Adviescommissies Vierjarige subsidies 2021 - 2024

  • Commissie Letteren
    letteren@afk.nl
  • Kim Wannet
    Voorzitter

    Kim Wannet is directeur van het IVKO, een kunstvakschool voor mavo en havo in Amsterdam. Tevens is zij bestuurslid van de Vereniging Cultuurprofielscholen. In 2016 was Kim voorzitter van de Commissie Musea/Erfgoed.

  • Martijn Mewe

    Martijn Mewe is in de afgelopen vijfentwintig jaar in diverse functies werkzaam geweest binnen de sectoren cultuur, media en politiek. Sinds 2015 heeft hij een eigen adviesbureau waarbij de focus ligt op strategische verandering en ketensamenwerking. In de periode 2011-2015 was Mewe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Velsen. Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt voor De Rode Hoed, Hotel Arena, het tijdschrift Theatermaker en enkele (Vlaamse) toneelgezelschappen. Ook heeft hij voor verschillende beroeps- en belangenverenigingen in de filmsector gewerkt, zoals de Federatie Filmbelangen, ACT (Belangenvereniging voor acteurs) en als algemeen secretaris bij de Dutch Directors Guild.

  • Hassnae Bouazza

    Hassnae Bouazza is journalist, columnist en programmamaker. Bouazza schrijft over de Arabische wereld voor onder meer Vrij Nederland en levert opiniestukken voor NRC, Volkskrant en de Arabischtalige website van de Wereldomroep. Bouazza, beoordeelt boeken voor het Fonds van de Letteren en is programmamaker bij het Writers Unlimited Winternachten festival. Hassnae was regisseur en eindredacteur van de veelbesproken zesdelige documentaireserie Seks en de Zonde (NTR, 2014). Ze heeft haar eigen online glossy Aicha Qandisha en in 2015 ontving ze de internationale Arouwad Award voor haar werk over de Arabische wereld.

  • Karlijn Leenders
    Dubbeladviseur AKr

    Karlijn Leenders studeerde Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht, met als specialisatie moderne letterkunde en de functie van literatuur in de maatschappij. Zij liep onder andere stage bij uitgeverij Prometheus/Bert Bakker en het internationale literatuurfestival City2Cities (tegenwoordig ILFU). Van 2012 tot en met 2018 werkte Leenders bij stichting Passionate Bulkboek, waar ze o.a. projectleider was van leesbevorderingsproject De Inktaap, schrijfwedstrijd Write Now! en Geen Daden Maar Woorden Festival. Op dit moment werkt Leenders als marketeer bij WPG Kindermedia voor uitgeverij Condor, Ploegsma en Zwijsen.

  • Vamba Sherif

    Vamba Sherif is schrijver, journalist, filmrecensent, curator en motivational speaker. Hij is in Liberia geboren en deels in Koeweit en Syrië opgegroeid. Hij heeft verschillende romans geschreven, zoals De Zwarte Napoleon, De getuige, Zwijgplicht en Het land van de vaders. Zijn werk behandelt thema's als migratie, thuishoren, liefde, kolonialisme en de spanning tussen de gematigde en de radicale islam. Zijn romans zijn in meer dan tien talen verschenen. Over zijn werk schreef de Berliner Zeitung: “Sherif creëert draaikolken van Shakespeareaanse intensiteit.”

  • Tirsa With

    Tirsa With is een spoken word-artiest en studeerde literatuurwetenschappen. Als zwarte queer vrouw omarmt With niet alleen fluïditeit van disciplines, maar ook van identiteiten. In het Slow Writing lab, een ontwikkelingstraject van het Nederlands Letterenfonds, onderzoekt zij hoe fantasy en fictie de vanzelfsprekendheid van identiteiten, normen en hiërarchieën in twijfel kunnen trekken. With trad eerder op bij festivals zoals Lowlands. In 2019 gaf ze in samenwerking met kunstinstituut de Appel en Patricia Kaersenhout storytelling workshops. Daarnaast is ze werkzaam bij Diversion en jeugdtheater de Krakeling.

  • Commissie Cultuureducatie
    cultuureducatie@afk.nl
  • Virna Ten-Jet-Foei
    Voorzitter

    Virna Ten-Jet-Foei begeleidt als zelfstandig organisatieadviseur en projectleider maatschappelijke organisaties, overheidsorganisaties en MKB-bedrijven bij veranderingen. Ze is gespecialiseerd in verandertrajecten op het snijvlak van procesverbetering en ontwikkeling van medewerkers. Creativiteit, inspiratie en energie zijn belangrijke onderdelen in haar werkwijze.

  • René van der Kolk
    Dubbeladviseur AKr

    René van der Kolk was adjunct-directeur van het Utrecht Centrum voor de Kunsten (UCK). Hij heeft een brede ervaring in de kunsteducatie, zowel in de amateurkunst als in het cultuuronderwijs. Van der Kolk leidde onder andere een innovatieproject van het UCK met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), waarin de werkwijze van de Londense Guildhall School of Music and Drama in het Utrechtse onderwijs werd geïntroduceerd. Verder werkte hij bij het Utrechts Conservatorium en het Centrum voor Kunst- en Mediamanagement van de HKU en zette hij een nieuw Kunstencentrum op als onderdeel van het UCK in Leidsche Rijn. Van der Kolk adviseert voor de Amsterdamse Kunstraad in de commissie Kunst- en cultuureducatie en Participatie.

  • Tanja Kerkvliet

    Tanja Kerkvliet geeft sinds 2014 leiding aan de afdeling Kunst in Onderwijs en Samenleving bij Scholen in de Kunst in Amersfoort. Daarnaast is ze voorzitter van het samenwerkingsverband van kunstinstellingen dat zorgt voor een breed aanbod van kunst in de gemeente Leusden. Tanja Kerkvliet studeerde in 2002 af als docent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Daarna behaalde zij haar Master Kunsteducatie aan de AHK en de Master Special Educational Needs aan Fontys Hogescholen. Naast haar reguliere werkzaamheden treedt zij op het gebied van kwaliteit van cultuureducatie en kunstsubsidiëring regelmatig op als adviseur van (grote) gemeenten, fondsen en kunstopleidingen.

  • Bertien Minco

    Bertien Minco is schrijver en oprichter van het Jeugdcultuurfonds Nederland. Tot 2018 was zij directeur van dit fonds. Kunst, cultuur en maatschappelijke verbindingen vormen de rode draad in haar loopbaan. Zij begon op het toneel, was werkzaam bij VPRO radio en adviseerde de Raad van Bestuur van de NPO (Nederlands Publiek Omroepbestel). In de cultuursector werkte ze binnen de sector cultuureducatie en participatie, als adviseur, interim-directeur en dagvoorzitter.

  • Jurjen Klant

    Jurjen Klant is afgestudeerd als theaterdocent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij werkt sinds 2015 op het IJburg College, waar hij VMBO leerlingen dagelijks kennis laat maken met kunst en cultuur. Ook werkte hij als zelfstandig theatermaker met verschillende gezelschappen. Daarnaast is hij adviseur voor het Fonds voor Cultuurparticipatie voor de regeling Versterking cultuureducatie in het VMBO.

  • Delano Mac Andrew

    Delano Mac Andrew werkt als Stafmedewerker Educatie & Participatie bij CBK Zuidoost, waar hij diverse, soms interdisciplinaire cultuur-educatieve projecten en programma’s voor kinderen en jongeren begeleidt. Mac Andrew heeft een brede ervaring als vakleerkracht beeldende vorming en werkte freelance als projectleider op diverse educatieve projecten. Daarnaast heeft hij een actieve kunstenaarspraktijk, exposeert hij in zowel solo - als groepstentoonstellingen en maakt hij onderdeel uit van stichting Open Ateliers Zuidoost.

  • Y.M.P.

    Y.M.P. oftewel YoungMichPoetry, is een talentvolle ondernemer en woordkunstenaar uit Rotterdam-Zuid. Opgegroeid met hiphop heeft hij zijn liefde voor woordkunst ontwikkeld. Hij is gaan schrijven om negatieve ervaringen vanuit het verleden om te zetten in positieve gebeurtenissen voor de toekomst. Zijn vurige en diepgaande teksten zijn voorzien van ritmische invloeden. In 2016 ging zijn onemanshow De Binnenplaats in première over opgroeien zonder vader, familiewaarden en verkeerde idealen. Y.M.P is de zakelijk en artistieke leider van Productiehuis FLOW. Daarbij begeleidt hij jongeren dagelijks bij het maken van kunst en theater.

  • Job Kaihatu

    Job Kaihatu is bestuurslid bij de Muziekschool Baarn-Soestdijk en St. Sjaki-Tari-Us op Bali. Daarnaast is hij zelfstandig musicus en projectleider educatieve projecten. Momenteel is hij werkzaam bij Gigant, markant in cultuur te Apeldoorn (poppodium, filmhuis en kunsteducatiecentrum) als regisseur Primair Onderwijs. Hij coördineert o.a. de onderwijsaanvragen op maat, de nascholing voor leerkrachten, het ICC netwerk en een aantal grotere structurele projecten zoals Muziek in de Klas, Jingle-festival en het Kinderen maken Muziek project. Verder heeft hij als muzikant zijn eigen muziekprojecten, optredens, sessiewerk en muziekproducties. Hij is een zeer veelzijdig gitarist en begeleidt een scala aan bekende artiesten.

  • Commissie Muziek
    muziek@afk.nl
  • Aldith Hunkar
    Voorzitter

    Aldith Hunkar is vooral bekend van haar jaren als presentator van NOS Journaal, Jeugdjournaal, NOS Evenementen en tal van sociaal-culturele programma’s op radio en TV bij andere omroepen. In 2007 besloot zij zelfstandige te worden; sindsdien noemt zij zich global freestyle multi-media journalist en combineert zij haar verschillende competenties en passies in haar bedrijf Hunk-arT. Aldith is actief als dagvoorzitter en spreker en verzorgt tevens media-, presentatie- en communicatietrainingen op maat. Ook verzorgt zij videoproducties en filmt zij voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland en voor haar eigen onafhankelijke internetzender PocaTV. De (reis)verhalen die dat oplevert, deelt zij via binnen- en buitenlandse kranten, bladen en sociale media.

  • Rosita Wouda

    Rosita Wouda is een ervaren manager en bestuurder in het kunst- en cultuurveld. Lange tijd was zij zakelijk leider van het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble, die in 2008 zijn gefuseerd tot het Asko|Schönberg. Wouda was projectleider van het jubileumseizoen School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast heeft ze bij vele instellingen opgetreden als adviseur, waaronder Opera Zuid, Stichting Operamakers, Cinedans en het Nederlands Kamerkoor. Ook deed Rosita Wouda onderzoek in opdracht van het Mondriaan Fonds naar de Kunstkoopregeling Nederlandse galeries. Van 2009 tot 2011 was ze artistiek manager van het doctoraatstraject Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden in samenwerking met de Hogeschool der Kunsten Den Haag. Momenteel is ze voorzitter van Nieuw Amsterdams Peil, een ensemble met de focus op hedendaagse kamermuziek.

