Sehebenen

30 oktober 2016

Beeldend kunstenaar Maartje Fliervoet toont in de tentoonstelling ‘Sehebenen’ een onderzoek dat is geïnspireerd door het 19e-eeuwse gipsen dodenmasker La noyée de la Seine of l’Inconnue de la Seine . Aan het eind van de 19e eeuw heeft het masker een schoonheidscultus veroorzaakt. De vrouw aan wie het gezicht heeft toebehoord, zou zich uit liefdesverdriet in de Seine hebben geworpen. Vanwege haar schoonheid en serene expressie zou in het lijkenhuis een afgietsel van haar gezicht zijn gemaakt. Deze Ophelia-achtige mythe blijft bestaan, ook al is zij later ontmaskerd; omwille van haar glimlach zou het masker nooit van een drenkelinge kunnen zijn geweest.

De tentoonstelling ‘Sehebenen’ is opgebouwd uit vier secties bestaande uit gevonden bronmateriaal en afbeeldingen/objecten die hieruit zijn ontstaan. Handgemaakte boeken, overhemden, afgegoten correctietekens, een wandkleed en andere stoffragmenten zijn verdeeld over de ruimte van BRADWOLFF PROJECTS. 

30 oktober t/m 27 november
BRADWOLFF PROJECTS