Veelgestelde vragen regeling Werkruimte Professionele Kunst

6 august 2025
  • Hoe start ik een aanvraag?

    Let op: het AFK werkt voor deze regeling met een nieuw platform. Daarom moet je een nieuw account aanmaken, ook als je eerder een aanvraag voor de projectregeling deed. Wat moet je hiervoor doen:

    1. Je moet een account aanmaken in mijn.afk.nl
    2. Je moet je Aanvragerpagina inrichten.

    Wanneer je een account hebt aangemaakt en je aanvragerspagina hebt ingericht, kun je aanvragen. Klik op 'Ga naar subsidieoverzicht' om de aanvraag te starten.

    Bekijk de handleiding voor meer informatie.

  • Wanneer kan ik de subsidie besteden?

    In de periode 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026. De (concept) huurovereenkomst die je meestuurt moet gaan over activiteiten in die periode.

  • Kan ik ook als organisatie of namens een organisatie een aanvraag doen?

    Nee. Je kunt alleen als natuurlijk persoon of zzp’er aanvragen. Je kan wel namens een collectief van onafhankelijke kunstenaars aanvragen. Degene van wie de naam op het huurcontract staat, doet de aanvraag. Alle andere leden van het collectief kunnen in het aanvraagformulier genoemd worden.

  • Ik huur een werkruimte met iemand samen. Hoe werkt dat?

    Wanneer verschillende individuele kunstenaars dezelfde ruimte delen, zijn er twee keuzes:

    1. Jullie kunnen jelk een aparte aanvraag doen, wanneer het niet om dezelfde huurperiode gaat. In dat geval verwachten we dat uit de (concept)huurovereenkomst blijkt dat jullie elk in een andere periode gebruikmaken van de ruimte.

    2. Je kunt aanvragen als collectief. In dat geval huren jullie wel in dezelfde periode en delen de huur. Vermeld daarbij alle namen van de kunstenaars die in die periode gebruikmaken van de ruimte.

  • Wat wordt er verstaan onder werkruimte?

    Een ruimte geschikt en bedoeld voor activiteiten ten behoeve van het maken van professionele kunst, zoals een atelierruimte, repetitieruimte, montageruimte, opnamestudio, met uitzondering van kantoorruimte.

  • Hoe kan ik aantonen dat ik in Amsterdam woon?

    Een bewijs van woonadres in Amsterdam kan bijvoorbeeld een bankafschrift, huurcontract, bankafschrift, afrekening energie of water zijn waarop een recente opname staat. Belangrijk is dat het document je naam, adres en een recente datum bevat, zodat we kunnen bevestigen dat je daadwerkelijk in Amsterdam woont. Het is niet nodig om een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) te overleggen.

  • Kan ik een aanvraag doen voor werkruimte buiten Amsterdam?

    Nee. Je kunt alleen aanvragen voor werkruimte binnen de gemeente Amsterdam.

  • Wat is een trackrecord?

    Om te beoordelen of je de afgelopen drie jaar als professioneel kunstenaar hebt gewerkt, vragen we je een cv/track record toe te voegen. Daarin vermeld je:

    • de opleidingen en workshops die je hebt gevolgd.

    • ben je autodidact? Beschrijf dan hoe je je binnen jouw vakgebied hebt ontwikkeld.

    • in welke discipline of kunstvorm je actief bent (geweest), en waar.

    • een toelichting op je activiteiten en projecten van de afgelopen drie jaar — zoals optredens, tentoonstellingen, publicaties, concerten, presentaties of producties — en de rol die je daarin hebt gespeeld.

  • Welke informatie moet er in de huurovereenkomst(en) staan?
    • Adres ruimte(s);
    • Naam verhuurder;
    • Huurperiode(n) (welke ruimte, data/ periode/ dagdelen);
    • Prijsafspraken.

      De huurovereenkomst mag een afspraak via e-mail zijn.
  • Kan ik één aanvraag indienen voor het gebruik van verschillende ruimtes?

    Ja, dat kan. De regeling vergoedt de huurkosten voor meerdere ruimtes, tot een maximum van € 3.500 per jaar.

  • Ik huur een kantoorruimte. Kan ik een aanvraag doen?

    Het gaat erom dat je aantoont dat de ruimte creatief wordt gebruikt en niet enkel als kantoor. In het aanvraagformulier moet je aangeven voor welke activiteiten je aanvraagt. Daarmee – en met je cv - kun je aantonen dat je de ruimte niet als kantoor gebruikt.

  • Wat betekent het dat de behandelvolgorde wordt bepaald door loting?

    Voor deze regeling is een beperkt budget beschikbaar. Als er meer aanvragen binnenkomen dan we kunnen honoreren, bepalen we door middel van loting in welke volgorde de aanvragen worden behandeld. Dit doen we totdat het subsidieplafond is bereikt.

    Op deze manier heeft iedereen gelijke kans op een bijdrage, ongeacht het tijdstip waarop je de aanvraag indient (zolang het binnen de aanvraagperiode is).

  • Hoe zit het met het aan te vragen bedrag en de btw?

    Je kunt een bedrag aanvragen tussen de € 2.000 en € 3.500, maar niet meer dan je daadwerkelijke huurkosten.

    Ben je btw-plichtig en kun je de btw terugvragen? Dan geef je het huurbedrag exclusief btw op.
    Kun je de btw niet terugvragen? Dan geef je het huurbedrag inclusief btw op.

  • Wanneer krijg ik het bedrag op mijn rekening?

    Het subsidiebesluit volgt uiterlijk 26 november 2025. Bij een toekenning krijg je binnen een aantal weken het hele bedrag op je rekening.

  • Kan ik naast een aanvraag voor de regeling Werkruimte ook een projectsubsidie aanvragen bij het AFK (of andersom)?

    Ja, dat is mogelijk. Let er wel op dat je niet voor dezelfde huurkosten subsidie kunt aanvragen via beide regelingen. Dubbele financiering van dezelfde kosten is niet toegestaan.

  • Hoe moet ik verantwoording afleggen over deze subsidie?

    De subsidie wordt direct vastgesteld. Je hoeft dus geen aparte verantwoording in te dienen, maar:

    • Je moet op verzoek van het AFK kunnen aantonen dat je de activiteiten waarvoor je subsidie hebt ontvangen, hebt uitgevoerd en dat de huurkosten daadwerkelijk zijn gemaakt.
    • Daarnaast is het voor iedereen verplicht om het AFK onmiddellijk op de hoogte te stellen van gewijzigde omstandigheden die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van de subsidie. Denk hierbij aan een wijziging van de huurlocatie, uitvoeringsperiode, huurkosten, of als je het toegekende subsidiebedrag niet volledig hebt besteed.
  • Kan ik aanvullend subsidie krijgen als ik meer heb uitgegeven dan het ontvangen bedrag?

    Nee, dat is niet mogelijk. Als je meer huurkosten hebt gemaakt dan het toegekende subsidiebedrag, kan het AFK dat verschil niet aanvullen.