleid als klassiek gitarist en cultuurwetenschapper (Erasmus Universiteit). Hij heeft een grote interesse voor de verscheidenheid aan muzikale en culturele uitingsvormen in onze hedendaagse pluriforme grootstedelijke samenleving. Op dit gebied heeft Oscar van der Pluijm de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan als beleidsmaker, adviseur, bestuurder en cultureel ondernemer.

  • Frank Veenstra

    Frank Veenstra studeerde schoolmuziek en compositie aan het ARTEZ conservatorium, gevolgd door Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Van 1994 tot 2005 was hij als programmamanager verantwoordelijk voor de muziekprogrammering van het Muziekcentrum Enschede. Sinds 2005 is Veenstra artistiek manager van het Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven. Hij is bovendien directeur van het Cross-linx festival, curator van het Storioni Festival en artistiek manager van het TROMP Percussion, het grootste concours in de wereld voor solo slagwerk. Frank Veenstra maakt deel uit van diverse jury's, waaronder de Nederlandse Muziekprijs en De Ovatie van de VSCD. Hij is voorzitter van een consortium van de belangrijkste Nederlandse concertpodia.

  • Manoushka Zeegelaar Breeveld

    Manoushka Zeegelaar Breeveld is actrice, zangeres en schrijfster. Ze was te zien in diverse toneel- film- en televisieproducties, waaronder De Koningin van Paramaribo, Grijpstra en de Gier, Madame Jeanette en Sonnyboy. Ze speelde de rol van Mammy in Gejaagd door de wind van Matzer Theaterprodukties en onlangs was ze te zien in de politieserie Noord/Zuid. Zeegelaar Breeveld schrijft daarnaast lied- en toneelteksten voor diverse theaterproducties. In 2015 stond ze in het theater met het concert Diaspora! een ode aan Caribische muziek en met Sophie en Nola van Urban Myth. Zeegelaar Breeveld maakt deel uit van de directie van acteursbelangenvereniging ACT.

  • Anne-Marie Jansen
    monitoring

    (1975) studeerde Muziekwetenschappen en Rechten aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds haar studietijd is zij werkzaam in de muziekindustrie, vanaf 2009 bij EMI Music respectievelijk Warner Music, alwaar zij brede commerciële en internationale ervaring heeft opgebouwd, thans in de functie van Senior Manager Global Digital Accounts & Business Development, Classics. Zij werkte voor het TryTone  European Jazz Festival, het Stift Festival en het Nationaal Symfonisch Kamerorkest, als violiste speelde zij onder meer in het Ricciotti Ensemble.

  • Koen Schouten
    monitoring

    (1977) is een muziekexpert met een genre-overschrijdende blik en een voorliefde voor muziek van nu. Hij schreef ruim tien jaar over jazz voor De Volkskrant en Het Parool, werkte als radiomaker voor de VPRO en voor livestream kanaal Bimhuis Radio. Schouten is presentator voor o.a. North Sea Jazz Festival, Jazz International en Music Meeting Nijmegen. Hij werkt geregeld als cultureel adviseur, docent en spreker. Daarnaast toert hij als baritonsaxofonist door binnen- en buitenland met onder andere Dulfer Plays Blues, The Jig en Flip & De Noormannen en was hij te zien als verteller in de door hemzelf geschreven theatershows New York Round Midnight en Swingin’ Harlem.

  • Mahasin Tanyaui
    monitoring

    (1982) staat aan het hoofd van Dreamers Inc. Tanyaui heeft ruime ervaring als adviseur diversiteit bij o.a. het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, Theater Rotterdam en dance organisatie ID&T. Ze denkt actief mee in het verbinden vanuit de kracht van diversiteit in ondernemend Nederland en zet zich in als zelfstandig business developer in verschillende creatieve vakgebieden. Ze heeft ruime ervaring als producerend manager en wist met haar marketing en sales achtergrond ruim 23.000 mensen te activeren en enthousiasmeren voor het food and music festival Djemaa el Fna in Rotterdam. Mahasin is bestuurslid bij Rabobank Nederland en Achmea. Vanuit haar passie voor muziek en entertainment loopt het verbinden van mensen en culturen als een rode draad door al haar projecten. Momenteel houdt zij zich bezig met het boeken van grote Arabische sterren op wereldwijde podia.

  • Marcel Kranendonk
    monitoring

    is zelfstandig professional in de kunstensector. Hij doet opdrachten als fondsenwerver, adviseur, producent, coach en beleidsadviseur. Zijn expertise ligt op het vlak van muziek en cultureel ondernemerschap. Daarover geeft hij regelmatig colleges en adviezen. Verder heeft hij ervaring in internationale projecten met de VIP en EJN. Hij was onder andere (artistiek) directeur van het SJU Jazzpodium en projectleider voor festivals en  uitwisselingsprogramma’s, en als interim-directeur en adviseur betrokken bij diverse overheden.

  • Rosita Wouda
    monitoring

    Rosita Wouda is een ervaren manager en bestuurder in het kunst- en cultuurveld. Lange tijd was zij zakelijk leider van het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble, die in 2008 zijn gefuseerd tot het Asko|Schönberg. Wouda was projectleider van het jubileumseizoen School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast heeft ze bij vele instellingen opgetreden als adviseur, waaronder Opera Zuid, Stichting Operamakers, Cinedans en het Nederlands Kamerkoor. Ook deed Rosita Wouda onderzoek in opdracht van het Mondriaan Fonds naar de Kunstkoopregeling Nederlandse galeries. Van 2009 tot 2011 was ze artistiek manager van het doctoraatstraject Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden in samenwerking met de Hogeschool der Kunsten Den Haag. Momenteel is ze voorzitter van Nieuw Amsterdams Peil, een ensemble met de focus op hedendaagse kamermuziek.

  • Pieter van Adrichem
    monitoring

    Pieter van Adrichem (1965) is marketing manager van Eurosonic Noorderslag en freelance manager en marketing consultant in de podiumkunsten. In het verleden werkte hij voor o.a. Amsterdam Dance Event, het Bimhuis, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en voor Toneelgroep Amsterdam. Als zelfstandig manager houdt Van Adrichem zich veel bezig met vragen over ondernemerschap en de kracht van het (culturele) merk. De afgelopen twee jaar werkte Pieter van Adrichem o.a. voor Cross-linx, Club Vera, de Vrijheidscolleges en voor Amsterdam Sinfonietta.

  • Commissie Theater
    theater@afk.nl
  • Sedat Bugdaci
    voorzitter

    Sedat Bugdaci (1975) is zelfstandig manager en business developer in verschillende creatieve vakgebieden. Bugdaci was onder andere oprichter en directeur van de Haagse publieke omroep (Den Haag FM/TV, FunX) en is bestuurslid voor de Leidse omroep Unity FM/TV. Hij heeft ervaring als marketingmanager van Culturalis Theater en als zakelijk leider van Breaking Ground, een platform voor Europese filmstudenten. Hij is directeur/eigenaar van TRITIKO Management en kwartiermaker bij Stichting Hoedje van Papier. Hij is adviseur bij onder meer het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en onafhankelijke voorzitter voor de projectsubsidies muziek van het Fonds Podiumkunsten.

  • Suzan Boogaerdt

    Suzan Boogaerdt is theatermaker en actrice. Onder de naam Boogaerdt/Vanderschoot maakt zij samen met Bianca van der Schoot theatervoorstellingen en produceerden zij tot 2013 meerdere producties. Daarnaast is Boogaerdt werkzaam als begeleider/ docent aan de Regie-opleiding en begeleider/docent aan de Mime-opleiding bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

  • Luc Dewaele

    Luc Dewaele was de afgelopen 25 jaar actief in het Vlaamse kunstlandschap als marketeer, programmeur en artistiek directeur. Hij werkte bij Kunstencentrum Vooruit Gent, Het Toneelhuis Antwerpen en was actief als bestuurslid bij Het Theaterfestival, Time Festival/Timelab en een aantal Vlaamse theatergezelschappen. Sinds drie jaar werkt hij met zijn eigen organisatie De Lichte Cavalerie als freelance adviseur en projectleider in het veld van kunst, cultuur en erfgoed.

  • Maarten van der Meer

    Maarten van der Meer is directeur van Stichting Future Society en MVDM Cultuuradvies en -project & events. Tot februari 2016 is hij Stadsintendant van Deventer en directeur-bestuurder van Deventer Verhaal, productiehuis voor Erfgoed en meer. Eerder werkte Van der Meer als tentoonstellingsmaker, ambtenaar van de afdeling Kunst & Cultuur van de gemeente Rotterdam en adviseur op het gebied van cultuur en cultuurbeleid voor verschillende overheden en cultuurinstellingen. Voorafgaand aan zijn overgang naar Deventer was Maarten zakelijk directeur van Theater Bellevue. Van 2002 tot en met 2009 was Maarten politiek actief namens GroenLinks als raadslid en onder meer cultuurwoordvoerder in de Gemeente Amsterdam.