  • Vedran Mircetic

    Vedran Mircetic is gitarist bij De Staat en geeft les op de Herman Brood Academie. Met De Staat heeft Mircetic inmiddels vijf albums uitgebracht, stond hij op festivals als Lowlands, Pinkpop, Sziget en Glastonbury en was onder andere support act voor The Rolling Stones en Muse. De missie van De Staat is om een andere, ongebruikelijke positie binnen de popmuziek in te nemen, waarbij creativiteit en een interdisciplinaire manier van werken het uitgangspunt zijn. Hiervoor ontvangt de band momenteel een vierjarige subsidie van het Fonds Podiumkunsten.

  • Mohamed Bouzia

    Mohamed Bouzia is programma- en documentairemaker, docent, journalist en adviseur op het gebied van diversiteit, kunst en identiteit bij jongeren. Zijn laatste documentaire Anâaq, over Marokkaanse migratie naar Algerije tijdens de Franse bezetting, toert internationaal. Eerder werkte hij bij verschillende radiostations, onder meer als muziekspecialist en als DJ. Hij was redacteur/verslaggever bij de NPS, programmamaker bij Colourful Radio en redacteur bij Radio Haarlem 105. Voor de NIO was hij (eind)redacteur en coördinator voor de radioprogramma’s op Radio 5. Bij de NTR was hij tot 2016 redactiecoördinator voor het multiculturele programma Dichtbij Nederland. Bouzia studeerde internationaal management aan de Hogeschool Haarlem, en mediastudies ESCCA te Angers in Frankrijk.

  • Malik Berrabah

    Malik Berrabah, Frans-Algerijnse muziekcomponist en -producer, was sinds 2016 artistiek directeur van Wisseloord Studios. Vanaf 2019 is hij CEO en mede eigenaar van dit bedrijf. Hij produceert verschillende stijlen muziek (pop, electronic music, hiphop, rock, film muziek, tv shows, orkestraal) waardoor zijn expertise veel gevraagd is. Door zijn regelmatige bijdrage aan muziek jury’s & panels voor diverse conservatoria, congressen, muziekwedstrijden en uitgevers kent Berrabah breedte en diepte van het speelveld, waardoor hij een consistente bijdrage kan leveren aan het adviseren over het Amsterdamse kunstenveld. Hij studeerde aan de conservatoria van Chambéry, Grenoble, Londen, Parijs en Den Haag, voordat hij in 2005 naar Nederland verhuisde.

  • Hernán Schvartzman
    Dubbeladviseur AKr

    Hernán Schvartzman heeft gewerkt met verschillende ensembles, zoals Vox Luminis, ASKO|SCHÖNBERG, Nederlandse Bachvereniging en het Gelders Orkest. Hij is de muzikaal leider van de Nederlandse stichting OPERA2DAY en werkt als gastdirigent voor gezelschappen als Juventus Lyrica, Muziektheater Transparant, Nederlandse Reisopera en Monteverdi Festival di Cremona. Schvartzman behaalde cum laude zijn master orkestdirectie en oude muziek operadirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij maakte onderdeel uit van de selectiecommissie voor de “Composers Showcase”, georganiseerd door de BBC National Orchestra of Wales (BBC NOW). Hij geeft les in "Ensemble Leading" aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en was de hoofdadviseur klassieke muziek van het Argentijnse Ministerie van Cultuur. Schvartzman ontving de prestigieuze “Huygens” Scholarship, en werd uitgeroepen tot “Musical Top Talent”, “Creative top Talent” en “Cultural ambassador of the City” door de Gemeente Den Haag.

  • Lucretia van der Vloot

    Lucretia van der Vloot deed na de Modevakschool de Academie voor Kleinkunst. In 1993 behaalde ze haar diploma en sindsdien vertolkt Lucretia rollen in zowel film-, televisie-, theaterproducties en musicals. In 2017 stond ze in de theaters met de succesvolle ‘De Marathon de musical’. In datzelfde jaar maakte ze op de Parade met Marcel de Groot en Paul de Munnik de voorstelling ‘Rottigheid’. Begeleid door het Metropole Orkest zong ze in ‘Bernstein Broadway Songbook’. In ‘Female Factory’ speelt ze met een groep internationale zangeressen shows in Nederland, Spanje en Rusland. Andere successen zijn ‘She got game’ en ‘High Heels In Concert’. Daarnaast zingt van der Vloot als meer dan twintig jaar in de groep Big, Black & Beautiful.

  • Marcel Kranendonk

    Marcel Kranendonk is zelfstandig professional in de kunstensector. Hij doet opdrachten als fondsenwerver, adviseur, producent, coach en beleidsadviseur. Zijn expertise ligt op het vlak van muziek en cultureel ondernemerschap. Daarover geeft hij regelmatig colleges en adviezen. Verder heeft hij ervaring in internationale projecten met de VIP en EJN. Hij was onder andere (artistiek) directeur van het SJU Jazzpodium en projectleider voor festivals en  uitwisselingsprogramma’s, en als interim-directeur en adviseur betrokken bij diverse overheden.

  • Commissie Theater
    theater@afk.nl
  • Jerry Straub
    Voorzitter

    Jerry Straub studeerde Arbeids- en Organisatiepsychologie en begon als trainer en coach bij de Universiteit van Amsterdam en als supervisor bij Latin Percussion inc. Na gewerkt te hebben als senior beleidsadviseur bij Stadsdeel Amsterdam Zuidoost, is hij werkzaam als headhunter voor A&E Corporate Diversity BV en tegelijkertijd als raadslid van de Gemeente Amsterdam. Daarnaast is hij directeur bij Jeugdwerk Den Haag en de landelijke brancheorganisatie Federatie Opvang. Nu volgt hij in het kader van Good Governance een opleiding speciaal bedoeld voor toezichthouders (RvT en RvC) en ronde recent met succes de opleidingen ‘Digital Leadership’ en ‘Coaching’ af. Daarnaast is hij voorzitter RvT Swazoom, lid RvT Amsterdamse Jeugd- en Theaterschool, lid RvC World of Food, bestuursvoorzitter Rode Kruis Amsterdam-Amstelland en bestuurslid van de Sweet Store.

  • Lode van Piggelen

    Lode van Piggelen is directeur bij Caprera Openluchttheater en Wandelpark in Bloemendaal. Daarnaast is hij voorzitter van Stichting Inundare (organisator van de Utrechtse waterlinie wandeltocht) en bestuurslid bij  het Oranjewoud Festival. Ook is hij bestuurslid van Project Wildeman. Voorheen was hij Curator van het internationaal seminar ‘Sense of Place’ (Oerol) en Conceptontwikkelaar/programmeur van ‘Kijken, Kijken, Kopen’, de culturele zondag in Arnhem. Tot 2014 was hij directeur van Over het IJ Festival. Van Piggelen was daarnaast onder andere gastdocent aan de internationale Masteropleiding DasArts en vanaf 2011 was hij actief als conceptontwikkelaar/programmeur van het Noorderpark Festival Amsterdam Noord.

     

  • Karin Veraart
    Dubbeladviseur AKr

    Karin Veraart studeerde Slavische taal- en letterkunde en theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan het Instituut voor Theater, naast Muziek en Cinematografie in Leningrad. Ze schrijft sinds 1992 voor de Volkskrant als redacteur/verslaggever op de redactie Buitenland. Tevens is Veraart sinds 1997 redacteur/verslaggever voor de Kunstredactie van de Volkskrant en sinds 2001 actief als theaterrecensent en freelance journalist voor diverse media. Veraart maakte onderdeel uit van de Nederlandse Toneeljury 2013-2014 van de VSCD Prijzen (waaronder de Louis d’Or en Theo d’Or).

  • Joop Kuyvenhoven

    Joop Kuyvenhoven was zelfstandig producent in de Podiumkunsten, founder / directeur van STIP theaterproducties en mede-initiatiefnemer van talrijke (jeugd)theatergezelschappen (1986-2009). Hij was zes jaar als docent en supervisor (praktijkstages) verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2005 tot 2011 werkzaam als artistiek producent en talentscout voor jeugd- & productiehuis BonteHond in Almere. Sinds 2008 is Kuyvenhoven actief als gids, mentor en aanjager van talentvolle artistiek leiders en producenten. Verder is hij bestuurslid/ ondersteuner van een aantal culturele organisaties en volgt en becommentarieert hij het actuele kunstbeleid in stad en land. In de periode 2012 tot 2018 was Kuyvenhoven als adviseur theater betrokken bij Fonds Podiumkunsten o.a. bij de meerjarige aanvragen/ kunstenplanperiode 2012-2016 en 2017-2020.

  • Karen Welling

    Karen Welling studeerde Nederlands en Theaterwetenschap in Amsterdam en combineerde een aantal jaren het schrijven over theater (o.a. bij het Haarlems Dagblad en Toneel Theatraal) met een baan als beleidsmedewerker beeldende kunst bij de provincie Noord-Brabant. Zij werkte als hoofd communicatie van Het Muziektheater in Amsterdam en stapte in 2003 over naar het Fonds Podiumprogrammering en Marketing in Den Haag, dat een paar jaar later op zou gaan in het Fonds Podiumkunsten. Daar was ze tot eind 2015 secretaris festivals & programmering. Momenteel is zij actief als adviseur, redacteur en fondsenwerver in de culturele sector en bestuurslid van het Grand Theatre in Groningen en WArd/waRD, het dansgezelschap van choreografe Ann Van den Broek.

  • Katinka Enkhuizen

    Katinka Enkhuizen is programmeur bij Theater Rotterdam, met een specialisme in jeugd- en jongerentheater en nieuwe makers. Zij studeerde Algemene Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en was eerder coördinator van het jongerentheaterfestival van Theater Netwerk Rotterdam, assistent-locatiemanager bij het IFFR en vrijwilligerscoördinator bij Pleinbioscoop Rotterdam. Daarnaast is Enkhuizen bestuurslid van Stichting WAT WE DOEN en  Stichting Grande Loge.

  • Commissie Dans
    dans@afk.nl
  • Hester Keesmaat
    Voorzitter

    Hester Keesmaat werkt als zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager. Zij vervulde diverse (interim) managementfuncties in de zorgsector en bij lokale overheden. Daarnaast begeleidt zij instellingen in de (semi-)publieke sector (onderwijs, zorg, lokale overheid) bij veranderingstrajecten, reorganisaties en strategische planvorming.

