Nieuwe privacywetgeving AVG en de impact op culturele organisaties

20 maart 2018

Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze wet bevat gedetailleerde verplichtingen voor organisaties om persoonsgegevens te beschermen en datalekken tegen te gaan.  In aanloop naar de AVG , voerden in januari negen ethical hackers van Deloitte een ‘ethische hack’ uit op de ICT systemen van het AFK.

Hacking for Charity

Onder de noemer ‘Hacking for Charity’ test het hacking team van accountants- en adviesbureau Deloitte op regelmatige basis de beveiliging van systemen en applicaties van non-profit organisaties. Begin januari vond in dit kader bij het AFK een zogeheten ‘ethische hackathon’ plaats, in overleg met Deloitte is voorafgaand de scope voor de test gespecificeerd. De AFK medewerkers financiën en bedrijfsvoering, waaronder ICT, konden meekijken tijdens de sessie.


De hackers werden welkom geheten door mediakunstenaar en digital creative Dries de Poorter, die in 2016 deelnam aan de 3Package Deal. De Poorter focust zich in zijn werk op de plaats die het internet inneemt in de samenleving en de gevolgen daarvan op gebied van privacy en de (online) identiteit. Hackers en kunstenaar inspireerden elkaar en versterkten het succes en de sfeer van de avond. Naar aanleiding van de test leverde Deloitte het AFK een mooi rapport op, met een aantal aanbevelingen en suggesties die inmiddels zijn opgevolgd.

Wet AVG voor culturele organisaties

De nieuwe wet AVG waarborgt de privacy van de burger en draait om het verzamelen, opslaan en gebruiken van persoonlijke data. Deze privacywet bevat gedetailleerde verplichtingen voor organisaties om persoonsgegevens te beschermen, en breidt daarnaast de privacyrechten uit van onder andere werknemers en consumenten. De bedrijfsprocessen en informatiesystemen van alle Nederlandse organisaties moeten vóór 25 mei 2018 zijn aangepast aan de AVG.

Ook culturele organisaties hebben veel te maken met het verwerken van persoonsgegevens van derden. Wil je meer weten over de impact van de AVG op culturele organisaties? Online platform voor cultuur Mestmag besteedt in een uitgebreid artikel aandacht aan alle aspecten van de nieuwe privacywet, waaronder praktische veranderingen voor online marketing en een handige checklist ter voorbereiding op de AVG. Lees het artikel hier.