  • Jenny Mijnhijmer - tot 1 april 2018

    Jenny Mijnhijmer is inleider bij het Mediafonds en vice-voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers. Mijnhijmer heeft ruime ervaring als beleidsmaker en als adviseur. Ze was vijf jaar lid van de commissie theater bij de Raad voor Cultuur, heeft geadviseerd in de Amsterdamse Kunstraad en bij de Commissie Culturele Activiteiten Den Haag. Als toneelschrijver en actrice brak zij door bij De Nieuw Amsterdam (DNA) van Rufus Collins. Ze schreef onder andere de theaterversie van ‘De koningin van Paramaribo’ en ‘Romeo ’n Juliette, a Caribbean Xperienz’.

  • Lode van Piggelen

    Lode van Piggelen is sinds 2015 Curator van het internationaal seminar ‘Sense of Place’ (Oerol) en Conceptontwikkelaar/programmeur van ‘Kijken, Kijken, Kopen’, de culturele zondag in Arnhem. Daarnaast is hij onder andere gastdocent aan internationale Masteropleiding DasArts en sinds 2011 is hij actief als conceptontwikkelaar/programmeur van het Noorderpark Festival Amsterdam Noord. Ook is hij bestuurslid van Project Wildeman.

  • Maria Uitdehaag

    Maria Uitdehaag kent de theater- en filmwereld vanuit diverse artistieke en beleidsmatige functies. Zij is sinds 1987 werkzaam in de kunstensector, onder meer als dramaturg bij Toneelgroep Amsterdam, regie-assistent en regisseur bij speelfilm en tv-drama en de laatste tien jaar in diverse functies bij het Nationale Toneel. Momenteel heeft zij zich gevestigd als coach, adviseur en gespreksleider in de kunstensector. Aan het Nationale Toneel blijft Uitdehaag verbonden als strategisch adviseur.

  • Karin Veraart
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Karin Veraart studeerde Slavische taal- en letterkunde en theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan het Instituut voor Theater, naast Muziek en Cinematografie in Leningrad. Ze schrijft sinds 1992 voor de Volkskrant als redacteur/verslaggever op de redactie Buitenland. Tevens is Veraart sinds 1997 redacteur/verslaggever voor de Kunstredactie van de Volkskrant en sinds 2001 actief als theaterrecensent en freelance journalist voor diverse media. Veraart maakte onderdeel uit van de Nederlandse Toneeljury 2013-2014 van de VSCD Prijzen (waaronder de Louis d’Or en Theo d’Or).

  • Joop Kuyvenhoven
    monitoring

    is zelfstandig producent in de Podiumkunsten en founder / directeur van STIP theaterproducties (1986-2009). Hij was zes jaar als docent en supervisor (praktijkstages) verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Van 2005 tot 2011 was hij artistiek producent en talenscout voor jeugd- & productiehuis BonteHond in Almere. Sinds 2008 is hij actief als gids, mentor en aanjager van talentvolle artistiek leiders. Verder is hij bestuurslid/ ondersteuner van een aantal culturele organisaties en volgt en becommentarieert hij het actuele kunstbeleid in stad en land. Van 2012 tot 2018 was hij als adviseur theater betrokken bij Fonds Podiumkunsten o.a. bij de meerjarige aanvragen/ kunstenplanperiode 2012-2016 en 2017-2020.

  • Karen Welling
    monitoring

    Karen Welling studeerde Nederlands en Theaterwetenschap in Amsterdam en combineerde een aantal jaren het schrijven over theater (o.a. bij het Haarlems Dagblad en Toneel Theatraal) met een baan als beleidsmedewerker beeldende kunst bij de provincie Noord-Brabant. Ze werkte als hoofd communicatie van Het Muziektheater in Amsterdam - waar ze ook de marketingafdeling van de Gastprogrammering leidde – en stapte in 2003 over naar het Fonds Podiumprogrammering en Marketing in Den Haag, dat een paar jaar later op zou gaan in het Fonds Podiumkunsten. Daar was ze tot eind 2015 secretaris festivals & programmering. Momenteel is ze actief als adviseur, redacteur en fondsenwerver in de culturele sector en bestuurslid van het Grand Theatre in Groningen en WArd/waRD, het dansgezelschap van choreografe Ann Van den Broek. 

  • Commissie Cultuureducatie
    cultuureducatie@afk.nl
  • Hester Keesmaat
    voorzitter

    Hester Keesmaat (1975) werkt als zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager. Zij vervulde diverse (interim) managementfuncties in de zorgsector en bij lokale overheden. Daarnaast begeleidt zij instellingen in de (semi-)publieke sector (onderwijs, zorg, lokale overheid) bij veranderingstrajecten, reorganisaties en strategische planvorming.

  • Ellen Alvares

    Ellen Alvares is oprichter en artistiek leider van BimRay Gospelfestival Amsterdam. Daarnaast werkt ze als content developer bij De Gospelfabriek en het Dutch Gospel Arts Institute (DGAI). Bij DGAI is zij eveneens betrokken als creative director. Voorheen was zij onder andere werkzaam bij Theater Instituut Nederland, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en ZO! Cultuur Zuidoost.

  • Tanja Kerkvliet

    Tanja Kerkvliet is sinds 2014 afdelingshoofd van Onderwijs en Kenniscentrum Cultuureducatie in Amersfoort. Sinds 2015 is zij daarnaast werkzaam als manager bij Kunstgebouw Leusden. Zij is lid van de Adviescommissie Cultuurnota 2017-2020 bij de gemeente Utrecht. Kerkvliet studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam af in dans en kunsteducatie. Bij Fontys Hogescholen schoolde zij zich bij op het gebied van management en organisatie.

  • Bertien Minco

    Bertien Minco is schrijver en oprichter van het Jeugdcultuurfonds Nederland. Tot 2018 was zij directeur van dit fonds. Kunst, cultuur en maatschappelijke verbindingen vormen de rode draad in haar loopbaan. Zij begon op het toneel, was werkzaam bij VPRO radio en adviseerde de Raad van Bestuur van de NPO (Nederlands Publiek Omroepbestel). In de cultuursector werkte ze binnen de sector cultuureducatie en participatie, als adviseur, interim-directeur en dagvoorzitter.

  • Henk Visscher
    ook adviseur Amsterdamse Kunstraad

    Henk Visscher is een van de oprichters van de Vereniging voor Cultuurprofielscholen (VCPS). Op dit moment is hij lid van het bestuur van de Profielraad, waarin het EP-Nuffic (tweetalig onderwijs), het Technasium en de VCPS samenwerken ten behoeve van een optimale talentontwikkeling in het Nederlandse onderwijs. Ook werkt hij mee aan de oprichting van een vereniging van cultuurprofielscholen in het basisonderwijs.

  • Katja Weitering - tot 1 maart 2017

    Katja Weitering is artistiek directeur van het Cobra Museum voor Moderne Kunst. Hier is zij mede verantwoordelijk voor educatief aanbod, specifiek gericht op de uitwisseling van kennis met bezoekers en het onderwijs. Voorheen was Weitering conservator van de kunstcollectie van ING Groep en educatief medewerker bij het Bonnefanten Museum. Ze adviseerde onder andere de Gemeente Alkmaar en de Provincie Noord-Holland op het gebied van cultuureducatie en kunstbeleid. Daarnaast is ze adviseur voor het Mondriaan Fonds en bestuurslid van ArtTable Nederland.

  • Jurjen Klant
    monitoring

    (1988) is afgestudeerd als theaterdocent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij werkt sinds 2015 op het IJburg College, waar hij VMBO leerlingen dagelijks kennis laat maken met kunst en cultuur. Ook werkte hij als zelfstandig theatermaker met verschillende gezelschappen.

  • René van der Kolk
    monitoring

    was adjunct-directeur van het Utrecht Centrum voor de Kunsten (UCK). Hij heeft een brede ervaring in de kunsteducatie, zowel in de amateurkunst als in het cultuuronderwijs. Oorspronkelijk vanuit muziek, later ook in andere disciplines - waaronder in de functie van programmeur. René leidde onder andere een innovatieproject van het UCK met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) waarin de werkwijze van de Londense Guildhall School of Music and Drama in Utrechtse onderwijs werd geïntroduceerd. Verder werkte hij bij het Utrechts Conservatorium en het Centrum voor Kunst- en Mediamanagement van de HKU en zette hij een nieuw Kunstencentrum op als onderdeel van het UCK in Leidsche Rijn.

