Veelgestelde vragen Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans

  • Voor wie?
  • Voor wie is de stimuleringsregeling bedoeld? Moet je hiervoor in Amsterdam woonachtig zijn?

    De Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans is bedoeld om freelance dansprofessionals te ondersteunen in het uitoefenen van hun beroepspraktijk, zoals onafhankelijke choreografen en dansers met een aantoonbare relatie met de stad.

    Dat betekent dat je beroepspraktijk gevestigd is binnen de gemeente Amsterdam, of dat je woonachtig bent binnen de gemeente Amsterdam. Ook de huurruimtes moeten zich in de gemeente Amsterdam bevinden. Inmiddels hoort Weesp ook bij gemeente Amsterdam.

  • Beroepsmatigheidstoets
  • Waarom wordt je beroepsmatigheid getoetst?

    Je hebt een professionele beroepspraktijk als freelance danser of choreograaf nodig om in aanmerking te komen voor de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans (SED). Dit wordt vastgesteld met een beroepsmatigheidstoets, die sinds 2021 door het AFK wordt afgegeven. Bij je aanvraag voor de SED wordt gevraagd de bevestiging te uploaden van een geldige beroepsmatigheidstoets. Deze moet op de datum van aanvraag nog geldig zijn. Als je geen (geldige) beroepsmatigheidstoets hebt, kun je gelijktijdig met de aanvraag voor de SED een beroepsmatigheidstoets doen. Hiervoor beantwoord je een aantal aanvullende vragen in het aanvraagformulier.

  • Op welke zaken wordt de beroepsmatigheidstoets getoetst in het aanvraagformulier?

    In het online aanvraagformulier word je gevraagd je beroepspraktijk te beschrijven. Welke kunstopleiding(en) heb je gevolgd? Ben je autodidact, dan willen we weten hoe je je vakbekwaamheid hebt ontwikkeld. Welke dansproducties heb je in de aflopen periode gerealiseerd? En welke trainingen en workshops heb je gevolgd?

    Daarnaast upload je een recent CV. Ook worden er vragen gesteld over inkomsten die je binnen je professionele danspraktijk hebt gerealiseerd.

  • Moet je in het bezit zijn van een kunstvakdiploma?

    Het is niet vereist om een kunstvakdiploma te hebben. Wel willen we kunnen vaststellen of je een professionele beroepspraktijk hebt. Dat gaat via een beroepsmatigheidstoets, zie voorgaande vraag.

  • Heb je een KvK-inschrijving nodig?

    Nee, dit is optioneel. Je kunt naast de verplichte CV bij de beroepsmatigheidstoets (zie hierboven) optioneel nog documenten uploaden die aantonen dat je een freelance beroepspraktijk hebt. Dit kan bijvoorbeeld een KvK inschrijving zijn, maar ook een kopie VAR-WUO of bewijs artiestenregeling-/gageverklaring.

  • Is er een leeftijdsgrens?

    Er is geen leeftijdsgrens.

  • Is de Nederlandse nationaliteit nodig?

    De Nederlandse nationaliteit is niet noodzakelijk. Wel moet jouw verblijfsvergunning geldig zijn gedurende de periode waarvoor je de stimuleringsregeling aanvraagt.

  • Is een gemengde beroepspraktijk toegestaan?

    Een gemengde beroepspraktijk is toegestaan.

  • Hoe vaak moet ik een beroepsmatigheidstoets aanvragen?

    Een positieve beroepsmatigheidstoets is vier jaar geldig. Als je nog een geldige beroepsmatigheidstoets hebt op het moment van aanvragen hoef je dus niet opnieuw de vragen van de beroepsmatigheidstoets in te vullen op het aanvraagformulier. Heb je wel een (nieuwe) beroepsmatigheidstoets nodig, dan kun je dit gelijktijdig met de aanvraag voor de SED indienen, via hetzelfde aanvraagformulier.

  • Wat gebeurt er als mijn beroepsmatigheid negatief wordt getoetst?

    Dan kan je aanvraag voor de SED in 2024 helaas niet worden gehonoreerd. Je krijgt altijd te horen waarom het AFK je beroepsmatigheid negatief heeft beoordeeld.

    Als je wilt, kun je 2024 gebruiken om je beroepspraktijk te verbeteren. Dan kun je in 2025 eventueel opnieuw een beroepsmatigheidstoets en aanvraag voor de SED indienen. 

  • Moet een aanvraag voor een beroepsmatigheidstoets gekoppeld zijn aan een subsidieaanvraag voor de stimuleringsregeling?