  • Peter van der Hoop
    Dubbeladviseur AKr

    Peter van der Hoop studeerde Communicatiewetenschap en maakte in 1994 zijn start binnen het kunstenveld als organisator van het Triple X kunstenfestival. Hij was zakelijk leider van Felix Meritis en werkte tien jaar als faculteitssecretaris voor de dansopleidingen van de Theaterschool (AHK). Peter van der Hoop was medeoprichter van het Bijlmer Parktheater en werd daarna zakelijk leider en interim directeur van het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. Vervolgens werkte hij als manager bedrijfsvoering van Musis en het Stadstheater Arnhem, momenteel is hij directeur van het impresariaat Stip theaterproducties.

  • Hildegard Draaijer
    Dubbeladviseur AKr

    Hildegard Draaijer is als artistiek directeur en coach verbonden aan DOX, het makersplatform voor theater, jongeren en alle (sub)culturen van nu. Bij diverse podiumkunstinstellingen is Draaijer regelmatig te gast als regisseur en coach en geeft ze masterclasses en trainingen aan makers en performers in binnen- en buitenland. Als hoofd- en gastdocent is Draaijer werkzaam bij de bachelor kunstvakopleidingen HKU, Codarts, toneelacademie Maastricht en ArtEZ. Daarnaast is zij verbonden als adviseur bij het Fonds Podiumkunsten en is zij lid van de commissie Dans van de Amsterdamse Kunstraad.

  • Karin Post

    Karin Post is actief in de kunst vanuit haar achtergrond als danseres en choreografe. Ze maakte dansvoorstellingen, maar ook andersoortige theaterprojecten, performances, films en animaties. Daarnaast werkt ze in de beeldende kunsten als curator van multidisciplinaire tentoonstellingen met het museum als platform voor dans. Sinds 1989 trad ze op als danseres in eigen werk en in samenwerking met choreografen, beeldend kunstenaars, vormgevers, componisten en film- of toneelregisseurs. Ze is curator contextprogrammering, en ontwikkelt projecten vanuit actuele thematiek in de kunsten.

  • Peter Jansen

    Peter Jansen is business manager van het Scapino Ballet Rotterdam. Na een carrierewending vanuit de commerciele sector heeft hij zich als hoofd marketing en ondernemerschap NAPK en als producent en adviseur van diverse dans- en theatergezelschappen gespecialiseerd in alle aspecten van cultureel ondernemerschap. De leidraad hierbij is een moderne integrale aanpak waarin artistieke urgentie, publieksgroei en bedrijfsmatig belang elkaar versterken. Hij is verder adviseur cultureel ondernemen voor de Kunstraad Groningen en bekleedt diverse bestuursfuncties waaronder voor het Rotterdamse Timewindow, een hub van 50 onafhankelijke makers in de dans en performance en ArchiNed, de enige onafhankelijke community based website over architectuur in Nederland.

  • Dave Schwab

    Dave Schwab is programmeur dans /performance bij Theater Rotterdam en artistiek begeleider internationale residenties bij Productiehuis Theater Rotterdam. Schwab is begonnen als regisseur in de Lantaren/Venster werkplaats. Hier werkte hij als programmeur voor theater, dans en muziektheater en later ook als artistiek leider van de theaterwerkplaats. Hij werkte als dramaturg o.a. bij Ping Chong  en Michael Matthews  en was o.a. artistiek begeleider van Jongerentheater 020 en richtte het gezelschap MAP op. Schwab volgde een opleiding aan de Media Academie en schreef verscheidende scripts, theaterteksten en een aantal libretti. Hij was jarenlang lid van de VSCD dansjury, adviseur bij het FPK en jurylid van RIDCC.

  • Jocelyn Bergland

    Jocelyn Bergland is danser en choreograaf, afgestudeerd aan de Rotterdamse Dansacademie. Na zijn afstuderen vertrok hij naar het buitenland om zijn danscarrière internationaal vorm te geven. Bergland is als danser en choreograaf verbonden geweest aan instellingen als onder meer Jazz Extension Dance Theatre en Stichting Zumbi. Daarnaast heeft hij als docent nationaal en internationaal veelvuldig les en workshops gegeven. Vanaf 1999 werd hij artistiek leider van de 5’O Clock Class van de AHK in Amsterdam Zuidoost. Door in Zuidoost structureel te werken in NoLIMIT en het Bijlmer Parktheater en tegelijkertijd in De Theaterschool, heeft Jocelyn jongeren weten aan te trekken met zeer uiteenlopende achtergrond. Vervolgens gaf hij ook leiding aan de MBO Artiest Dansopleiding van het ROC van Amsterdam. Hij was als bestuurslid verbonden aan het Landelijk Centrum Amateurdans, en de dansgezelschappen AYA en ISH. Als adviseur heeft Jocelyn ervaring bij de Rotterdamse Kunststichting, als projectadviseur voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Fonds Podiumkunsten. Hij is momenteel werkzaam bij de Artez Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem als Talentscout & Coördinator Voortrajecten.

  • André Grekhov

    De in Rusland geboren André Grekhov is danser en choreograaf. Hij is artistiek leider van het Eindhovense festival E-moves. Dit jaarlijkse urban festival is sinds 2012 steeds verder gegroeid, waardoor nu ook door het hele jaar heen E-moves events plaatsvinden. Daarnaast is Grekhov artistiek directeur van de Urban Dans Dagen van Parktheater Eindhoven en van het wereldwijde Open Your Mind festival onder leiding van zijn stichting sample culture.

  • Commissie BKFNA
    bfna@afk.nl
  • Jacinta Duttenhofer
    Voorzitter

    Jacinta Duttenhofer is een ervaren bestuurder en toezichthouder in met name de onderwijssector. Na een succesvolle carrière in de sociale advocatuur maakte zij in 2008 de overstap naar de welzijnssector, waar zij in de functie van directeur-bestuurder heeft gewerkt bij verschillende organisaties. Duttenhofer heeft negen jaar de functie van plv. voorzitter bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs bekleed. Daarnaast was zij van 2010 tot 2018 lid RvC van Woondiensten Aarwoude en van 2015 tot 2019 voorzitter RvC van Gezinssupport.nu. Van 2006 tot 2011 was zij als bestuurslid betrokken bij respectievelijk Krater Theater en Bijlmerpark Theater. Momenteel is zij werkzaam als juridisch adviseur en is zij tevens lid van de Raad van Toezicht van Esprit Scholen Amsterdam en lid van de Raad van Toezicht van Stichting Dunamare, voortgezet onderwijs in Haarlem e.o.

  • Sabrina Kamstra

    Sabrina Kamstra is kunsthistoricus en curator. Zij is hoofd Kunstzaken van Amsterdam UMC. Daarvoor werkte zij als curator bij Stichting De Appel in Amsterdam en was zij directeur culturele zaken van het Japan-Nederland Instituut in Tokyo. Zij geeft regelmatig lezingen en heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder The Tokyo Gallery Guide, Bedrijfscollecties Nederland en ‘een gebouw ademt kunst’. Zij vervult diverse bestuurlijke en adviserende functies in de culturele wereld en is actief betrokken bij Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN), waarvan zij enkele jaren voorzitter was.

  • Barbara Visser

    Barbara Visser studeerde fotografie en audiovisuele beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, de Jan van Eyck Academie in Maastricht en de Cooper Union in New York. Kenmerkend voor Vissers kunstpraktijk is de diversiteit van projecten en de samenwerking die zij daarin aangaat met vakgebieden als architectuur, literatuur en wetenschap. Vanuit deze praktijk was en is zij daarnaast werkzaam als docent aan diverse (inter)nationale kunst– ontwerp– en architectuuropleidingen. Haar huidige werk bestaat voornamelijk uit het maken van films. Van april 2014 tot augustus 2017 was Barbara Visser voorzitter van de Akademie van Kunsten van de KNAW. In 2017 was zij interim artistiek directeur van IDFA, het International Documentary Filmfestival Amsterdam, dat in dat jaar haar feestelijke 30e editie beleefde.

  • Deanna Herst

    Deanna Herst is kunsthistorica en beschikt over een brede expertise binnen de fotografie, beeldende kunst, digitale cultuur en creatieve industrie. Op dit gebied is zij lange tijd werkzaam geweest als curator en producent en publiceerde zij in diverse internationale media. Zij is momenteel hoofddocent aan de Willem de Kooning Academie waar zij onderzoek doet naar Open Design en de betekenis van participatie voor artistiek auteurschap. Zij heeft een groot internationaal netwerk o.a. door haar PhD onderzoek over Open Design. Herst is goed thuis in E-cultuur en Nieuwe Media en heeft veel ervaring met advieswerk, o.m. op het gebied van jong talent. Momenteel adviseert ze ook voor de RRKC bij de commissie Architectuur, Vormgeving en Digitale Cultuur.

  • Ahmet Polat

    Ahmet Polat introduceerde zichzelf met series als Kemal’s Dream, Dark Moon en The Myth of Men als een verbindende verhalenverteller. Zijn fotografie - en filmwerk belicht de rol van culturele geschiedenis voor de vorming en uiting van identiteit. Polat won eerder een ICP Award en was Fotograaf des Vaderlands. Hij had solo exposities in het FOAM, Rijksmuseum, Bozart en Istanbul Modern en werkt veel samen met theatermaker Lucas de Man en schrijver acteur Rashif EL Kaoui. Daarnaast initieert Polat educatieprogramma’s rondom zijn series en zijn werk in opdracht is gepubliceerd door internationale publicaties zoals NYTimes, Vogue en Harper’s Bazaar. Als docent helpt hij zijn studenten hun eigen veelzijdigheid te zoeken om zo met een open blik hun onderwerp te kunnen benaderen.

  • Daniela Petovic
    Dubbeladviseur AKr

    Daniela Petovic studeerde zowel economische bedrijfskunde aan de HES Amsterdam als Kunstgeschiedenis aan de UvA. Zij heeft naast hedendaagse kunst, een achtergrond in de mode (inkoper KBB) en het bedrijfsleven. Voor lange tijd werkte zij als Hoofd Kunstzaken van de KPN Kunstcollectie. In die hoedanigheid was zij medeoprichter en oud-bestuurslid van de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland. Sinds 2012 heeft zij een eigen kunstadviesbureau met een breed portfolio op het gebied van bedrijfscollectiemanagement, advisering van kunstinstellingen en begeleidingstrajecten aan curatoren, kunstenaars en verzamelaars. Op dit moment is ze tevens werkzaam als artistiek directeur van de Stichting Heden in Den Haag. Petovic heeft verscheidene bestuurs- en commissiefuncties op haar naam staan, zowel bij de Gemeente Amsterdam als bij diverse kunstinstellingen in en buiten de stad. Sinds eind  2018 is zij lid van de Commissie Beeldende Kunst, Digitale Cultuur, Fotografie & Architectuur van de Kunstraad.