  • Femke van de Wiel
    monitoring

    (1971) is programmaleider basisonderwijs bij het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam. Zij is oprichter van het bureau voor cultuuronderwijs in Breda en was als senior programma adviseur verantwoordelijk voor verschillende regelingen cultuureducatie bij het Fonds voor Cultuureducatie. In Den Haag was zij adviseur bij de kerncommissie voor het kunstenplan 2017-2020. Daarvoor heeft zij jarenlang in culturele samenwerkingsverbanden gewerkt in Rotterdam en Utrecht ten behoeve van publieksontwikkeling.

Yasemin Tümer (1955) is een ervaren bestuurder van organisaties in verschillende sectoren, zowel in de positie van toezichthouder/commissaris als bestuurder. Tümer is momenteel onder andere voorzitter van de UnitedSucces Foundation, een wereldwijd netwerk van vrouwelijke ondernemers. Ze is een actieve investeerder in vrouwelijk ondernemerschap met specifiek focus op financieringsvraagstukken. Verder is zij bestuurslid van Women Inc. en onder meer voormalig commissaris van de Holding bij de Nationale Loterijen N.V. Ze was voorzitter van MTNL (Multiculturele Televisie Nederland) en voorzitter van de Stichting Leerstoel voor Diversiteit en Integratie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2006 en 2007 was zij interim-directeur van de NPS (Nederlandse Programma Stichting). Tümer was partner bij KPMG Consulting en directeur bij DHV Consulting en heeft naast bedrijfskundig en financiele ondergrond ook een master in Filosofie, met als afstudeer onderwerp de Corporate Governance codes en hun effect op verantwoord handelen.

Aliefka Bijlsma is sinds 1999 werkzaam in het literaire veld en de filmsector. Ze studeerde rechten aan de UvA en werkte enige jaren als advocate op haar geboorte-eiland Curaçao. Na haar overstap naar de filmsector verkreeg ze ruime ervaring op zowel zakelijk-juridisch gebied als binnen de inhoudelijke ontwikkeling van formats en scenario’s. Momenteel werkt ze voor film- en tv productiebedrijf Johan Nijenhuis & Co., op gebied van 'Development and Licensing'. Bijlsma schreef scenario’s voor speelfilms en TV series, twee literaire romans (uitgeverij Augustus) en enkele (wetenschappelijke) artikelen en opiniestukken.

Hassnae Bouazza is journalist, columnist en programmamaker. Bouazza schrijft over de Arabische wereld voor onder meer Vrij Nederland en levert opiniestukken voor NRC, Volkskrant en de Arabischtalige website van de Wereldomroep. Bouazza, beoordeelt boeken voor het Fonds van de Letteren en is programmamaker bij het Writers Unlimited Winternachten festival. Hassnae was regisseur en eindredacteur van de veelbesproken zesdelige documentaireserie Seks en de Zonde (NTR, 2014). Ze heeft haar eigen online glossy Aicha Qandisha en in 2015 ontving ze de internationale Arouwad Award voor haar werk over de Arabische wereld.

Anneke Jansen was tot voor kort co-founder en artistiek directeur van het Amsterdams Fringe Festival, een functie die zij per 1 januari 2016 heeft neergelegd. Daarnaast heeft zij in 2013 VoordeMensen.nl opgericht met als doel 'het bedenken en mede ontwikkelen van online oplossingen voor culturele festivals en evenementen'. Jansen is onder andere als adviseur eveneens betrokken bij Fonds Podiumkunsten (festivals) en maakt als secretaris onderdeel uit van het bestuur van Stichting De Theatervooropleiding Amsterdam.

Chris Kooi studeerde Engelse Taal- en Letterkunde in Groningen. Hij werkte achtereenvolgens als redacteur bij het Crossing Border Festival in Den Haag en bij de uitgeverijen Podium en Unieboek / Het Spectrum. Hij richtte vervolgens een zelfstandig literair agentschap op en werkte als scout voor buitenlandse uitgeverijen. Sinds 2013 werkt hij als acquirerend redacteur voor uitgeverij Cargo - De Bezige Bij in Amsterdam.

Martijn Mewe is in de afgelopen twintig jaar in diverse functies werkzaam geweest binnen de sectoren cultuur, media en politiek. Sinds 2015 heeft hij een eigen adviesbureau waarbij de focus ligt op strategische verandering en ketensamenwerking. In de periode 2011-2015 was Mewe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Velsen. Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt voor De Rode Hoed, Hotel Arena, het tijdschrift Theatermaker en enkele (Vlaamse) toneelgezelschappen. Ook heeft Martijn Mewe voor verschillende beroeps- en belangenverenigingen in de filmsector gewerkt, zoals de Federatie Filmbelangen, ACT (Belangenvereniging voor acteurs) en als algemeen secretaris bij de Dutch Directors Guild.

(1989) studeerde Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht, met als specialisatie moderne letterkunde en de functie van literatuur in de maatschappij. Ze liep onder andere stage bij uitgeverij Prometheus/Bert Bakker en het internationale literatuurfestival City2Cities. Sinds juni 2012 werkt ze bij Passionate Bulkboek, waar ze diverse functies vervulde. Op dit moment is Karlijn projectleider van leesbevorderingsproject De Inktaap, schrijfwedstrijd Write Now! en Geen Daden Maar Woorden Festival.

Marjolein Hesselink (1980) is organisatieadviseur, procesbegeleider, interim-manager en trainer bij Van de Bunt Adviseurs. Eerder was zij onder meer projectmanager en adviseur bij Binoq Atana (2005-2008) en onderzoeksassistent voor de commissie d’Ancona (onderzoek naar gesubsidieerde podiumkunsten, 2006). Marjolein Hesselink is deskundige op het gebied complexe organisatieveranderingen, leiderschaps- en teamontwikkeling – voornamelijk binnen het maatschappelijk middenveld en bij de lokale overheid.

Janine Dijkmeijer is algemeen directeur bij het Nederlands Danstheater Den Haag. In 2003 richtte zij Cinedans – Dance on Screen Festival op, waar zij tot 2013 directeur was. Van 2012 tot 2014 was Dijkmeijer zakelijk leider van Het Nationale Ballet. Janine Dijkmeijer heeft 17 jaar professioneel gedanst en ontving in 1999 de Gouden Theaterdans Prijs en de Prijs van Verdienste van het Dansersfonds ’79. In 2014 ontving zij de Jiří Kylián Ring voor haar activiteiten binnen het dansveld.

Diane Elshout is meer dan 25 jaar actief in de podiumkunsten. Ze studeerde in 1985 aan de dansacademie Rotterdam voor docent dans, vervolgde haar studie in 2006 met een Post HBO opleiding Bedrijfskunde en behaalde daarnaast in 2009 behaalde een Master Theaterwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Van 1986 tot 1996 danste van Elshout bij verschillende groepen in binnen- en buitenland. In 1996 richtte ze het dansgezelschap Elshout/Händeler op waarmee zij sindsdien een groot aantal site specific performances binnen en buiten Nederland heeft gemaakt. Sinds 2006 werkt zij samen met Simon Rowe en Noud Verhave binnen Moving Arts Projects (MAP), waarmee zij Community Art projecten realiseert.

Harmen van der Hoek studeerde kunstmanagement en is sinds 2009 werkzaam als zelfstandig ondernemer op het gebied van advies en projectmanagement in de culturele sector. Sinds 2013 hij daarnaast zakelijk leider van Club Guy & Roni, een internationaal dansgezelschap rondom het choreografen-duo Guy Weizman en Roni Haver. Als freelancer is hij onder andere betrokken bij de Stichting Kulturele Haadstêd Leeuwarden 2018 en het Explore the North Festival.

Peter van der Hoop studeerde Communicatiewetenschap en maakte in 1994 zijn start binnen het kunstenveld als organisator van het Triple X festival. Hij was zakelijk leider van Felix Meritis en werkte tien jaar als faculteitssecretaris voor de dansopleidingen van de Theaterschool binnen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Van der Hoop was medeoprichter van het Bijlmer Parktheater en werd daarna zakelijk leider en interim directeur van het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. Momenteel werkt hij als manager bedrijfsvoering van Musis & Stadstheater Arnhem (voorheen Musis Sacrum).

Ivette van Ooijen studeerde Theaterwetenschappen en Culturele Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1999 is ze werkzaam in de theaterwereld, met name op het terrein van internationale theaterproducties. Sinds 2010 werkt van Ooijen bij de Stadsschouwburg Utrecht als programmeur met als specialisatie culturele diversiteit, dans, jeugd en jongeren. In 2008 richtte van Ooijen Ives Productions op waarmee zij haar expertise op het gebied van aansturing van productie- en organisatieprocessen inzet voor een veelvoud aan projecten.