    Ja. Het kan zijn dat je nog een positief beoordeelde beroepsmatigheidstoets hebt. Deze is namelijk vier jaar geldig. Heb je die niet? Dan vul je in het aanvraagformulier een aantal aanvullende vragen in. Daarmee kan het AFK de beroepsmatigheidstoets uitvoeren. De beroepsmatigheidstoets en de subsidieaanvraag worden gelijktijdig door het AFK getoetst.

  • Is het voor mij nadelig als ik nog geen beroepsmatigheidstoets heb?

    Nee. Wanneer je nog geen geldige beroepsmatigheidstoets hebt, is het goed om te weten dat dit niet nadelig is bij het indienen van de aanvraag. Zowel je aanvraag voor SED als de beroepsmatigheidstoets worden tegelijkertijd door het AFK getoetst. Alle aanvragen worden op volgorde van aanmelding behandeld. Aanmelden kan op donderdag 1 februari om 10.00 uur. Voor inzending van het volledig ingevulde formulier heb je meer tijd, namelijk tot maandag 5 februari 9.00 uur.

    Let op: dien je aanvraagformulier zo snel mogelijk in. Complete aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Het laatst ontvangen aanvraagformulier wordt ook laatste behandeld. Het kan zijn dat het beschikbare budget dan al vergeven is.

  • Aanvraag
  • Wat is Mijn AFK?

    Mijn AFK is het online platform van het AFK om cultuursubsidies aan te vragen. Aanvragers vinden hier in één oogopslag toegekende subsidieaanvragen terug en kunnen subsidieaanvragen bekijken die in behandeling zijn. Ook het opstellen van conceptaanvragen en het inzien van afgeronde aanvragen gaat via het online platform.

  • Hoe maak ik een Mijn AFK account aan?

    Je kunt een account aanmaken voor het digitale platform Mijn AFK via http://afk.nl/forms/login.php (of rechtsboven op de website op 'Mijn AFK’ te klikken). Zorg ervoor dat je op tijd een account aanmaakt. Eenmaal ingelogd staat rechts bovenin het kopje ‘mijn gegevens’. Vul hier je gegevens in, zorg dat je bij 'rechtsvorm' kiest voor natuurlijke persoon of eenmanszaak, want alleen dan kun je je aanmelden voor SED. Deze worden automatisch in het aanvraagformulier geladen.

  • Hoe gaat de aanmelding voor een aanvraag in zijn werk?

    Wanneer je een account hebt op Mijn AFK en het onderdeel ‘mijn gegevens’ hebt ingevuld, kun je je vanaf donderdag 1 februari 2024 10.00 uur aanmelden voor een aanvraag voor de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans (SED). De aanmelding start je door onder in het blauwe vak te klikken op 'start nieuwe aanvraag'.

    LET OP: Zie je de knop niet verschijnen om 10.00 uur? Refresh de pagina. Wees op tijd met deze aanmelding, omdat aanvragen op volgorde van binnenkomst worden behandeld. Het aantal aanmeldingen dat met het beschikbare budget geaccepteerd kan worden is beperkt. Bij deze aanmelding beantwoord je een paar korte vragen om te bepalen of je formeel in aanmerking komt voor een aanvraag voor de SED.

  • Welke vragen moet je beantwoorden om je aan te melden?
    • Heb je een professionele freelance beroepspraktijk in de gemeente Amsterdam? (Je hebt een eenmanszaak in Amsterdam, of je woont als individuele dansprofessional in Amsterdam. Weesp hoort ook bij de gemeente Amsterdam.);
    • Is/ zijn de huurlocatie(s) waarvoor je een SED bijdrage 2024-2025 vraagt in Amsterdam?
    • Heb je voor de activiteiten waar je voor aanvraagt een residentietraject in Amsterdam of ergens anders? We bedoelen hier een traject met gebruikmaking (en tegemoetkoming in kosten) van studio- en montageruimtes. Als dat zo is, kom je niet in aanmerking voor een SED bijdrage;
    • Heb je al een projectsubsidie van het AFK voor de activiteiten waarvoor je deze SED bijdrage 2024-2025 aanvraagt? Als dat zo is, kom je niet in aanmerking voor een SED bijdrage;
    • Wat is het gevraagde subsidiebedrag? Dit is min. € 2.000 en max. € 3.000, maar nooit meer dan de kosten die voor huur moeten worden betaald. Daar wordt in de aanvraag een bewijs voor gevraagd. LET OP: Je kunt het gevraagde subsidiebedrag later niet meer wijzigen. Je kunt nooit meer aanvragen dan de totaalkosten aan reële huur inclusief BTW. Betaal je minder dan € 3.000 huur? Vul dan het totale bedrag in dat je aan huur betaalt.
  • Hoeveel mag ik aanvragen?