  • Wilja Jurg

    Wilja Jurg heeft een breed cultuurprofiel waarin theoretische kennis en praktijkervaring verenigd zijn. Zij is directeur van kunstruimte Tetem en het Roombeek Cultuurpark Educatiecluster. Daarnaast is Jurg lid van de RvT van het Nieuwe Instituut en adviseur van de Raad van Cultuur. Zij zat tien jaar lang in de adviesraad van het productiefonds Deventer en is directeur en eigenaar van Vormen, een bureau voor onderzoek, advies, concept- en beleidsontwikkeling in de culturele sector.

  • Commissie Erfgoed
    erfgoed@afk.nl
  • Rocky Tuhuteru
    Voorzitter

    Rocky Tuhuteru maakte vanaf 1980 duizenden radio- en televisieprogramma’s. Vooral voor de NOS, KRO-NCRV en de NTR. Sinds 2002 werkt hij samen zijn team vanuit het bureau Tuhuteru en Partners op het gebied van media, diversiteit en communicatie. Daarnaast is Rocky veelvuldig dagvoorzitter, gespreksleider en verbinder bij debatten. Rocky is altijd nauw verbonden geweest met de culturele sector. Sinds 2018 zit hij in de Raad van Toezicht van het Drents Museum in Assen. Van 2010 tot 2015 was Tuhuteru lid van de Raad voor Cultuur met als portefeuille Diversiteit en Integratie.

  • Agnes Grondman

    Agnes Grondman deed de Rietveld Academie en studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zij werkte als educator in Museum de Lakenhal in Leiden, was wetenschappelijk medewerkster bij het Amsterdam Museum en directeur bij Gemeentemuseum de Wieger. Als directeur van Museum de Fundatie in Zwolle bouwde zij een kleine privé-instelling uit tot een middelgroot professioneel museum. Daarnaast bekleedde zij diverse bestuursfuncties bij o.a. de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst (voorloper Raad voor Cultuur) en was zij van 2010 tot 2018 adviseur musea bij de Amsterdamse Kunstraad.

  • Elles van Vegchel

    Elles van Vegchel heeft een brede achtergrond in de museumwereld. Na haar studie Kunst en Kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen, ging ze aan de slag als kunstadviseur bij PostNL. Daarna was zij verbonden aan de Hermitage en De Nieuwe Kerk in Amsterdam als Hoofd Publieksbegeleiding en Coördinator Tentoonstellingen en Evenementen. Als projectleider bij Museum Rotterdam, realiseerde ze diverse tentoonstellingen en activiteiten. Bij NEMO Science Museum, was zij tentoonstellingsmaker en gaf zij leiding aan het Projectbureau en het grootste landelijke wetenschapsfestival van Nederland, het Weekend van de Wetenschap. Tegenwoordig is zij Hoofd Museumzaken bij het TextielMuseum in Tilburg en verantwoordelijk voor tentoonstellingen, programmering, collectie, educatie en publieksbegeleiding.

  • Wim Manuhutu
    Dubbeladviseur AKr

    Wim Manuhutu was voorheen directeur van het Migratie Museum in Den Haag. Hij was van 1987 tot en met 2008 directeur van het Museum Maluku in Utrecht, een van de weinige etnografische musea en daarmee een wegbereider voor kennis op het vlak van erfgoed en diversiteit. Van 2000 tot en met 2004 was Manuhutu voorzitter van de werkgroep Migratiegeschiedenis binnen het project Cultureel Erfgoed Minderheden van het ministerie van OCW en de Mondriaan Stichting. Sinds 2004 is hij lid van de Benoemings- en Adviescommissie van de Raad voor Cultuur. Momenteel is Wim Manuhutu bezig met onderzoek naar de discussies over ‘gemeenschappelijk cultureel erfgoed’ in de culturele diplomatieke verhoudingen tussen Nederland, Indonesië en Suriname. Hij doet dit in het kader van een promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast is hij als gastdocent verbonden aan het de Vrije Universiteit en het Amsterdam University College.

  • Nicolette Bartelink

    Nicolette Bartelink studeerde kunstgeschiedenis in Groningen en begon haar loopbaan in 1988 bij het Groninger Museum. Zij werd als Hoofd Presentatie lid van het managementteam en werkte mee aan de bouw van het nieuwe museum. In 1995 werd ze Project Manager Brand & Product Presentation of Philips Design in Eindhoven. Bartelink vulde haar marketing skills aan met een studie bij het Dutch Institute for Marketing. In 2003 werd zij Hoofd Tentoonstellingen bij het Museum Catharijneconvent in Utrecht. Hier maakte zij o.a. de tentoonstelling 'De God van Nederland, hedendaagse fotografie'. Van 2010 tot 2016 was Bartelink directeur van Museum Jan Cunen en het Stadsarchief van Oss. Sinds 2016 werkt ze als freelancer en adviseur en is o.a. kwartiermaker van het nieuwe historisch museum in Groningen. Nicolette vervult een aantal nevenfuncties o.a. als lid RvT van Schunck in Heerlen.

  • Behrang Mousavi

    Behrang Mousavi is sinds 2010 General Manager Erfgoed bij Het Nieuwe Instituut (voormalig NAi) te Rotterdam. Vóór zijn aanstelling bij het NAi was hij werkzaam als hoofdconservator prenten tekeningencollectie bij het Haags Gemeentearchief en later als beleidsadviseur musea bij Gemeente Den Haag. Hij is museoloog, erfgoedspecialist, (beleid)adviseur, opiniemaker en collectioneur. Hij studeerde in de jaren negentig museologie aan de Reinwardt academie te Amsterdam en later kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Hij gaf in de afgelopen 23 jaar veel lezingen en werkte als curator en auteur aan nationale en internationale projecten. Mousavi was tot 2009 lid van verschillende landelijke commissies. Daarnaast was hij adviseur bij Raad voor Cultuur en heeft hij een aantal essays en artikelen op zijn naam staan.

  • Commissie Film
    film@afk.nl
  • Antoin Deul
    Voorzitter

    Antoin Deul is een ervaren en gedreven leidinggevende, bestuurlijke en maatschappelijk betrokken netwerker met ruime internationale ervaring. Hij heeft twintig jaar voor Nalco Company (global leader duurzame water services) gewerkt in diverse functies: onderzoeker, projectmanager en sustainability manager. Als voorzitter en directeur van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee) heeft Deul zich twee jaar ingezet om de organisatie nieuw leven in te blazen, te professionaliseren, strategisch te herpositioneren en onder de aandacht te brengen van het grote publiek, politiek en onderwijs. Tegenwoordig bekleedt hij diverse bestuursfuncties in b.v. basisonderwijs en is hij lid van CLUB 2050 die de gemeente adviseert bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie Amsterdam 2050.

  • Colette Bothof

    Colette Bothof studeerde Pyschologie en Communicatie aan de Uva en vervolgens Regie Fictie en Scenario aan de Filmacademie. Zij is tot op heden werkzaam als schrijver en regisseur voor film, televisie en crossmedia projecten. Haar werk is wereldwijd vertoond op televisie en (film)festivals en won verscheidene (inter)nationale prijzen. Zij vervulde tevens diverse bestuurlijke, beleidsmatige en adviserende functies in de culturele sector. Bothof was o.a. dramaturg bij IDTV, Hoofd van de Regie Fictie afdeling op de Filmacademie, Algemeen Secretaris bij de Dutch Directors Guild, bestuurder van VEVAM en adviseur voor o.a. het AFK, het Mediafonds, het Filmfonds en de Amsterdamse Kunstraad.

  • Gerwin Tamsma

    Gerwin Tamsma is sinds 1996 werkzaam bij het International Film Festival Rotterdam en is daar verantwoordelijk voor de programmering van films uit onder andere China, Korea, Latijns-Amerika, Scandinavië en Zuid-Europa. Daarnaast is hij de coördinator van Bright Future, het festivalprogramma dat zich richt op nieuw talent. Tamsma maakt deel uit van de selectiecommissies van de Tiger Awards Competitie en het Hubert Bals Fonds. Hij cureert bovendien retrospectieven en speciale programma’s voor het festival.

  • Ivan Garcia-Romero
    Dubbeladviseur AKr

    Iván García-Romero is programmamaker, manager en adviseur van media- en cultuurprojecten met een achtergrond in internationale betrekkingen en film. Hij werkt momenteel als Impact Producer bij Submarine Channel. García-Romero richt zich op nieuwe vormen van de creatieve dialoog tussen media en kunstdisciplines en onderzoekt de maatschappelijke impact hiervan. Eerder was bij adviseur bij Movies that Matter Festival en betrokken als programmeur bij onder meer festival IMPAKT en diverse filmfestivals in Azië en Latijns-Amerika. Iván García-Romero is oprichter van Cinemaztlán, het grootste Mexicaanse filmfestival in Nederland.

  • Miryam van Lier

    Miryam van Lier werkt al ruim dertig jaar in film en televisie in zowel beleidsmatige als inhoudelijke functies. Zij vervult op dit moment verschillende advies- en voorzittersfuncties, onder meer bij het Fonds Podiumkunsten, de gemeentes Utrecht, Den Haag en Amsterdam, en het Vlaams Audiovisueel Fonds. Bij het VAF leidt zij de Engelstalige talentontwikkeling ateliers voor zowel tv-reeksen als speelfilm. Tevens werkt zij internationaal als creative development consultant en scriptcoach, intervisie begeleider en Visual Thinking Strategies facilitator. Van 2009 - 2016 was zij hoofd fictie, jeugdprogramma's en podiumkunsten bij het Mediafonds. Eerder werkte zij als programmeur bij verscheidene filmfestivals in binnen- en buitenland. Daarnaast werkte van Lier als publicist en schrijver over beeldende kunst voor diverse kunstinstellingen. Zij richtte het Engelstalige documentaire tijdschrift DOX op en was coördinator van Documentary.

  • Basje Boer

    Basje Boer is schrijver en freelance filmjournalist. Zij heeft drie boeken op haar naam staan. In 2019 kwam haar meest recente roman, Nulversie, uit bij Nijgh & Van Ditmar. Hiervoor verschenen van haar hand de roman Bermuda (2016) en de verhalenbundel Kiestoon (2006). Als journalist schrijft Boer onder meer voor De Groene Amsterdammer en de Filmkrant. Ook schrijft zij over onderwerpen zoals beeldende kunst, popcultuur en literatuur. Zij geeft regelmatig inleidingen en lezingen bij en over film. Daarnaast organiseert zij zelf filmprogramma's. Boer zit in het bestuur van de Kring voor Nederlandse Filmjournalisten. Zij studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie en werkte in het verleden o.a. bij filmdistributeur De Filmfreak, als dvd-inkoper bij platenzaak Boudisque en als hoofdredacteur van cultuurnetwerk We Are Public.