Tien jaar geleden maakte Peter Jansen een carrière wending om zijn brede managementervaring in de commerciële sector te combineren met zijn passie voor kunst en cultuur.  Hij heeft zich als producent en adviseur van diverse dans- en theatergezelschappen gespecialiseerd in alle aspecten van cultureel ondernemerschap. Leidraad hierbij is een moderne integrale aanpak waarin artistieke urgentie, publieksgroei en bedrijfsmatig belang elkaar versterken. Als hoofd bedrijfsvoering/business manager van het Scapino Ballet Rotterdam heeft hij vijf jaar ervaring op alle aspecten van het leidinggeven aan- en werken in een culturele toporganisatie.

(1976) is na haar studie Cultuur en Beleid lange tijd in het bedrijfsleven werkzaam geweest. In 2008 besloot zij de overstap naar de culturele sector te maken. Vervolgens werkte zij acht jaar lang als hoofd marketing van Festival de Nederlandse Dansdagen. In het laatste half jaar bij de Nederlandse Dansdagen werkte zij als zakelijk leider a.i.  Sinds maart 2017 is zij als zelfstandig projectleider en marketing- en communicatieadviseur werkzaam en was ze als zakelijk leider betrokken bij de vierde editie van Moving Futures Festival. Naast haar freelance-werkzaamheden is zij hoofd marketing van theaterorganisatie WAT WE DOEN. De afgelopen 5 jaar was zij bestuurslid van Stichting BackBone.

Karin Post (1962) is choreograaf en curator en maakt dansvoorstellingen, theater, performances, films en animaties. Ze geeft haar belangstelling voor de beweging van het menselijk lichaam vorm in uiteenlopende kunstvormen. Ze danste in choreografieën van Krisztina de Châtel, Hans van Manen, Ton Simons en werkte met de componisten Guus Janssen en Yannis Kyriakides. Als curator van de Multidisciplinaire productie 'Parelen/Pearls' in De Lakenhal in Leiden maakte ze in 2012 een tentoonstelling met het museum als platform voor dans. Hier kon de bezoeker ervaren wat kunst en dans elkaar te vertellen hebben over beweging en bewogen worden. Post verdiepte zich in nieuwe media en computertechnieken (motion capture) in relatie tot moderne dans. Ze doceert en schreef 'Soupez, Soupez! aan tafel met dansers', een kookboek door en voor dansers en kunstenaars.

Hildegard Draaijer is sinds 1998 als artistiek directeur, regisseur en docent verbonden aan theatergroep DOX. Haar werk met jonge ambitieuze spelers en dansers kenmerkt zich door diverse disciplines als dans en spel op een natuurlijke manier aan elkaar te verbinden. Bij diverse theater-, dans- en onderwijsinstellingen is Draaijer regelmatig te gast als regisseur. Daarnaast geeft ze masterclasses en trainingen aan professionele drama- en dansdocenten en regisseurs/choreografen in binnen- en buitenland. Als hoofd- en gastdocent is Hildegard Draaijer werkzaam bij de hbo-bachelor opleidingen HKU, Codarts, Toneelacademie Maastricht en ArtEZ. Daarnaast is ze verbonden aan de Nederlandse Dansdagen en was ze adviseur voor het Fonds Podiumkunsten.

Jacinta Duttenhofer (1958) is een ervaren bestuurder en toezichthouder in met name de onderwijssector. Duttenhofer was daarnaast jarenlang actief als advocaat in de sociale advocatuur en voormalig directeur bij Stichting Maatschappijopbouw Zuidoost en Stichting KGCA (Scholing en ondersteuning voor Ondernemingsraden). Zij is lid van het CDA waarvoor zij zitting had in de gemeenteraad Ouder-Amstel (2010- 2014). Duttenhofer is de afgelopen negen jaar plv. voorzitter bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs, is lid RvC van Woondiensten Aarwoude en Voorzitter en lid van de RvC van Gezinssupport.nu. Van 2006 tot 2011 was zij als bestuurslid betrokken bij respectievelijk Krater Theater en Bijlmerpark Theater.

Vanessa van Dam studeerde Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie. Sindsdien werkt zij als ontwerper voor een veelvoud aan opdrachtgevers in het culturele circuit: Van musea tot architecten en van modeontwerpers tot uitgevers. Van Dam is als docent betrokken bij diverse academies, waaronder de St. Joost Academie in Breda (Masteropleiding Grafisch Ontwerp). Van Dam was ruim vier jaar afwisselend commissielid en voorzitter binnen de vormgevingscommissie van het Fonds BKVB en nam plaats in diverse jury’s, waaronder recentelijk die van de Stiftung Buchkunst te Leipzig voor de ‘Schönste Bücher aus aller Welt’.

Mariette Dölle is artistiek en zakelijk leider van TENT Rotterdam. Dölle was scout voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2011 en voor de Prix de Rome 2015, en is adviseur kunstopdrachten voor de Rotterdamse Schouwburg. Daarnaast is Dölle adviseur projectsubsidies cultuur voor de gemeente Utrecht, en was ze voorheen adviseur voor het Mondriaan Fonds. Ze is lid van de werkveldcommissie Koninklijke Academie Den Haag en gastdocent op verschillende Nederlandse kunstacademies, waaronder de Rietveld Academie. Ze is bestuurslid van presentatie-instituut Nieuwe Vide in Haarlem.

Els Drummen was t/m mei 2016 jarenlang werkzaam als conservator en tentoonstellingsmaker bij het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Daar zette zij onder andere een jaarlijks terugkerend honoursprogramma op voor studenten van de Rietveld Academie. Vanaf juni 2016 is Drummen werkzaam als senior Kunst en Cultuur Adviseur bij Nationale Nederlanden Group. Binnen deze organisatie is zij mede verantwoordelijk voor de bedrijfscollectie en cultuursponsoring in de regio Den Haag en Rotterdam. Daarnaast adviseerde Drummen in het verleden de gemeente Alkmaar op het gebied van kunstbeleid.

Sabrina Kamstra is sinds 1997 hoofd Kunstzaken van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, wiens collectie ruim 6000 hedendaagse Nederlandse kunstwerken omvat. Van 1983 tot 1987 werkte Kamstra als conservator bij Stichting De Appel in Amsterdam. Daarna werkte zij zeven jaar in Tokyo als directeur culturele zaken van het Japan-Nederland Instituut. Kamstra bekleedt diverse bestuurlijke en adviserende functies. Sinds 2014 is zij adviseur voor het Mondriaan fonds en sinds 2015 jurylid van de Elisabeth van Thüringen prijs. Voorheen was zij van 2002 tot 2006 Kroonlid Van de Raad voor Cultuur en bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad (2007 – 2011). Tot 2015 was zij voorzitter van de VBCN - Vereniging Bedrijfscollecties Nederland.

Eelco van der Lingen is sinds 2007 initiator, directeur en curator van Nest in Den Haag. Daarnaast heeft hij tentoonstellingen gemaakt voor het Centraal Museum Utrecht (Lekker Licht) en Tent in Rotterdam (Shift & Drift). In het verleden was hij adviseur bij de gemeente Leiden, het CBK Rotterdam, het Mondriaan Fonds en bij Fonds Kwadraat (voorheen Materiaalfonds). Als gastdocent was van der Lingen betrokken bij verschillende academies. Op de Gerrit Rietveld Academie en Academie Minerva was hij extern gecommitteerde.

Bertan Selim is hoofd subsidies en samenwerkingen bij het Prins Claus Fonds in Amsterdam. In 2012 zette hij samen met Arjo Klamer een Lectoraat Creative Industries & Social Innovation op aan de Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg op. Eerder werkte Selim bij het Virtueel Platform in Amsterdam, Arts Council Pro Helvetia (Zurich) en de European Cultural Foundation (Amsterdam). Naast zijn werk bij het Prins Claus Fonds promoveert Bertan Selim momenteel aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek is gericht op de economische waarde van het gebruik van digitale technologie binnen culturele organisaties in Nederland.

Floor van Spaendonck is manager Beleid & Actualiteit bij Het Nieuwe Instituut. Voordat zij werkzaam was bij Het Nieuwe Instituut was zij directeur van het Virtueel Platform (kennis-instituut voor e-cultuur) en programmamaker bij Waag Society. Floor van Spaendonck zit in de Raad van Toezicht van DEN ( Digitaal Erfgoed Nederland), de adviesraad voor DCR (de Dutch Creative Residences) en het Comité van Aanbeveling van het Maker Festival Twente. Ze is vanaf 1 februari 2017 Managing Director van Cinekid. 

