Kunst³: Culturele organisaties pitchen voor Amsterdamse ondernemers

19/04/2018
Kunst³

Twee maanden geleden ging de pilot Kunst³ van start. Sindsdien zijn het AFK, voordekunst en bureau Leenaers Verloop Van der Westen met vier* culturele Amsterdamse initiatieven aan de slag gegaan met het werven van sponsoren en crowdfunding. De deelnemers aan de pilot zijn Kunsthalle Amsterdam, Rose Stories, Van Eesteren Museum en Nieuw Vocaal Amsterdam. Op maandag 26 maart hielden de deelnemers elk een pitch voor een panel van vijf Amsterdamse ondernemers in het Van Eesterenmuseum.  

De pitch

De organisaties vertelden in pitches van 7 minuten wat hun plan is en hoe sponsoring daar onderdeel van uitmaakt. Het panel bestond uit de volgende ondernemers: Sarriel Taus (impact ondernemer, Social impact Real Estate), Niki van Wijk (Strategy & Marketing Director iProspect), Diederik Stols (Partner Boekx Advocaten), Eric Traa (Senior Relatiemanager Bedrijven Rabobank Amsterdam) en Sharon Oldenkotte-Vrolijk (directeur Kunst & Cultuur BPD). 

Focus

Een belangrijk onderdeel van een goed sponsorplan is een heldere pitch. Het panel benoemde daarbij het belang van een duidelijke focus. Met name in een korte pitch zijn scherpe keuzes van groot belang om je doelstelling goed naar voren te laten komen. Wat is je plan en waarom zou dit interessant zijn voor een eventuele sponsor? Een belangrijk doel voor de deelnemers is dat ze zich in hun presentatie leren verplaatsen in potentiële sponsoren, en in staat zijn het gedeelde belang te vinden.

De plannen

Wat die doelstelling is, dat is voor elke organisatie weer anders. Zo wil Kunsthalle Amsterdam sponsoren en crowdfunders mee krijgen voor een tijdelijk paviljoen in Noord waar zij in en rond een Fokker F-27 (een vliegtuig uit 1954) artistieke interventies uitvoeren. Rose Stories zet in op een kinderboekenabonnement waarmee zij tegelijkertijd meewerken aan een inclusiever kinderboekenlandschap. Het Van Eesteren Museum zou graag een monumentaal speeltoestel van Aldo van Eyck restaureren en bij het Van Eesteren Paviljoen plaatsen. Nieuw Vocaal Amsterdam wil deelnemen aan het Cantemus zangkoor festival in Hongarije, het korenland bij uitstek.  

Vervolg

De actie ‘Nieuw Vocaal Amsterdam naar Cantemus!’ staat al op voordekunst. De andere drie organisaties volgen in mei. Tegelijkertijd gaan de organisaties de komende drie maanden in gesprek met potentiële sponsoren. De pilot loopt tot deze zomer. Als het de organisaties lukt om tenminste 5.000 euro aan sponsoring en nogmaals hetzelfde bedrag aan crowdfunding te halen, dan matcht het AFK dit met  5.000 euro.

Over Kunst³

De pilot Kunst³ is opgezet naar aanleiding van een initiatiefvoorstel vanuit de Amsterdamse gemeenteraad over sponsoring van kleine culturele organisaties, ingediend door raadslid Marcel van den Heuvel (D66). De pilot onderzoekt de mogelijkheden van een permanent accelerator-programma voor culturele initiatieven. Het doel is  om zo structureel te kunnen bijdragen aan een bredere financieringsmix binnen de culturele sector, ook voor kleinere initiatieven.

De pilot Kunst³ startte met vijf organisaties. Well Made Productions heeft  moeten afzien van deelname uit vanwege de drukte rondom  première en tournee van ‘Beneatha’s Place’.

Fotografie: Jorien de Waard