  • Kaweh Modiri

    Kaweh Modiri is filmmaker en romanschrijver. In 2010 studeerde hij af aan de Gerrit Rietveld Academy, Beeld & Taal Amsterdam, met de waargebeurde film Mijn inbreker en ik. Deze film werd bekroond met de Rene Coelho Award van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. In 2012 debuteerde Modiri als schrijver met de roman Meneer Sadek en de Anderen. Deze roman werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs voor het beste debuut. Voor zijn eerste speelfilm Bodkin Ras ontving hij diverse prijzen. Zijn film Mitra is in afronding en zal begin volgend jaar in premiere gaan. Modiri is ook adviseur bij het Letterenfonds.

  • Sander Verdonk

    Sander Verdonk is managing partner van New Amsterdam, een film- en reclameproductiebedrijf dat zich richt op het produceren van hoogwaardige visuele verhalen die het publiek wereldwijd raken. Naast opdrachtgevers zoals Vodafone, ING, KLM en HEINEKEN, produceert hij momenteel de historische oorlogsfilm ‘The East’ van Jim Taihuttu en het familiedrama ‘Porcelain’ van Jenneke Boeijink. Verdonk is alumnus en expert van de EAVE Producers Workshop, MEDIA Business School, Power to the Pixel Lab en IDFA Producers Workshop. Bovendien is hij lid van de Dutch Film Academy, van het bestuur van de Nederlandse producentenvereniging en van de European Film Academy.

Kim Wannet is directeur van het IVKO, een kunstvakschool voor mavo en havo in Amsterdam. Tevens is zij bestuurslid van de Vereniging Cultuurprofielscholen. In 2016 was Kim voorzitter van de Commissie Musea/Erfgoed.

Martijn Mewe is in de afgelopen vijfentwintig jaar in diverse functies werkzaam geweest binnen de sectoren cultuur, media en politiek. Sinds 2015 heeft hij een eigen adviesbureau waarbij de focus ligt op strategische verandering en ketensamenwerking. In de periode 2011-2015 was Mewe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Velsen. Daarvoor heeft hij onder andere gewerkt voor De Rode Hoed, Hotel Arena, het tijdschrift Theatermaker en enkele (Vlaamse) toneelgezelschappen. Ook heeft hij voor verschillende beroeps- en belangenverenigingen in de filmsector gewerkt, zoals de Federatie Filmbelangen, ACT (Belangenvereniging voor acteurs) en als algemeen secretaris bij de Dutch Directors Guild.

Hassnae Bouazza is journalist, columnist en programmamaker. Bouazza schrijft over de Arabische wereld voor onder meer Vrij Nederland en levert opiniestukken voor NRC, Volkskrant en de Arabischtalige website van de Wereldomroep. Bouazza, beoordeelt boeken voor het Fonds van de Letteren en is programmamaker bij het Writers Unlimited Winternachten festival. Hassnae was regisseur en eindredacteur van de veelbesproken zesdelige documentaireserie Seks en de Zonde (NTR, 2014). Ze heeft haar eigen online glossy Aicha Qandisha en in 2015 ontving ze de internationale Arouwad Award voor haar werk over de Arabische wereld.

Karlijn Leenders studeerde Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht, met als specialisatie moderne letterkunde en de functie van literatuur in de maatschappij. Zij liep onder andere stage bij uitgeverij Prometheus/Bert Bakker en het internationale literatuurfestival City2Cities (tegenwoordig ILFU). Van 2012 tot en met 2018 werkte Leenders bij stichting Passionate Bulkboek, waar ze o.a. projectleider was van leesbevorderingsproject De Inktaap, schrijfwedstrijd Write Now! en Geen Daden Maar Woorden Festival. Op dit moment werkt Leenders als marketeer bij WPG Kindermedia voor uitgeverij Condor, Ploegsma en Zwijsen.

Vamba Sherif is schrijver, journalist, filmrecensent, curator en motivational speaker. Hij is in Liberia geboren en deels in Koeweit en Syrië opgegroeid. Hij heeft verschillende romans geschreven, zoals De Zwarte Napoleon, De getuige, Zwijgplicht en Het land van de vaders. Zijn werk behandelt thema's als migratie, thuishoren, liefde, kolonialisme en de spanning tussen de gematigde en de radicale islam. Zijn romans zijn in meer dan tien talen verschenen. Over zijn werk schreef de Berliner Zeitung: “Sherif creëert draaikolken van Shakespeareaanse intensiteit.”

Tirsa With is een spoken word-artiest en studeerde literatuurwetenschappen. Als zwarte queer vrouw omarmt With niet alleen fluïditeit van disciplines, maar ook van identiteiten. In het Slow Writing lab, een ontwikkelingstraject van het Nederlands Letterenfonds, onderzoekt zij hoe fantasy en fictie de vanzelfsprekendheid van identiteiten, normen en hiërarchieën in twijfel kunnen trekken. With trad eerder op bij festivals zoals Lowlands. In 2019 gaf ze in samenwerking met kunstinstituut de Appel en Patricia Kaersenhout storytelling workshops. Daarnaast is ze werkzaam bij Diversion en jeugdtheater de Krakeling.

Virna Ten-Jet-Foei begeleidt als zelfstandig organisatieadviseur en projectleider maatschappelijke organisaties, overheidsorganisaties en MKB-bedrijven bij veranderingen. Ze is gespecialiseerd in verandertrajecten op het snijvlak van procesverbetering en ontwikkeling van medewerkers. Creativiteit, inspiratie en energie zijn belangrijke onderdelen in haar werkwijze.

René van der Kolk was adjunct-directeur van het Utrecht Centrum voor de Kunsten (UCK). Hij heeft een brede ervaring in de kunsteducatie, zowel in de amateurkunst als in het cultuuronderwijs. Van der Kolk leidde onder andere een innovatieproject van het UCK met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), waarin de werkwijze van de Londense Guildhall School of Music and Drama in het Utrechtse onderwijs werd geïntroduceerd. Verder werkte hij bij het Utrechts Conservatorium en het Centrum voor Kunst- en Mediamanagement van de HKU en zette hij een nieuw Kunstencentrum op als onderdeel van het UCK in Leidsche Rijn. Van der Kolk adviseert voor de Amsterdamse Kunstraad in de commissie Kunst- en cultuureducatie en Participatie.

Tanja Kerkvliet geeft sinds 2014 leiding aan de afdeling Kunst in Onderwijs en Samenleving bij Scholen in de Kunst in Amersfoort. Daarnaast is ze voorzitter van het samenwerkingsverband van kunstinstellingen dat zorgt voor een breed aanbod van kunst in de gemeente Leusden. Tanja Kerkvliet studeerde in 2002 af als docent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Daarna behaalde zij haar Master Kunsteducatie aan de AHK en de Master Special Educational Needs aan Fontys Hogescholen. Naast haar reguliere werkzaamheden treedt zij op het gebied van kwaliteit van cultuureducatie en kunstsubsidiëring regelmatig op als adviseur van (grote) gemeenten, fondsen en kunstopleidingen.

Bertien Minco is schrijver en oprichter van het Jeugdcultuurfonds Nederland. Tot 2018 was zij directeur van dit fonds. Kunst, cultuur en maatschappelijke verbindingen vormen de rode draad in haar loopbaan. Zij begon op het toneel, was werkzaam bij VPRO radio en adviseerde de Raad van Bestuur van de NPO (Nederlands Publiek Omroepbestel). In de cultuursector werkte ze binnen de sector cultuureducatie en participatie, als adviseur, interim-directeur en dagvoorzitter.

Jurjen Klant is afgestudeerd als theaterdocent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij werkt sinds 2015 op het IJburg College, waar hij VMBO leerlingen dagelijks kennis laat maken met kunst en cultuur. Ook werkte hij als zelfstandig theatermaker met verschillende gezelschappen. Daarnaast is hij adviseur voor het Fonds voor Cultuurparticipatie voor de regeling Versterking cultuureducatie in het VMBO.

Delano Mac Andrew werkt als Stafmedewerker Educatie & Participatie bij CBK Zuidoost, waar hij diverse, soms interdisciplinaire cultuur-educatieve projecten en programma’s voor kinderen en jongeren begeleidt. Mac Andrew heeft een brede ervaring als vakleerkracht beeldende vorming en werkte freelance als projectleider op diverse educatieve projecten. Daarnaast heeft hij een actieve kunstenaarspraktijk, exposeert hij in zowel solo - als groepstentoonstellingen en maakt hij onderdeel uit van stichting Open Ateliers Zuidoost.

Y.M.P. oftewel YoungMichPoetry, is een talentvolle ondernemer en woordkunstenaar uit Rotterdam-Zuid. Opgegroeid met hiphop heeft hij zijn liefde voor woordkunst ontwikkeld. Hij is gaan schrijven om negatieve ervaringen vanuit het verleden om te zetten in positieve gebeurtenissen voor de toekomst. Zijn vurige en diepgaande teksten zijn voorzien van ritmische invloeden. In 2016 ging zijn onemanshow De Binnenplaats in première over opgroeien zonder vader, familiewaarden en verkeerde idealen. Y.M.P is de zakelijk en artistieke leider van Productiehuis FLOW. Daarbij begeleidt hij jongeren dagelijks bij het maken van kunst en theater.

Job Kaihatu is bestuurslid bij de Muziekschool Baarn-Soestdijk en St. Sjaki-Tari-Us op Bali. Daarnaast is hij zelfstandig musicus en projectleider educatieve projecten. Momenteel is hij werkzaam bij Gigant, markant in cultuur te Apeldoorn (poppodium, filmhuis en kunsteducatiecentrum) als regisseur Primair Onderwijs. Hij coördineert o.a. de onderwijsaanvragen op maat, de nascholing voor leerkrachten, het ICC netwerk en een aantal grotere structurele projecten zoals Muziek in de Klas, Jingle-festival en het Kinderen maken Muziek project. Verder heeft hij als muzikant zijn eigen muziekprojecten, optredens, sessiewerk en muziekproducties. Hij is een zeer veelzijdig gitarist en begeleidt een scala aan bekende artiesten.

Aldith Hunkar is vooral bekend van haar jaren als presentator van NOS Journaal, Jeugdjournaal, NOS Evenementen en tal van sociaal-culturele programma’s op radio en TV bij andere omroepen. In 2007 besloot zij zelfstandige te worden; sindsdien noemt zij zich global freestyle multi-media journalist en combineert zij haar verschillende competenties en passies in haar bedrijf Hunk-arT. Aldith is actief als dagvoorzitter en spreker en verzorgt tevens media-, presentatie- en communicatietrainingen op maat. Ook verzorgt zij videoproducties en filmt zij voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland en voor haar eigen onafhankelijke internetzender PocaTV. De (reis)verhalen die dat oplevert, deelt zij via binnen- en buitenlandse kranten, bladen en sociale media.