(1966) Barbara Visser studeerde fotografie en audiovisuele beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, de Jan van Eyck Academie in Maastricht en de Cooper Union in New York. Kenmerkend voor Vissers kunstpraktijk is de diversiteit van projecten en de samenwerking die zij daarin aangaat met vakgebieden als architectuur, literatuur en wetenschap. Vanuit deze praktijk was en is zij daarnaast werkzaam als docent aan diverse (inter)nationale kunst– ontwerp– en architectuuropleidingen. Haar huidige werk bestaat voornamelijk uit het maken van films. Van april 2014 tot augustus 2017 was Barbara Visser voorzitter van de Akademie van Kunsten van de KNAW. In 2017 was zij interim artistiek directeur van IDFA, het International Documentary Filmfestival Amsterdam, dat in dat jaar haar feestelijke 30e editie beleefde.

is een gepassioneerd pleitbezorger van vernieuwing in de cultuurwereld. Hij werkt als adviseur, auteur, initiator en cultureel ondernemer. Zijn specialisaties zijn conceptontwikkeling, business planning en innovatiemanagement. De afgelopen jaren heeft Idema diverse innovatieve kunstprojecten opgestart (zoals De Grote Kunstshow, Wolfgang en het Parademuseum), waarvoor hij een oeuvreprijs ontving als ‘radicale vernieuwer van Nederland’. Eerder werkte Johan als Hoofd Presentatie bij het Nederlands Architectuurinstituut en als senior adviseur cultuur bij adviesbureau LAgroup. Johan heeft diverse (onderzoeks)publicaties op zijn naam staan, waaronder 'How to Visit an Art Museum'.

is sinds 2017 conservator moderne en hedendaagse kunst in het Drents Museum in Assen. Zij vervulde dezelfde functie van 1994 tot 2011 bij het Fries Museum in Leeuwarden. Daarnaast was ze inhoudelijk projectleider van Buro leeuwarden. Van 2011 tot 2015 was ze artistiek en zakelijk directeur van het Centrum Beeldende Kunst Drenthe. Momenteel is Arends lid van de kerncommissie van de Kunstraad Groningen, adviseur bij de Raad voor Cultuur en bestuursvoorzitter van de Kunststichting VHDG in Leeuwarden. In het verleden was zij adviseur bij de Mondriaan Stichting en het Fonds BKVB, had ze zitting in diverse jury's op het vlak van hedendaagse kunst en gaf ze regelmatig gastcolleges.

Als cultuurjournalist, criticus en curator heeft Angelique Spaninks een hybride en generalistische praktijk opgebouwd waarin kunst, design, nieuwe media en popcultuur samenkomen. Afgestudeerd in kunst- en cultuurwetenschappen aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit leidt zij sinds 2005 kunstruimte MU in Eindhoven als directeur en curator. Tussen 2012 en begin 2018 combineerde zij haar rol bij MU met die van directeur en artistiek leider van STRP Biënnale. Zij adviseerde voorheen onder meer het Mondriaanfonds, de Raad voor Cultuur, de gemeente Tilburg en het Stimuleringsfonds voor Creatieve Industrie.

werkt bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid als manager van de Afdeling Kennis en Innovatie. Deze afdeling initieert, stimuleert en faciliteert onderzoek en innovatie binnen uiteenlopende domeinen. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan de "User Centric Data Science” groep binnen de faculteit Informatica van de Vrije Universiteit. Hier onderzoekt hij hoe cultureel erfgoed op een betekenisvolle manier online toegankelijk gemaakt kan worden. Johan Oomen is bestuurslid van de Europeana Foundation en het Centre for Language and Speech Technology van de Radboud Universiteit. Hij heeft aan de wieg gestaan van EUscreen, Europeana Sounds en Open Cultuur Data; drie expert communities die werken aan de online beschikbaarstelling van digitaal erfgoed.

Kim Wannet (1969), is adviseur, trainer en interim-manager. In deze hoedanigheid heeft zij opdrachten vervuld voor onder andere het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, ROC Amsterdam, de Mbo-Raad en Servicepunt Emancipatie voor de gemeente Amsterdam (projectleider). Als projectleider van een scenariostudie naar de toekomst van de journalistiek mocht Wannet in 2015 als National Champion in de internationale Constantinus competition for excellence in consulting de Silver Medal Constantinus International Award 2015 in ontvangst nemen.

Claartje Bunnik studeerde Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie werkte ze onder meer bij het Rijksmuseum, en als beleidsambtenaar en afdelingshoofd bij de gemeente Amsterdam en het ministerie van OCW (Cultureel Erfgoed). In 2005 richtte ze Bunnik Beleid en Advies op. Haar opdrachtgevers zijn overheden, fondsen en culturele instellingen. Bunnik vervulde verschillende toezichtfuncties in de cultuursector, zoals bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Haar bijzondere aandachtsgebieden zijn governance, effectmeting en prestatieafspraken tussen overheden en culturele instellingen.

Vera Carasso startte in 2000 na haar studie kunstgeschiedenis haar loopbaan als specialist Toegepaste Kunst bij Christie’s Amsterdam. In haar laatste jaren bij het veilinghuis was zij lid van de directie en gaf zij commercieel leiding aan de Amsterdamse vestiging. In 2009 maakte ze de overstap naar de non-profit sector en werd ze directeur van Museum Speelklok in Utrecht. Sinds 2014 is Vera Carasso hoofd Sector Collecties van het Gemeentemuseum Den Haag.

Agnes Grondman zat op de Rietveld Academie en studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als educator in Museum de Lakenhal in Leiden, was wetenschappelijk medewerkster bij het Amsterdam Museum en directeur bij Gemeentemuseum de Wieger. Als directeur van Museum de Fundatie in Zwolle bouwde zij een kleine privé-instelling uit tot een middelgroot professioneel museum. Daarnaast bekleedde zij diverse bestuursfuncties bij de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst (voorloper Raad voor Cultuur).

Annabelle Birnie studeerde aan het Institut d'Etudes Supérieurs des Arts in Parijs en Kunst, naast Beleid & Management aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte enkele jaren voor verschillende internationale galeries en instellingen, waaronder veilinghuis Sotheby's. Van 2003 tot 2012 was ze directeur ING Art Management. Sinds 2012 is Annabelle Birnie directeur van het Drents Museum. Daarnaast is Birnie onder meer lid van de Raad van Toezicht van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, bestuurslid van de Museumvereniging, de Stichting Museumkaart en adviseur voor verschillende particuliere musea. Ze neemt zitting in jury’s en keuringscommissies, waaronder Pan Amsterdam, Art Breda, de Sacha Tanja Penning en het Friese Coba de Groot Stipendium.

Hicham Khalidi is Associate Curator voor Fondation D'Enterprise Galeries Lafayette in Parijs. Daarvoor was Khalidi curator van Artefact Festival en hoofd tentoonstellingen van STUK Kunstencentrum in Leuven. Zijn belangrijkste aandachtsgebieden zijn de politiek van het beeld, hedendaagse kunst en technologie en trans-disciplinair onderzoek in kunst, muziek en design. Khalidi was curator beeldende kunst van de vijfde Marrakech Biënnale (2014) 'Where are we now?'. Daarnaast jureert hij voor de Sonsbeek Biennale en is hij adviseur voor organisaties als het Stimulerings Fonds Creative Industrie en het Prins Claus Fonds.

(1977) heeft een brede achtergrond in de museumwereld. Na haar studie Kunst en Kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen, ging ze aan de slag als kunstadviseur bij PostNL. Daarna was zij verbonden aan de Hermitage en De Nieuwe Kerk in Amsterdam als Hoofd Publieksbegeleiding en Coördinator Tentoonstellingen en Evenementen. Als projectleider bij Museum Rotterdam, realiseerde ze diverse tentoonstellingen en activiteiten. Bij NEMO Science Museum, was zij tentoonstellingsmaker en gaf zij leiding aan het Projectbureau en het grootste landelijke wetenschapsfestival van Nederland, het Weekend van de Wetenschap. Tegenwoordig is zij Hoofd Museumzaken bij het TextielMuseum in Tilburg en verantwoordelijk voor tentoonstellingen, programmering, collectie, educatie en publieksbegeleiding.

(1961) is een ervaren concept- en tentoonstellingsmaker met een kunstacademie achtergrond, hij studeerde Architectonische Vormgeving aan de Gerrit Rietveld Academie. Na zijn studie werkte hij als freelancer en in loondienst voor diverse opdrachtgevers uit de museale wereld en het bedrijfsleven. Peter is een van de initiators achter stichting Vedute en heeft een aantal jaren in het bestuur van deze stichting gezeten.

Bernard Jan Verkoren (1970) is als General Counsel bij JumboDiset B.V (bestaande uit onder meer speelgoedbedrijven Koninklijke Jumbo en Diset) verantwoordelijk voor de juridische zaken, human resource en lid en van de executive board. Daarvoor had hij een juridische adviespraktijk en was hij werkzaam als advocaat. Daarnaast is Verkoren bestuurslid en penningmeester bij Stichting Lezen en bij Circuswerkplaats Boost. Ook is hij secretaris bij Stichting IDRF (Infectious Disease Research Foundation) en bestuursvoorzitter van Stichting Frontaal. Tot voor kort was hij bestuurslid bij Stichting TOF (fonds ter ondersteuning van (ver)nieuw(end) Nederlands theater).