    Minimaal € 2.000, maximaal € 3.000.

    LET OP: Je kunt nooit meer aanvragen dan de totaalkosten aan reële huur inclusief BTW. Betaal je minder dan € 3.000 huur? Vul dan het totale bedrag in dat je aan huur betaalt.

  • Hoe dien ik in Mijn AFK een aanvraag in?

    Als je je succesvol hebt aangemeld, wordt er een aanvraagformulier voor je klaargezet. Deze vind je op de pagina 'mijn subsidies' onder 'mijn concepten'. Het is mogelijk om tussentijds een aanvraag te pauzeren en op een later moment eraan verder te werken, maar je moet hem wel voor maandag 5 februari 9.00 uur insturen. Als je je aanvraag hebt ingediend, komt hij onder 'mijn aanvragen' te staan. Dit is ook een handige check om te controleren of een aanvraag daadwerkelijk is ingediend.

    Let op: heb je nog vragen over je aanvraag? Het AFK is in het weekend gesloten. Dat betekent dat je uiterlijk vrijdag 2 februari je vragen nog kunt stellen.

  • Kan ik mij aanmelden op de ene computer en later verder gaan op een andere computer?

    Ja, dat kan. Zorg er wel voor dat je uitgelogd bent op de eerste computer, voordat je weer inlogt op de andere computer.

  • Ik heb al een Mijn AFK account voor een gezelschap/stichting, moet ik dan alsnog een account aanmaken?

    Ja. Als je al een account bij het AFK hebt, maar voor bijvoorbeeld een gezelschap/stichting, kun je daar niet mee aanvragen voor de SED. Om een aanvraag te kunnen doen, moet je een account aanmaken voor jezelf of voor je eenmanszaak.

  • Hoe gaat de aanvraagprocedure na de aanmelding?

    Als op moment van je aanmelding en de beantwoording van enkele korte vragen het subsidiebudget (door eerdere aanmeldingen) nog niet ruim is overschreden, kom je in het aanvraagformulier van de SED terecht. Wanneer je hebt aangegeven dat je ook een beroepsmatigheidstoets nodig hebt (die is vereist voor de aanvraag) komen automatisch ook die vragen in het formulier. Je hebt vervolgens tot 5 februari 9.00 uur voor het volledig invullen van de vragen, eventueel de beroepsmatigheidstoets en het uploaden van documentatie.

  • Welke informatie moet er in de huurovereenkomst(en) staan?

    In de huurovereenkomst moet de volgende informatie staan:

    • Adres ruimte(s);
    • Naam verhuurder;
    • Huurperiode(n) (welke data en welke dagdelen);
    • Afmetingen van de betreffende ruimte(s);
    • Specificaties van ruimte(s) (bijvoorbeeld bij gebruik van apparatuur/ technicus/ anders);
    • Prijsafspraken.

    De huurovereenkomst mag ook een afspraak via e-mail zijn. Het is niet mogelijk om de stimuleringsregeling aan te vragen zonder dat er een huurovereenkomst is.

  • Kun je één aanvraag indienen voor het gebruik van verschillende dansruimtes?

    Ja, het is mogelijk om één aanvraag voor verschillende (studio- en repetitie)ruimtes in te dienen. De stimuleringsregeling vergoedt de reële huurkosten voor deze ruimtes, met als maximum bedrag van € 3.000,-. Dit bedrag wordt na toekenning van de aanvraag 100% bevoorschot.

  • Kan de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans ook worden ingezet voor de huur van opslagruimte voor decorstukken?
    Nee, het is niet mogelijk om de stimuleringsregeling te gebruiken voor opslagruimte. Het is specifiek bestemd voor een bijdrage in de huur van studio- en repetitieruimten door freelance dansprofessionals in Amsterdam.
  • Is het mogelijk om meerdere keren per jaar een aanvraag te doen?

    Nee, je kunt niet meerdere keren per jaar een aanvraag doen. Per freelancer wordt maximaal eenmaal per (aanvraag)jaar een aanvraag gehonoreerd. Een aanvraagjaar loopt van 1 februari tot 1 februari. Dat betekent dat je het subsidiegeld alleen kunt gebruiken voor kosten gemaakt tussen 1 februari 2024 en 1 februari 2025. Bij de aanvraag moet je een huurovereenkomst uploaden waarin de informatie staat zoals beschreven bij de vraag 'Welke informatie moet er in de huurovereenkomst(en) staan?' (zie hierboven). De huurovereenkomst mag ook een afspraak via e-mail zijn.