Rosita Wouda is een ervaren manager en bestuurder in het kunst- en cultuurveld. Lange tijd was zij zakelijk leider van het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble, die in 2008 zijn gefuseerd tot het Asko|Schönberg. Wouda was projectleider van het jubileumseizoen School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast heeft ze bij vele instellingen opgetreden als adviseur, waaronder Opera Zuid, Stichting Operamakers, Cinedans en het Nederlands Kamerkoor. Ook deed Rosita Wouda onderzoek in opdracht van het Mondriaan Fonds naar de Kunstkoopregeling Nederlandse galeries. Van 2009 tot 2011 was ze artistiek manager van het doctoraatstraject Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden in samenwerking met de Hogeschool der Kunsten Den Haag. Momenteel is ze voorzitter van Nieuw Amsterdams Peil, een ensemble met de focus op hedendaagse kamermuziek.

Vedran Mircetic is gitarist bij De Staat en geeft les op de Herman Brood Academie. Met De Staat heeft Mircetic inmiddels vijf albums uitgebracht, stond hij op festivals als Lowlands, Pinkpop, Sziget en Glastonbury en was onder andere support act voor The Rolling Stones en Muse. De missie van De Staat is om een andere, ongebruikelijke positie binnen de popmuziek in te nemen, waarbij creativiteit en een interdisciplinaire manier van werken het uitgangspunt zijn. Hiervoor ontvangt de band momenteel een vierjarige subsidie van het Fonds Podiumkunsten.

Mohamed Bouzia is programma- en documentairemaker, docent, journalist en adviseur op het gebied van diversiteit, kunst en identiteit bij jongeren. Zijn laatste documentaire Anâaq, over Marokkaanse migratie naar Algerije tijdens de Franse bezetting, toert internationaal. Eerder werkte hij bij verschillende radiostations, onder meer als muziekspecialist en als DJ. Hij was redacteur/verslaggever bij de NPS, programmamaker bij Colourful Radio en redacteur bij Radio Haarlem 105. Voor de NIO was hij (eind)redacteur en coördinator voor de radioprogramma’s op Radio 5. Bij de NTR was hij tot 2016 redactiecoördinator voor het multiculturele programma Dichtbij Nederland. Bouzia studeerde internationaal management aan de Hogeschool Haarlem, en mediastudies ESCCA te Angers in Frankrijk.

Malik Berrabah, Frans-Algerijnse muziekcomponist en -producer, was sinds 2016 artistiek directeur van Wisseloord Studios. Vanaf 2019 is hij CEO en mede eigenaar van dit bedrijf. Hij produceert verschillende stijlen muziek (pop, electronic music, hiphop, rock, film muziek, tv shows, orkestraal) waardoor zijn expertise veel gevraagd is. Door zijn regelmatige bijdrage aan muziek jury’s & panels voor diverse conservatoria, congressen, muziekwedstrijden en uitgevers kent Berrabah breedte en diepte van het speelveld, waardoor hij een consistente bijdrage kan leveren aan het adviseren over het Amsterdamse kunstenveld. Hij studeerde aan de conservatoria van Chambéry, Grenoble, Londen, Parijs en Den Haag, voordat hij in 2005 naar Nederland verhuisde.

Hernán Schvartzman heeft gewerkt met verschillende ensembles, zoals Vox Luminis, ASKO|SCHÖNBERG, Nederlandse Bachvereniging en het Gelders Orkest. Hij is de muzikaal leider van de Nederlandse stichting OPERA2DAY en werkt als gastdirigent voor gezelschappen als Juventus Lyrica, Muziektheater Transparant, Nederlandse Reisopera en Monteverdi Festival di Cremona. Schvartzman behaalde cum laude zijn master orkestdirectie en oude muziek operadirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij maakte onderdeel uit van de selectiecommissie voor de “Composers Showcase”, georganiseerd door de BBC National Orchestra of Wales (BBC NOW). Hij geeft les in "Ensemble Leading" aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en was de hoofdadviseur klassieke muziek van het Argentijnse Ministerie van Cultuur. Schvartzman ontving de prestigieuze “Huygens” Scholarship, en werd uitgeroepen tot “Musical Top Talent”, “Creative top Talent” en “Cultural ambassador of the City” door de Gemeente Den Haag.

Lucretia van der Vloot deed na de Modevakschool de Academie voor Kleinkunst. In 1993 behaalde ze haar diploma en sindsdien vertolkt Lucretia rollen in zowel film-, televisie-, theaterproducties en musicals. In 2017 stond ze in de theaters met de succesvolle ‘De Marathon de musical’. In datzelfde jaar maakte ze op de Parade met Marcel de Groot en Paul de Munnik de voorstelling ‘Rottigheid’. Begeleid door het Metropole Orkest zong ze in ‘Bernstein Broadway Songbook’. In ‘Female Factory’ speelt ze met een groep internationale zangeressen shows in Nederland, Spanje en Rusland. Andere successen zijn ‘She got game’ en ‘High Heels In Concert’. Daarnaast zingt van der Vloot als meer dan twintig jaar in de groep Big, Black & Beautiful.

Marcel Kranendonk is zelfstandig professional in de kunstensector. Hij doet opdrachten als fondsenwerver, adviseur, producent, coach en beleidsadviseur. Zijn expertise ligt op het vlak van muziek en cultureel ondernemerschap. Daarover geeft hij regelmatig colleges en adviezen. Verder heeft hij ervaring in internationale projecten met de VIP en EJN. Hij was onder andere (artistiek) directeur van het SJU Jazzpodium en projectleider voor festivals en  uitwisselingsprogramma’s, en als interim-directeur en adviseur betrokken bij diverse overheden.

Jerry Straub studeerde Arbeids- en Organisatiepsychologie en begon als trainer en coach bij de Universiteit van Amsterdam en als supervisor bij Latin Percussion inc. Na gewerkt te hebben als senior beleidsadviseur bij Stadsdeel Amsterdam Zuidoost, is hij werkzaam als headhunter voor A&E Corporate Diversity BV en tegelijkertijd als raadslid van de Gemeente Amsterdam. Daarnaast is hij directeur bij Jeugdwerk Den Haag en de landelijke brancheorganisatie Federatie Opvang. Nu volgt hij in het kader van Good Governance een opleiding speciaal bedoeld voor toezichthouders (RvT en RvC) en ronde recent met succes de opleidingen ‘Digital Leadership’ en ‘Coaching’ af. Daarnaast is hij voorzitter RvT Swazoom, lid RvT Amsterdamse Jeugd- en Theaterschool, lid RvC World of Food, bestuursvoorzitter Rode Kruis Amsterdam-Amstelland en bestuurslid van de Sweet Store.

Lode van Piggelen is directeur bij Caprera Openluchttheater en Wandelpark in Bloemendaal. Daarnaast is hij voorzitter van Stichting Inundare (organisator van de Utrechtse waterlinie wandeltocht) en bestuurslid bij  het Oranjewoud Festival. Ook is hij bestuurslid van Project Wildeman. Voorheen was hij Curator van het internationaal seminar ‘Sense of Place’ (Oerol) en Conceptontwikkelaar/programmeur van ‘Kijken, Kijken, Kopen’, de culturele zondag in Arnhem. Tot 2014 was hij directeur van Over het IJ Festival. Van Piggelen was daarnaast onder andere gastdocent aan de internationale Masteropleiding DasArts en vanaf 2011 was hij actief als conceptontwikkelaar/programmeur van het Noorderpark Festival Amsterdam Noord.

 

Karin Veraart studeerde Slavische taal- en letterkunde en theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan het Instituut voor Theater, naast Muziek en Cinematografie in Leningrad. Ze schrijft sinds 1992 voor de Volkskrant als redacteur/verslaggever op de redactie Buitenland. Tevens is Veraart sinds 1997 redacteur/verslaggever voor de Kunstredactie van de Volkskrant en sinds 2001 actief als theaterrecensent en freelance journalist voor diverse media. Veraart maakte onderdeel uit van de Nederlandse Toneeljury 2013-2014 van de VSCD Prijzen (waaronder de Louis d’Or en Theo d’Or).

Joop Kuyvenhoven was zelfstandig producent in de Podiumkunsten, founder / directeur van STIP theaterproducties en mede-initiatiefnemer van talrijke (jeugd)theatergezelschappen (1986-2009). Hij was zes jaar als docent en supervisor (praktijkstages) verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2005 tot 2011 werkzaam als artistiek producent en talentscout voor jeugd- & productiehuis BonteHond in Almere. Sinds 2008 is Kuyvenhoven actief als gids, mentor en aanjager van talentvolle artistiek leiders en producenten. Verder is hij bestuurslid/ ondersteuner van een aantal culturele organisaties en volgt en becommentarieert hij het actuele kunstbeleid in stad en land. In de periode 2012 tot 2018 was Kuyvenhoven als adviseur theater betrokken bij Fonds Podiumkunsten o.a. bij de meerjarige aanvragen/ kunstenplanperiode 2012-2016 en 2017-2020.

Karen Welling studeerde Nederlands en Theaterwetenschap in Amsterdam en combineerde een aantal jaren het schrijven over theater (o.a. bij het Haarlems Dagblad en Toneel Theatraal) met een baan als beleidsmedewerker beeldende kunst bij de provincie Noord-Brabant. Zij werkte als hoofd communicatie van Het Muziektheater in Amsterdam en stapte in 2003 over naar het Fonds Podiumprogrammering en Marketing in Den Haag, dat een paar jaar later op zou gaan in het Fonds Podiumkunsten. Daar was ze tot eind 2015 secretaris festivals & programmering. Momenteel is zij actief als adviseur, redacteur en fondsenwerver in de culturele sector en bestuurslid van het Grand Theatre in Groningen en WArd/waRD, het dansgezelschap van choreografe Ann Van den Broek.

Katinka Enkhuizen is programmeur bij Theater Rotterdam, met een specialisme in jeugd- en jongerentheater en nieuwe makers. Zij studeerde Algemene Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en was eerder coördinator van het jongerentheaterfestival van Theater Netwerk Rotterdam, assistent-locatiemanager bij het IFFR en vrijwilligerscoördinator bij Pleinbioscoop Rotterdam. Daarnaast is Enkhuizen bestuurslid van Stichting WAT WE DOEN en  Stichting Grande Loge.

Hester Keesmaat werkt als zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager. Zij vervulde diverse (interim) managementfuncties in de zorgsector en bij lokale overheden. Daarnaast begeleidt zij instellingen in de (semi-)publieke sector (onderwijs, zorg, lokale overheid) bij veranderingstrajecten, reorganisaties en strategische planvorming.