Colette Bothof studeerde Communicatiewetenschap en volgde de vakrichtingen scenario en regie speelfilm op de Nederlandse Film en Televisie Academie. Sinds 1993 is zij werkzaam als zelfstandig schrijver/regisseur voor film, televisie en crossmedia projecten. Het heeft haar verschillende prijzen en nominaties opgeleverd. Bothof was eerder adviseur bij het Mediafonds (voorheen Nederlands Fonds voor de Film) en betrokken bij het AFK als projectadviseur. Ze vervulde diverse functies als dramaturg, docent en bestuurslid (Dutch Directors Guild, Vevam). De afgelopen drie jaar was ze hoofd van de afdeling Regie Fictie op de Nederlandse Film Academie.

Pepijn Kuyper is directeur van LUX, een onafhankelijk en vrijzinnig podium in Nijmegen dat de functies arthouse, vlakkevloer-, media- en debatpodium combineert. Hiervoor werkte hij acht jaar als adviseur en manager in de kunst- en cultuursector. Kuyper heeft ruime ervaring met bedrijfsvoeringsvraagstukken en veranderprocessen bij diverse podia, kunstencentra, festivals en musea. Daarnaast is Pepijn Kuyper bestuurslid bij theater Walhalla in Rotterdam en bij InScience – Dutch International Science Film Festival. Eerder was hij bestuurslid bij onder meer Utrechts poppodium EKKO en adviseur bij de Kunstraad Groningen.

Jurriaan Rammeloo is sinds 2015 partner bij Blueyard, een adviesbureau dat actief is binnen de cultuursector, creatieve industrie en (digitale) media. Het bedrijf ondersteunt organisaties, overheden en professionals bij het onderzoeken, ontwikkelen en financieren van projecten. Daarnaast is hij als programma of interim manager actief in de cultuursector. Eerder was Rammeloo Zakelijk Leider bij het Nederlands Film Festival (2013 t/m 2015) en Cinekid (2011 t/m 2013). Daarvoor werkte hij als Senior Management Consultant bij Andersson Elffers Felix (2006 t/m 2011). Jurriaan Rammeloo is penningmeester van productiehuis Nowhere.

Gerwin Tamsma is sinds 1996 werkzaam bij het International Film Festival Rotterdam en is daar verantwoordelijk voor de programmering van films uit onder andere China, Korea, Latijns-Amerika, Scandinavië en Zuid-Europa. Daarnaast is hij de coördinator van Bright Future, het festivalprogramma dat zich richt op nieuw talent. Tamsma maakt deel uit van de selectiecommissies van de Tiger Awards Competitie en het Hubert Bals Fonds. Hij cureert bovendien retrospectieven en speciale programma’s voor het festival.

Iván García-Romero is programmamaker, manager en adviseur van media- en cultuurprojecten met een achtergrond in internationale betrekkingen en film. Hij werkt momenteel als Impact Producer bij Submarine Channel. García-Romero richt zich op nieuwe vormen van de creatieve dialoog tussen media en kunstdisciplines en onderzoekt de maatschappelijke impact hiervan. Eerder was bij adviseur bij Movies that Matter Festival en betrokken als programmeur bij onder meer festival IMPAKT en diverse filmfestivals in Azië en Latijns-Amerika. Iván García-Romero is oprichter van Cinemaztlán, het grootste Mexicaanse filmfestival in Nederland.

is schrijver en freelance filmjournalist. Er zijn inmiddels twee boeken van haar uitgegeven. De laatste, de roman Bermuda, kwam in 2016 uit bij Nijgh & Van Ditmar. Eind 2018 verschijnt haar nieuwe roman, Nulversie. Als journalist schrijft ze onder meer voor De Groene Amsterdammer en de Filmkrant. Ook schrijft ze regelmatig over andere onderwerpen, zoals beeldende kunst, popcultuur en literatuur. Daarnaast maakt ze maandelijks een podcast over film voor tijdschrift Schokkend Nieuws. Boer studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie en werkte in het verleden o.a. bij filmdistributeur De Filmfreak, als dvd-inkoper bij platenzaak Boudisque en als hoofdredacteur van cultuurnetwerk We Are Public.

werkt al dertig jaar in de kunst, film en cultuur en vervult vanuit haar adviesbureau Textus Amsterdam verschillende advies- en voorzittersfuncties, onder meer bij het Fonds Podiumkunsten en het Vlaams Audiovisueel Fonds. Tevens werkt zij als scriptconsultant, intervisie begeleider en coach. Van 2009 - 2016 was zij hoofd fictie, jeugdprogramma's en podiumkunsten bij het Mediafonds. Eerder werkte zij onder meer als programmeur bij verscheidene filmfestivals in binnen- en buitenland, publicist, en schrijver over beeldende kunst voor diverse kunstinstellingen. Zij richtte het Engelstalige documentaire tijdschrift DOX op en was coördinator van Documentary.

studeerde Film- en Televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en in de VS. Na werkzaamheden in de Nederlandse filmfinanciering, verlegde ze haar focus naar de publieke omroep, specifiek het gebied van fondsenwerving. Vervolgens was zij directeur van Scriptschool, een parttime vakopleiding voor aanstormend scenarioschrijftalent, en programmamanager bij Binger Filmlab, de kweekvijver voor bewezen internationaal filmtalent. Aanvullend op haar (advies)werkzaamheden voor onder meer het VSBfonds, NPO fonds en Lira Fonds, was ze ook betrokken bij verschillende edities van het Nederlands Film Festival en maakt Cultuur & Literatuur programma's bij de Bibliotheek Utrecht.

is programmamaker en researcher voor film, radio en live events. Zij gelooft in het creëren van betrokkenheid, verbinding en verandering door het vertellen van persoonlijke en inspirerende verhalen. Vanuit haar bedrijf Doen Durf en Waarheid bedenkt en ontwikkelt zij projecten op het snijvlak van media, technologie en kunst. In de afgelopen jaren werkte zij o.a. voor de VPRO, Submarine, Amerpodia, The World Press Photo Foundation en Centre for Innovation (Universiteit Leiden) Altchouler is geboren in Moskou en is in 1990 met haar ouders geëmigreerd naar Nederland.

Duco Wildeboer (1966) is opgeleid als jurist en was sinds 2000 werkzaam bij Euronext Amsterdam (internationale, pan-Europese beurs) waarvan de laatste vier jaar als directeur Listing Operations. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor beleid en uitvoering van de CSR projecten bij Euronext (onder meer Stichting Opkikker, Amsterdam Cares en JINC). Hij nam onlangs afscheid van Fonds voor Oost waar hij als lid van het buurtcomité een belangrijke rol speelde in de opstartfase van het fonds. Wildeboer is voorzitter van de AthenA Social Club, de commissie binnen HC AthenA die de maatschappelijke projecten opzet en begeleid. Als oud-voorzitter van dezelfde club was hij lid van de KNHB expert-panels ‘hockey 2020’ en ‘diversiteitshockey’ en was hij co-initiator van het project ‘Slimme Sportparken/SmartCity’. Wildeboer is fervent verzamelaar van moderne kunst en heeft ervaring met diverse internationale kunstbeurzen.

Anne Douqué studeerde Kunstgeschiedenis en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie richtte ze Artery op, een stichting waarmee ze samen met kunstenaar en medeoprichter Henk Schut uiteenlopende projecten produceert op het gebied van muziektheater en beeldende kunst. Douqué was 6 jaar zakelijk leider bij het Nederlands Kamerkoor en daarvoor enkele jaren werkzaam bij de British Council. Sinds 2 jaar biedt ze als zelfstandige zakelijke ondersteuning en advies aan culturele organisaties.

Maarten Gulickx is directeur-eigenaar van Mr. Gulickx, een bureau dat het zakelijk en creatief laten floreren van de culturele industrie als uitgangspunt heeft. Zijn huidige opdrachtgevers zijn onder meer De Veenfabriek, MOAM Collective en Cultuur+Ondernemen. In 2003 startte Maarten Gulickx zijn loopbaan als muziekprogrammeur en manager van musici, waarna hij zich specialiseerde in de zakelijke begeleiding van kunstenaars, culturele instellingen en creatieve ondernemingen. Hij was daarnaast onder meer directeur a.i. van Roots & Routes, artistiek manager van Podium Grounds en zakelijk leider van de Krabbedans.