  • Kun je vanuit een dansgezelschap ook een aanvraag doen?

    Nee, je kunt niet vanuit een dansgezelschap een aanvraag doen. Alleen freelance dansers en/of choreografen kunnen een aanvraag doen voor de stimuleringsregeling. 

  • Kunnen verschillende individuele samenwerkingspartners aanvragen voor gedeelde huur?

    Wanneer je een ruimte deelt met andere freelance dansprofessionals, kan iedere samenwerkingspartner met een positieve beroepsmatigheidstoets een aanvraag indienen bij de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans. Daarbij kunnen de samenwerkingspartners de huurkosten tot maximaal € 3.000 in totaal vergoed krijgen. Maak dan wel duidelijk in de aanvragen welke afspraken je hebt gemaakt over het delen van de huurkosten. Als de huurkosten al onderdeel zijn van een gehonoreerde projectaanvraag bij het AFK kun je hiervoor niet meer bij de SED aanvragen. Dat geldt ook voor een residency project.

  • Wat zijn de aanvraag- en afhandeltermijnen van de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans?

    Je kan eenmaal per jaar een aanvraag indienen, namelijk op 1 februari om 10.00 uur. Meld je dus op tijd aan en noteer donderdag 1 februari 2024 10.00 uur in je agenda! Let op: wees op tijd met deze aanmelding, omdat er een beperkt aantal aanmeldingen wordt toegelaten vanwege het beschikbare budget.

    Je ontvangt na vier weken de uitslag. Na een toekenning wordt het bedrag 100% bevoorschot.

  • Hoeveel aanvragen worden er per jaar toegekend?

    Er is voor de aanvraagronde van februari 2024 een budget beschikbaar van € 145.322,- voor de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans. Als dit bedrag is verstrekt kunnen er geen aanvragen meer worden gehonoreerd.

  • Kun je als je een aanvraag voor de stimuleringsregeling doet ook nog voor een project bij het AFK aanvragen, of andersom?

    Ja, dat is mogelijk.

  • Is het mogelijk om de aanvraag te gebruiken voor het geven van (dans)les?

    Nee, dat is niet mogelijk.

  • Kun je in bezwaar gaan tegen de uitslag van de subsidieaanvraag?

    Ja, dat is mogelijk. De bezwaarmogelijkheid staat vermeld in de brief met het besluit, die je per mail krijgt toegestuurd. 

  • Wanneer en hoe moet ik verantwoording afleggen over de eerder ontvangen subsidie?

    Je hoeft pas verantwoording af te leggen na afloop van de subsidieperiode. Je moet bij deze verantwoording met bewijsstukken aantonen dat je het eerder ontvangen bedrag daadwerkelijk hebt uitgegeven aan de huur van een ruimte zoals in de aanvraag is benoemd. Als bewijsstukken gelden: bankafschriften en ontvangstbewijzen (van verhuurder).

  • Wat gebeurt er als ik het ontvangen subsidiebedrag niet volledig heb uitgegeven?

    Als bij de verantwoording blijkt dat je niet het volledige subsidiebedrag hebt uitgegeven, dan kan het deel wat je niet hebt uitgegeven door het AFK teruggevorderd worden. 

    Als je slechts een deel van het eerder ontvangen bedrag hebt uitgegeven of van slechts een deel kunt aantonen dat je het geld hebt besteed aan de huur van een ruimte, zal bij vaststelling van de subsidie een bedrag teruggevorderd kunnen worden. Als je meer aan huur uitgegeven hebt dan aan subsidie ontvangen, kun je geen aanvullende subsidie aanvragen voor het meer uitgegeven bedrag.

     

  • Als ik meer heb uitgegeven dan het ontvangen subsidiebedrag, kan ik dan aanvullend subsidie krijgen?

    Nee, dat kan niet. Als je meer aan huur uitgegeven hebt dan het ontvangen subsidiebedrag, kan het AFK dat bedrag niet aanvullen. 

  • Ik heb een andere ruimte gehuurd dan in de aanvraag aangegeven, kan ik de subsidie daarvoor inzetten?

    Dat is geen probleem, zolang de gehuurde ruimtes zich in de gemeente Amsterdam bevinden. Bij de verantwoording over de subsidie geef je aan, aan welke verhuurder je welk bedrag aan huur hebt betaald. Dit moet weer overeenkomen met de betaalbewijzen die je meestuurt.