Peter van der Hoop studeerde Communicatiewetenschap en maakte in 1994 zijn start binnen het kunstenveld als organisator van het Triple X kunstenfestival. Hij was zakelijk leider van Felix Meritis en werkte tien jaar als faculteitssecretaris voor de dansopleidingen van de Theaterschool (AHK). Peter van der Hoop was medeoprichter van het Bijlmer Parktheater en werd daarna zakelijk leider en interim directeur van het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. Vervolgens werkte hij als manager bedrijfsvoering van Musis en het Stadstheater Arnhem, momenteel is hij directeur van het impresariaat Stip theaterproducties.

Hildegard Draaijer is als artistiek directeur en coach verbonden aan DOX, het makersplatform voor theater, jongeren en alle (sub)culturen van nu. Bij diverse podiumkunstinstellingen is Draaijer regelmatig te gast als regisseur en coach en geeft ze masterclasses en trainingen aan makers en performers in binnen- en buitenland. Als hoofd- en gastdocent is Draaijer werkzaam bij de bachelor kunstvakopleidingen HKU, Codarts, toneelacademie Maastricht en ArtEZ. Daarnaast is zij verbonden als adviseur bij het Fonds Podiumkunsten en is zij lid van de commissie Dans van de Amsterdamse Kunstraad.

Karin Post is actief in de kunst vanuit haar achtergrond als danseres en choreografe. Ze maakte dansvoorstellingen, maar ook andersoortige theaterprojecten, performances, films en animaties. Daarnaast werkt ze in de beeldende kunsten als curator van multidisciplinaire tentoonstellingen met het museum als platform voor dans. Sinds 1989 trad ze op als danseres in eigen werk en in samenwerking met choreografen, beeldend kunstenaars, vormgevers, componisten en film- of toneelregisseurs. Ze is curator contextprogrammering, en ontwikkelt projecten vanuit actuele thematiek in de kunsten.

Peter Jansen is business manager van het Scapino Ballet Rotterdam. Na een carrierewending vanuit de commerciele sector heeft hij zich als hoofd marketing en ondernemerschap NAPK en als producent en adviseur van diverse dans- en theatergezelschappen gespecialiseerd in alle aspecten van cultureel ondernemerschap. De leidraad hierbij is een moderne integrale aanpak waarin artistieke urgentie, publieksgroei en bedrijfsmatig belang elkaar versterken. Hij is verder adviseur cultureel ondernemen voor de Kunstraad Groningen en bekleedt diverse bestuursfuncties waaronder voor het Rotterdamse Timewindow, een hub van 50 onafhankelijke makers in de dans en performance en ArchiNed, de enige onafhankelijke community based website over architectuur in Nederland.

Dave Schwab is programmeur dans /performance bij Theater Rotterdam en artistiek begeleider internationale residenties bij Productiehuis Theater Rotterdam. Schwab is begonnen als regisseur in de Lantaren/Venster werkplaats. Hier werkte hij als programmeur voor theater, dans en muziektheater en later ook als artistiek leider van de theaterwerkplaats. Hij werkte als dramaturg o.a. bij Ping Chong  en Michael Matthews  en was o.a. artistiek begeleider van Jongerentheater 020 en richtte het gezelschap MAP op. Schwab volgde een opleiding aan de Media Academie en schreef verscheidende scripts, theaterteksten en een aantal libretti. Hij was jarenlang lid van de VSCD dansjury, adviseur bij het FPK en jurylid van RIDCC.

Jocelyn Bergland is danser en choreograaf, afgestudeerd aan de Rotterdamse Dansacademie. Na zijn afstuderen vertrok hij naar het buitenland om zijn danscarrière internationaal vorm te geven. Bergland is als danser en choreograaf verbonden geweest aan instellingen als onder meer Jazz Extension Dance Theatre en Stichting Zumbi. Daarnaast heeft hij als docent nationaal en internationaal veelvuldig les en workshops gegeven. Vanaf 1999 werd hij artistiek leider van de 5’O Clock Class van de AHK in Amsterdam Zuidoost. Door in Zuidoost structureel te werken in NoLIMIT en het Bijlmer Parktheater en tegelijkertijd in De Theaterschool, heeft Jocelyn jongeren weten aan te trekken met zeer uiteenlopende achtergrond. Vervolgens gaf hij ook leiding aan de MBO Artiest Dansopleiding van het ROC van Amsterdam. Hij was als bestuurslid verbonden aan het Landelijk Centrum Amateurdans, en de dansgezelschappen AYA en ISH. Als adviseur heeft Jocelyn ervaring bij de Rotterdamse Kunststichting, als projectadviseur voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Fonds Podiumkunsten. Hij is momenteel werkzaam bij de Artez Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem als Talentscout & Coördinator Voortrajecten.

De in Rusland geboren André Grekhov is danser en choreograaf. Hij is artistiek leider van het Eindhovense festival E-moves. Dit jaarlijkse urban festival is sinds 2012 steeds verder gegroeid, waardoor nu ook door het hele jaar heen E-moves events plaatsvinden. Daarnaast is Grekhov artistiek directeur van de Urban Dans Dagen van Parktheater Eindhoven en van het wereldwijde Open Your Mind festival onder leiding van zijn stichting sample culture.

Jacinta Duttenhofer is een ervaren bestuurder en toezichthouder in met name de onderwijssector. Na een succesvolle carrière in de sociale advocatuur maakte zij in 2008 de overstap naar de welzijnssector, waar zij in de functie van directeur-bestuurder heeft gewerkt bij verschillende organisaties. Duttenhofer heeft negen jaar de functie van plv. voorzitter bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs bekleed. Daarnaast was zij van 2010 tot 2018 lid RvC van Woondiensten Aarwoude en van 2015 tot 2019 voorzitter RvC van Gezinssupport.nu. Van 2006 tot 2011 was zij als bestuurslid betrokken bij respectievelijk Krater Theater en Bijlmerpark Theater. Momenteel is zij werkzaam als juridisch adviseur en is zij tevens lid van de Raad van Toezicht van Esprit Scholen Amsterdam en lid van de Raad van Toezicht van Stichting Dunamare, voortgezet onderwijs in Haarlem e.o.

Sabrina Kamstra is kunsthistoricus en curator. Zij is hoofd Kunstzaken van Amsterdam UMC. Daarvoor werkte zij als curator bij Stichting De Appel in Amsterdam en was zij directeur culturele zaken van het Japan-Nederland Instituut in Tokyo. Zij geeft regelmatig lezingen en heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder The Tokyo Gallery Guide, Bedrijfscollecties Nederland en ‘een gebouw ademt kunst’. Zij vervult diverse bestuurlijke en adviserende functies in de culturele wereld en is actief betrokken bij Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN), waarvan zij enkele jaren voorzitter was.

Barbara Visser studeerde fotografie en audiovisuele beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, de Jan van Eyck Academie in Maastricht en de Cooper Union in New York. Kenmerkend voor Vissers kunstpraktijk is de diversiteit van projecten en de samenwerking die zij daarin aangaat met vakgebieden als architectuur, literatuur en wetenschap. Vanuit deze praktijk was en is zij daarnaast werkzaam als docent aan diverse (inter)nationale kunst– ontwerp– en architectuuropleidingen. Haar huidige werk bestaat voornamelijk uit het maken van films. Van april 2014 tot augustus 2017 was Barbara Visser voorzitter van de Akademie van Kunsten van de KNAW. In 2017 was zij interim artistiek directeur van IDFA, het International Documentary Filmfestival Amsterdam, dat in dat jaar haar feestelijke 30e editie beleefde.

Deanna Herst is kunsthistorica en beschikt over een brede expertise binnen de fotografie, beeldende kunst, digitale cultuur en creatieve industrie. Op dit gebied is zij lange tijd werkzaam geweest als curator en producent en publiceerde zij in diverse internationale media. Zij is momenteel hoofddocent aan de Willem de Kooning Academie waar zij onderzoek doet naar Open Design en de betekenis van participatie voor artistiek auteurschap. Zij heeft een groot internationaal netwerk o.a. door haar PhD onderzoek over Open Design. Herst is goed thuis in E-cultuur en Nieuwe Media en heeft veel ervaring met advieswerk, o.m. op het gebied van jong talent. Momenteel adviseert ze ook voor de RRKC bij de commissie Architectuur, Vormgeving en Digitale Cultuur.

Ahmet Polat introduceerde zichzelf met series als Kemal’s Dream, Dark Moon en The Myth of Men als een verbindende verhalenverteller. Zijn fotografie - en filmwerk belicht de rol van culturele geschiedenis voor de vorming en uiting van identiteit. Polat won eerder een ICP Award en was Fotograaf des Vaderlands. Hij had solo exposities in het FOAM, Rijksmuseum, Bozart en Istanbul Modern en werkt veel samen met theatermaker Lucas de Man en schrijver acteur Rashif EL Kaoui. Daarnaast initieert Polat educatieprogramma’s rondom zijn series en zijn werk in opdracht is gepubliceerd door internationale publicaties zoals NYTimes, Vogue en Harper’s Bazaar. Als docent helpt hij zijn studenten hun eigen veelzijdigheid te zoeken om zo met een open blik hun onderwerp te kunnen benaderen.

Daniela Petovic studeerde zowel economische bedrijfskunde aan de HES Amsterdam als Kunstgeschiedenis aan de UvA. Zij heeft naast hedendaagse kunst, een achtergrond in de mode (inkoper KBB) en het bedrijfsleven. Voor lange tijd werkte zij als Hoofd Kunstzaken van de KPN Kunstcollectie. In die hoedanigheid was zij medeoprichter en oud-bestuurslid van de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland. Sinds 2012 heeft zij een eigen kunstadviesbureau met een breed portfolio op het gebied van bedrijfscollectiemanagement, advisering van kunstinstellingen en begeleidingstrajecten aan curatoren, kunstenaars en verzamelaars. Op dit moment is ze tevens werkzaam als artistiek directeur van de Stichting Heden in Den Haag. Petovic heeft verscheidene bestuurs- en commissiefuncties op haar naam staan, zowel bij de Gemeente Amsterdam als bij diverse kunstinstellingen in en buiten de stad. Sinds eind  2018 is zij lid van de Commissie Beeldende Kunst, Digitale Cultuur, Fotografie & Architectuur van de Kunstraad.

Wilja Jurg heeft een breed cultuurprofiel waarin theoretische kennis en praktijkervaring verenigd zijn. Zij is directeur van kunstruimte Tetem en het Roombeek Cultuurpark Educatiecluster. Daarnaast is Jurg lid van de RvT van het Nieuwe Instituut en adviseur van de Raad van Cultuur. Zij zat tien jaar lang in de adviesraad van het productiefonds Deventer en is directeur en eigenaar van Vormen, een bureau voor onderzoek, advies, concept- en beleidsontwikkeling in de culturele sector.