Jessica de Heer studeerde klavecimbel aan het Conservatorium in Utrecht en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze onder meer als beleidsmedewerker bij het voormalige Amsterdamse centrum voor hedendaagse muziek de IJsbreker en had ze haar eigen muziekorganisatiebureau The Office. Daarnaast werkte ze als redacteur muziek en dans bij de NPS en als muziekprogrammeur bij het Muziekcentrum Vredenburg. Van 2010 tot maart 2015 was ze (artistiek) directeur van Oorkaan. In de functie van adviseur of bestuurslid is Jessica de Heer betrokken bij verschillende muziekorganisaties en fondsen.

Oscar van der Pluijm is cultureel ondernemer, manager, adviseur en muzikant. Momenteel is hij directeur van de stichting World Music & Dance Centre en het muziekpodium GROUNDS. Daarnaast is hij eigenaar van het adviesbureau O ZO management. Van der Pluijm is opgeleid als klassiek gitarist en cultuurwetenschapper (Erasmus Universiteit). Hij heeft een grote interesse voor de verscheidenheid aan muzikale en culturele uitingsvormen in onze hedendaagse pluriforme grootstedelijke samenleving. Op dit gebied heeft Oscar van der Pluijm de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan als beleidsmaker, adviseur, bestuurder en cultureel ondernemer.

Frank Veenstra studeerde schoolmuziek en compositie aan het ARTEZ conservatorium, gevolgd door Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Van 1994 tot 2005 was hij als programmamanager verantwoordelijk voor de muziekprogrammering van het Muziekcentrum Enschede. Sinds 2005 is Veenstra artistiek manager van het Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven. Hij is bovendien directeur van het Cross-linx festival, curator van het Storioni Festival en artistiek manager van het TROMP Percussion, het grootste concours in de wereld voor solo slagwerk. Frank Veenstra maakt deel uit van diverse jury's, waaronder de Nederlandse Muziekprijs en De Ovatie van de VSCD. Hij is voorzitter van een consortium van de belangrijkste Nederlandse concertpodia.

Manoushka Zeegelaar Breeveld is actrice, zangeres en schrijfster. Ze was te zien in diverse toneel- film- en televisieproducties, waaronder De Koningin van Paramaribo, Grijpstra en de Gier, Madame Jeanette en Sonnyboy. Ze speelde de rol van Mammy in Gejaagd door de wind van Matzer Theaterprodukties en onlangs was ze te zien in de politieserie Noord/Zuid. Zeegelaar Breeveld schrijft daarnaast lied- en toneelteksten voor diverse theaterproducties. In 2015 stond ze in het theater met het concert Diaspora! een ode aan Caribische muziek en met Sophie en Nola van Urban Myth. Zeegelaar Breeveld maakt deel uit van de directie van acteursbelangenvereniging ACT.

(1975) studeerde Muziekwetenschappen en Rechten aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds haar studietijd is zij werkzaam in de muziekindustrie, vanaf 2009 bij EMI Music respectievelijk Warner Music, alwaar zij brede commerciële en internationale ervaring heeft opgebouwd, thans in de functie van Senior Manager Global Digital Accounts & Business Development, Classics. Zij werkte voor het TryTone  European Jazz Festival, het Stift Festival en het Nationaal Symfonisch Kamerorkest, als violiste speelde zij onder meer in het Ricciotti Ensemble.

(1977) is een muziekexpert met een genre-overschrijdende blik en een voorliefde voor muziek van nu. Hij schreef ruim tien jaar over jazz voor De Volkskrant en Het Parool, werkte als radiomaker voor de VPRO en voor livestream kanaal Bimhuis Radio. Schouten is presentator voor o.a. North Sea Jazz Festival, Jazz International en Music Meeting Nijmegen. Hij werkt geregeld als cultureel adviseur, docent en spreker. Daarnaast toert hij als baritonsaxofonist door binnen- en buitenland met onder andere Dulfer Plays Blues, The Jig en Flip & De Noormannen en was hij te zien als verteller in de door hemzelf geschreven theatershows New York Round Midnight en Swingin’ Harlem.

(1982) staat aan het hoofd van Dreamers Inc. Tanyaui heeft ruime ervaring als adviseur diversiteit bij o.a. het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, Theater Rotterdam en dance organisatie ID&T. Ze denkt actief mee in het verbinden vanuit de kracht van diversiteit in ondernemend Nederland en zet zich in als zelfstandig business developer in verschillende creatieve vakgebieden. Ze heeft ruime ervaring als producerend manager en wist met haar marketing en sales achtergrond ruim 23.000 mensen te activeren en enthousiasmeren voor het food and music festival Djemaa el Fna in Rotterdam. Mahasin is bestuurslid bij Rabobank Nederland en Achmea. Vanuit haar passie voor muziek en entertainment loopt het verbinden van mensen en culturen als een rode draad door al haar projecten. Momenteel houdt zij zich bezig met het boeken van grote Arabische sterren op wereldwijde podia.

is zelfstandig professional in de kunstensector. Hij doet opdrachten als fondsenwerver, adviseur, producent, coach en beleidsadviseur. Zijn expertise ligt op het vlak van muziek en cultureel ondernemerschap. Daarover geeft hij regelmatig colleges en adviezen. Verder heeft hij ervaring in internationale projecten met de VIP en EJN. Hij was onder andere (artistiek) directeur van het SJU Jazzpodium en projectleider voor festivals en  uitwisselingsprogramma’s, en als interim-directeur en adviseur betrokken bij diverse overheden.

Rosita Wouda is een ervaren manager en bestuurder in het kunst- en cultuurveld. Lange tijd was zij zakelijk leider van het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble, die in 2008 zijn gefuseerd tot het Asko|Schönberg. Wouda was projectleider van het jubileumseizoen School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast heeft ze bij vele instellingen opgetreden als adviseur, waaronder Opera Zuid, Stichting Operamakers, Cinedans en het Nederlands Kamerkoor. Ook deed Rosita Wouda onderzoek in opdracht van het Mondriaan Fonds naar de Kunstkoopregeling Nederlandse galeries. Van 2009 tot 2011 was ze artistiek manager van het doctoraatstraject Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden in samenwerking met de Hogeschool der Kunsten Den Haag. Momenteel is ze voorzitter van Nieuw Amsterdams Peil, een ensemble met de focus op hedendaagse kamermuziek.

Pieter van Adrichem (1965) is marketing manager van Eurosonic Noorderslag en freelance manager en marketing consultant in de podiumkunsten. In het verleden werkte hij voor o.a. Amsterdam Dance Event, het Bimhuis, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en voor Toneelgroep Amsterdam. Als zelfstandig manager houdt Van Adrichem zich veel bezig met vragen over ondernemerschap en de kracht van het (culturele) merk. De afgelopen twee jaar werkte Pieter van Adrichem o.a. voor Cross-linx, Club Vera, de Vrijheidscolleges en voor Amsterdam Sinfonietta.

Sedat Bugdaci (1975) is zelfstandig manager en business developer in verschillende creatieve vakgebieden. Bugdaci was onder andere oprichter en directeur van de Haagse publieke omroep (Den Haag FM/TV, FunX) en is bestuurslid voor de Leidse omroep Unity FM/TV. Hij heeft ervaring als marketingmanager van Culturalis Theater en als zakelijk leider van Breaking Ground, een platform voor Europese filmstudenten. Hij is directeur/eigenaar van TRITIKO Management en kwartiermaker bij Stichting Hoedje van Papier. Hij is adviseur bij onder meer het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en onafhankelijke voorzitter voor de projectsubsidies muziek van het Fonds Podiumkunsten.

Suzan Boogaerdt is theatermaker en actrice. Onder de naam Boogaerdt/Vanderschoot maakt zij samen met Bianca van der Schoot theatervoorstellingen en produceerden zij tot 2013 meerdere producties. Daarnaast is Boogaerdt werkzaam als begeleider/ docent aan de Regie-opleiding en begeleider/docent aan de Mime-opleiding bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Luc Dewaele was de afgelopen 25 jaar actief in het Vlaamse kunstlandschap als marketeer, programmeur en artistiek directeur. Hij werkte bij Kunstencentrum Vooruit Gent, Het Toneelhuis Antwerpen en was actief als bestuurslid bij Het Theaterfestival, Time Festival/Timelab en een aantal Vlaamse theatergezelschappen. Sinds drie jaar werkt hij met zijn eigen organisatie De Lichte Cavalerie als freelance adviseur en projectleider in het veld van kunst, cultuur en erfgoed.