Rocky Tuhuteru maakte vanaf 1980 duizenden radio- en televisieprogramma’s. Vooral voor de NOS, KRO-NCRV en de NTR. Sinds 2002 werkt hij samen zijn team vanuit het bureau Tuhuteru en Partners op het gebied van media, diversiteit en communicatie. Daarnaast is Rocky veelvuldig dagvoorzitter, gespreksleider en verbinder bij debatten. Rocky is altijd nauw verbonden geweest met de culturele sector. Sinds 2018 zit hij in de Raad van Toezicht van het Drents Museum in Assen. Van 2010 tot 2015 was Tuhuteru lid van de Raad voor Cultuur met als portefeuille Diversiteit en Integratie.

Agnes Grondman deed de Rietveld Academie en studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zij werkte als educator in Museum de Lakenhal in Leiden, was wetenschappelijk medewerkster bij het Amsterdam Museum en directeur bij Gemeentemuseum de Wieger. Als directeur van Museum de Fundatie in Zwolle bouwde zij een kleine privé-instelling uit tot een middelgroot professioneel museum. Daarnaast bekleedde zij diverse bestuursfuncties bij o.a. de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst (voorloper Raad voor Cultuur) en was zij van 2010 tot 2018 adviseur musea bij de Amsterdamse Kunstraad.

Elles van Vegchel heeft een brede achtergrond in de museumwereld. Na haar studie Kunst en Kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen, ging ze aan de slag als kunstadviseur bij PostNL. Daarna was zij verbonden aan de Hermitage en De Nieuwe Kerk in Amsterdam als Hoofd Publieksbegeleiding en Coördinator Tentoonstellingen en Evenementen. Als projectleider bij Museum Rotterdam, realiseerde ze diverse tentoonstellingen en activiteiten. Bij NEMO Science Museum, was zij tentoonstellingsmaker en gaf zij leiding aan het Projectbureau en het grootste landelijke wetenschapsfestival van Nederland, het Weekend van de Wetenschap. Tegenwoordig is zij Hoofd Museumzaken bij het TextielMuseum in Tilburg en verantwoordelijk voor tentoonstellingen, programmering, collectie, educatie en publieksbegeleiding.

Wim Manuhutu was voorheen directeur van het Migratie Museum in Den Haag. Hij was van 1987 tot en met 2008 directeur van het Museum Maluku in Utrecht, een van de weinige etnografische musea en daarmee een wegbereider voor kennis op het vlak van erfgoed en diversiteit. Van 2000 tot en met 2004 was Manuhutu voorzitter van de werkgroep Migratiegeschiedenis binnen het project Cultureel Erfgoed Minderheden van het ministerie van OCW en de Mondriaan Stichting. Sinds 2004 is hij lid van de Benoemings- en Adviescommissie van de Raad voor Cultuur. Momenteel is Wim Manuhutu bezig met onderzoek naar de discussies over ‘gemeenschappelijk cultureel erfgoed’ in de culturele diplomatieke verhoudingen tussen Nederland, Indonesië en Suriname. Hij doet dit in het kader van een promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast is hij als gastdocent verbonden aan het de Vrije Universiteit en het Amsterdam University College.

Nicolette Bartelink studeerde kunstgeschiedenis in Groningen en begon haar loopbaan in 1988 bij het Groninger Museum. Zij werd als Hoofd Presentatie lid van het managementteam en werkte mee aan de bouw van het nieuwe museum. In 1995 werd ze Project Manager Brand & Product Presentation of Philips Design in Eindhoven. Bartelink vulde haar marketing skills aan met een studie bij het Dutch Institute for Marketing. In 2003 werd zij Hoofd Tentoonstellingen bij het Museum Catharijneconvent in Utrecht. Hier maakte zij o.a. de tentoonstelling 'De God van Nederland, hedendaagse fotografie'. Van 2010 tot 2016 was Bartelink directeur van Museum Jan Cunen en het Stadsarchief van Oss. Sinds 2016 werkt ze als freelancer en adviseur en is o.a. kwartiermaker van het nieuwe historisch museum in Groningen. Nicolette vervult een aantal nevenfuncties o.a. als lid RvT van Schunck in Heerlen.

Behrang Mousavi is sinds 2010 General Manager Erfgoed bij Het Nieuwe Instituut (voormalig NAi) te Rotterdam. Vóór zijn aanstelling bij het NAi was hij werkzaam als hoofdconservator prenten tekeningencollectie bij het Haags Gemeentearchief en later als beleidsadviseur musea bij Gemeente Den Haag. Hij is museoloog, erfgoedspecialist, (beleid)adviseur, opiniemaker en collectioneur. Hij studeerde in de jaren negentig museologie aan de Reinwardt academie te Amsterdam en later kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Hij gaf in de afgelopen 23 jaar veel lezingen en werkte als curator en auteur aan nationale en internationale projecten. Mousavi was tot 2009 lid van verschillende landelijke commissies. Daarnaast was hij adviseur bij Raad voor Cultuur en heeft hij een aantal essays en artikelen op zijn naam staan.

Antoin Deul is een ervaren en gedreven leidinggevende, bestuurlijke en maatschappelijk betrokken netwerker met ruime internationale ervaring. Hij heeft twintig jaar voor Nalco Company (global leader duurzame water services) gewerkt in diverse functies: onderzoeker, projectmanager en sustainability manager. Als voorzitter en directeur van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee) heeft Deul zich twee jaar ingezet om de organisatie nieuw leven in te blazen, te professionaliseren, strategisch te herpositioneren en onder de aandacht te brengen van het grote publiek, politiek en onderwijs. Tegenwoordig bekleedt hij diverse bestuursfuncties in b.v. basisonderwijs en is hij lid van CLUB 2050 die de gemeente adviseert bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie Amsterdam 2050.

Colette Bothof studeerde Pyschologie en Communicatie aan de Uva en vervolgens Regie Fictie en Scenario aan de Filmacademie. Zij is tot op heden werkzaam als schrijver en regisseur voor film, televisie en crossmedia projecten. Haar werk is wereldwijd vertoond op televisie en (film)festivals en won verscheidene (inter)nationale prijzen. Zij vervulde tevens diverse bestuurlijke, beleidsmatige en adviserende functies in de culturele sector. Bothof was o.a. dramaturg bij IDTV, Hoofd van de Regie Fictie afdeling op de Filmacademie, Algemeen Secretaris bij de Dutch Directors Guild, bestuurder van VEVAM en adviseur voor o.a. het AFK, het Mediafonds, het Filmfonds en de Amsterdamse Kunstraad.

Gerwin Tamsma is sinds 1996 werkzaam bij het International Film Festival Rotterdam en is daar verantwoordelijk voor de programmering van films uit onder andere China, Korea, Latijns-Amerika, Scandinavië en Zuid-Europa. Daarnaast is hij de coördinator van Bright Future, het festivalprogramma dat zich richt op nieuw talent. Tamsma maakt deel uit van de selectiecommissies van de Tiger Awards Competitie en het Hubert Bals Fonds. Hij cureert bovendien retrospectieven en speciale programma’s voor het festival.

Iván García-Romero is programmamaker, manager en adviseur van media- en cultuurprojecten met een achtergrond in internationale betrekkingen en film. Hij werkt momenteel als Impact Producer bij Submarine Channel. García-Romero richt zich op nieuwe vormen van de creatieve dialoog tussen media en kunstdisciplines en onderzoekt de maatschappelijke impact hiervan. Eerder was bij adviseur bij Movies that Matter Festival en betrokken als programmeur bij onder meer festival IMPAKT en diverse filmfestivals in Azië en Latijns-Amerika. Iván García-Romero is oprichter van Cinemaztlán, het grootste Mexicaanse filmfestival in Nederland.

Miryam van Lier werkt al ruim dertig jaar in film en televisie in zowel beleidsmatige als inhoudelijke functies. Zij vervult op dit moment verschillende advies- en voorzittersfuncties, onder meer bij het Fonds Podiumkunsten, de gemeentes Utrecht, Den Haag en Amsterdam, en het Vlaams Audiovisueel Fonds. Bij het VAF leidt zij de Engelstalige talentontwikkeling ateliers voor zowel tv-reeksen als speelfilm. Tevens werkt zij internationaal als creative development consultant en scriptcoach, intervisie begeleider en Visual Thinking Strategies facilitator. Van 2009 - 2016 was zij hoofd fictie, jeugdprogramma's en podiumkunsten bij het Mediafonds. Eerder werkte zij als programmeur bij verscheidene filmfestivals in binnen- en buitenland. Daarnaast werkte van Lier als publicist en schrijver over beeldende kunst voor diverse kunstinstellingen. Zij richtte het Engelstalige documentaire tijdschrift DOX op en was coördinator van Documentary.

Basje Boer is schrijver en freelance filmjournalist. Zij heeft drie boeken op haar naam staan. In 2019 kwam haar meest recente roman, Nulversie, uit bij Nijgh & Van Ditmar. Hiervoor verschenen van haar hand de roman Bermuda (2016) en de verhalenbundel Kiestoon (2006). Als journalist schrijft Boer onder meer voor De Groene Amsterdammer en de Filmkrant. Ook schrijft zij over onderwerpen zoals beeldende kunst, popcultuur en literatuur. Zij geeft regelmatig inleidingen en lezingen bij en over film. Daarnaast organiseert zij zelf filmprogramma's. Boer zit in het bestuur van de Kring voor Nederlandse Filmjournalisten. Zij studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie en werkte in het verleden o.a. bij filmdistributeur De Filmfreak, als dvd-inkoper bij platenzaak Boudisque en als hoofdredacteur van cultuurnetwerk We Are Public.

Kaweh Modiri is filmmaker en romanschrijver. In 2010 studeerde hij af aan de Gerrit Rietveld Academy, Beeld & Taal Amsterdam, met de waargebeurde film Mijn inbreker en ik. Deze film werd bekroond met de Rene Coelho Award van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. In 2012 debuteerde Modiri als schrijver met de roman Meneer Sadek en de Anderen. Deze roman werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs voor het beste debuut. Voor zijn eerste speelfilm Bodkin Ras ontving hij diverse prijzen. Zijn film Mitra is in afronding en zal begin volgend jaar in premiere gaan. Modiri is ook adviseur bij het Letterenfonds.

Sander Verdonk is managing partner van New Amsterdam, een film- en reclameproductiebedrijf dat zich richt op het produceren van hoogwaardige visuele verhalen die het publiek wereldwijd raken. Naast opdrachtgevers zoals Vodafone, ING, KLM en HEINEKEN, produceert hij momenteel de historische oorlogsfilm ‘The East’ van Jim Taihuttu en het familiedrama ‘Porcelain’ van Jenneke Boeijink. Verdonk is alumnus en expert van de EAVE Producers Workshop, MEDIA Business School, Power to the Pixel Lab en IDFA Producers Workshop. Bovendien is hij lid van de Dutch Film Academy, van het bestuur van de Nederlandse producentenvereniging en van de European Film Academy.