Maarten van der Meer is directeur van Stichting Future Society en MVDM Cultuuradvies en -project & events. Tot februari 2016 is hij Stadsintendant van Deventer en directeur-bestuurder van Deventer Verhaal, productiehuis voor Erfgoed en meer. Eerder werkte Van der Meer als tentoonstellingsmaker, ambtenaar van de afdeling Kunst & Cultuur van de gemeente Rotterdam en adviseur op het gebied van cultuur en cultuurbeleid voor verschillende overheden en cultuurinstellingen. Voorafgaand aan zijn overgang naar Deventer was Maarten zakelijk directeur van Theater Bellevue. Van 2002 tot en met 2009 was Maarten politiek actief namens GroenLinks als raadslid en onder meer cultuurwoordvoerder in de Gemeente Amsterdam.

Jenny Mijnhijmer is inleider bij het Mediafonds en vice-voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers. Mijnhijmer heeft ruime ervaring als beleidsmaker en als adviseur. Ze was vijf jaar lid van de commissie theater bij de Raad voor Cultuur, heeft geadviseerd in de Amsterdamse Kunstraad en bij de Commissie Culturele Activiteiten Den Haag. Als toneelschrijver en actrice brak zij door bij De Nieuw Amsterdam (DNA) van Rufus Collins. Ze schreef onder andere de theaterversie van ‘De koningin van Paramaribo’ en ‘Romeo ’n Juliette, a Caribbean Xperienz’.

Lode van Piggelen is sinds 2015 Curator van het internationaal seminar ‘Sense of Place’ (Oerol) en Conceptontwikkelaar/programmeur van ‘Kijken, Kijken, Kopen’, de culturele zondag in Arnhem. Daarnaast is hij onder andere gastdocent aan internationale Masteropleiding DasArts en sinds 2011 is hij actief als conceptontwikkelaar/programmeur van het Noorderpark Festival Amsterdam Noord. Ook is hij bestuurslid van Project Wildeman.

Maria Uitdehaag kent de theater- en filmwereld vanuit diverse artistieke en beleidsmatige functies. Zij is sinds 1987 werkzaam in de kunstensector, onder meer als dramaturg bij Toneelgroep Amsterdam, regie-assistent en regisseur bij speelfilm en tv-drama en de laatste tien jaar in diverse functies bij het Nationale Toneel. Momenteel heeft zij zich gevestigd als coach, adviseur en gespreksleider in de kunstensector. Aan het Nationale Toneel blijft Uitdehaag verbonden als strategisch adviseur.

Karin Veraart studeerde Slavische taal- en letterkunde en theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan het Instituut voor Theater, naast Muziek en Cinematografie in Leningrad. Ze schrijft sinds 1992 voor de Volkskrant als redacteur/verslaggever op de redactie Buitenland. Tevens is Veraart sinds 1997 redacteur/verslaggever voor de Kunstredactie van de Volkskrant en sinds 2001 actief als theaterrecensent en freelance journalist voor diverse media. Veraart maakte onderdeel uit van de Nederlandse Toneeljury 2013-2014 van de VSCD Prijzen (waaronder de Louis d’Or en Theo d’Or).

is zelfstandig producent in de Podiumkunsten en founder / directeur van STIP theaterproducties (1986-2009). Hij was zes jaar als docent en supervisor (praktijkstages) verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Van 2005 tot 2011 was hij artistiek producent en talenscout voor jeugd- & productiehuis BonteHond in Almere. Sinds 2008 is hij actief als gids, mentor en aanjager van talentvolle artistiek leiders. Verder is hij bestuurslid/ ondersteuner van een aantal culturele organisaties en volgt en becommentarieert hij het actuele kunstbeleid in stad en land. Van 2012 tot 2018 was hij als adviseur theater betrokken bij Fonds Podiumkunsten o.a. bij de meerjarige aanvragen/ kunstenplanperiode 2012-2016 en 2017-2020.

Karen Welling studeerde Nederlands en Theaterwetenschap in Amsterdam en combineerde een aantal jaren het schrijven over theater (o.a. bij het Haarlems Dagblad en Toneel Theatraal) met een baan als beleidsmedewerker beeldende kunst bij de provincie Noord-Brabant. Ze werkte als hoofd communicatie van Het Muziektheater in Amsterdam - waar ze ook de marketingafdeling van de Gastprogrammering leidde – en stapte in 2003 over naar het Fonds Podiumprogrammering en Marketing in Den Haag, dat een paar jaar later op zou gaan in het Fonds Podiumkunsten. Daar was ze tot eind 2015 secretaris festivals & programmering. Momenteel is ze actief als adviseur, redacteur en fondsenwerver in de culturele sector en bestuurslid van het Grand Theatre in Groningen en WArd/waRD, het dansgezelschap van choreografe Ann Van den Broek. 

Hester Keesmaat (1975) werkt als zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager. Zij vervulde diverse (interim) managementfuncties in de zorgsector en bij lokale overheden. Daarnaast begeleidt zij instellingen in de (semi-)publieke sector (onderwijs, zorg, lokale overheid) bij veranderingstrajecten, reorganisaties en strategische planvorming.

Ellen Alvares is oprichter en artistiek leider van BimRay Gospelfestival Amsterdam. Daarnaast werkt ze als content developer bij De Gospelfabriek en het Dutch Gospel Arts Institute (DGAI). Bij DGAI is zij eveneens betrokken als creative director. Voorheen was zij onder andere werkzaam bij Theater Instituut Nederland, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en ZO! Cultuur Zuidoost.

Tanja Kerkvliet is sinds 2014 afdelingshoofd van Onderwijs en Kenniscentrum Cultuureducatie in Amersfoort. Sinds 2015 is zij daarnaast werkzaam als manager bij Kunstgebouw Leusden. Zij is lid van de Adviescommissie Cultuurnota 2017-2020 bij de gemeente Utrecht. Kerkvliet studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam af in dans en kunsteducatie. Bij Fontys Hogescholen schoolde zij zich bij op het gebied van management en organisatie.

Bertien Minco is schrijver en oprichter van het Jeugdcultuurfonds Nederland. Tot 2018 was zij directeur van dit fonds. Kunst, cultuur en maatschappelijke verbindingen vormen de rode draad in haar loopbaan. Zij begon op het toneel, was werkzaam bij VPRO radio en adviseerde de Raad van Bestuur van de NPO (Nederlands Publiek Omroepbestel). In de cultuursector werkte ze binnen de sector cultuureducatie en participatie, als adviseur, interim-directeur en dagvoorzitter.

Henk Visscher is een van de oprichters van de Vereniging voor Cultuurprofielscholen (VCPS). Op dit moment is hij lid van het bestuur van de Profielraad, waarin het EP-Nuffic (tweetalig onderwijs), het Technasium en de VCPS samenwerken ten behoeve van een optimale talentontwikkeling in het Nederlandse onderwijs. Ook werkt hij mee aan de oprichting van een vereniging van cultuurprofielscholen in het basisonderwijs.

Katja Weitering is artistiek directeur van het Cobra Museum voor Moderne Kunst. Hier is zij mede verantwoordelijk voor educatief aanbod, specifiek gericht op de uitwisseling van kennis met bezoekers en het onderwijs. Voorheen was Weitering conservator van de kunstcollectie van ING Groep en educatief medewerker bij het Bonnefanten Museum. Ze adviseerde onder andere de Gemeente Alkmaar en de Provincie Noord-Holland op het gebied van cultuureducatie en kunstbeleid. Daarnaast is ze adviseur voor het Mondriaan Fonds en bestuurslid van ArtTable Nederland.

(1988) is afgestudeerd als theaterdocent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij werkt sinds 2015 op het IJburg College, waar hij VMBO leerlingen dagelijks kennis laat maken met kunst en cultuur. Ook werkte hij als zelfstandig theatermaker met verschillende gezelschappen.

was adjunct-directeur van het Utrecht Centrum voor de Kunsten (UCK). Hij heeft een brede ervaring in de kunsteducatie, zowel in de amateurkunst als in het cultuuronderwijs. Oorspronkelijk vanuit muziek, later ook in andere disciplines - waaronder in de functie van programmeur. René leidde onder andere een innovatieproject van het UCK met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) waarin de werkwijze van de Londense Guildhall School of Music and Drama in Utrechtse onderwijs werd geïntroduceerd. Verder werkte hij bij het Utrechts Conservatorium en het Centrum voor Kunst- en Mediamanagement van de HKU en zette hij een nieuw Kunstencentrum op als onderdeel van het UCK in Leidsche Rijn.

(1971) is programmaleider basisonderwijs bij het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam. Zij is oprichter van het bureau voor cultuuronderwijs in Breda en was als senior programma adviseur verantwoordelijk voor verschillende regelingen cultuureducatie bij het Fonds voor Cultuureducatie. In Den Haag was zij adviseur bij de kerncommissie voor het kunstenplan 2017-2020. Daarvoor heeft zij jarenlang in culturele samenwerkingsverbanden gewerkt in Rotterdam en Utrecht ten behoeve van publieksontwikkeling.