Nieuwe City, Company & Crowd crowdfunding campagnes live

Collectief het Paradijs (foto: Bart Grietens)
Young Collectors Circle
De Nieuwe Anita
Poldertheater
Nawras Altaky
This Mobile Art Gym
Collectief het Paradijs (foto: Bart Grietens)

Vijf Amsterdamse instellingen krijgen met het traject City, Company & Crowd de kans om 30.000 euro - 10.000 euro vanuit sponsoring, 10.000 euro via crowdfunding en nog 10.000 euro aangevuld door het AFK - op te halen voor een creatief project. De samenwerking tussen voordekunst en het Amsterdams Fonds voor de Kunst is een traject voor het creëren van een gezonde financieringsmix voor kleine tot middelgrote culturele instellingen. Op de website van voordekunst zijn de projecten nu te bewonderen.

De projecten online op voordekunst

De projecten staan nu live op voordekunst, hieronder zetten we ze nog een keer op een rijtje:

Collectief het Paradijs - Vormen van Opdringerigheid
Vorig jaar op 13 maart heeft Covid-19 ervoor gezorgd dat de premiere van Paradijsvertraging werd afgeblazen. Daarom komt Collectief het Paradijs dit jaar met een nieuwe, corona-proof voorstelling: Vormen van Opdringerigheid. Collectief het Paradijs is een achtkoppig mimegezelschap dat zich kenmerkt door uiteenlopende spelerskwaliteiten en filmisch beeldende voorstellingen met het lichaam als overkoepelende kracht. Met het geld van de campagne kunnen ze een volwaardig tournee realiseren. Bekijk hier meer informatie over de campagne.

Young Collectors Circle - Podcast
Welke kunst bevindt zich achter de voordeuren van Amsterdam? Van grachtenpand tot drie hoog achter: in deze podcast van Young Collectors Circle wordt het gesprek gevoerd met Amsterdamse kunstverzamelaars. Aan de hand van grappige en soms ontroerende anekdotes openen vertellen ze over hun privécollecties en herinneringen. De eerste gast is al bekend: Toren C-actrice en schrijver Maike Meijer. Young Collectors Circle heeft sinds de oprichting in 2016 als missie het duurzaam ondersteunen van de kunstwereld door een community van kunstsupporters te bouwen. Door te doneren kan deze podcast gerealiseerd worden, 10 afleveringen van ongeveer 60 minuten. Bekijk hier meer infomatie over de campagne.

De Nieuwe Anita
De Nieuwe Anita in de Frederik Hendrikstraat is al bijna 20 jaar misschien wel een van de uniekste uitgaansplekken van Amsterdam. Ze profileren zichzelf als een plek waar iedereen welkom is, de leukste feestjes zijn en waar de meest uiteenlopende acts optreden. Het programma is breed, van filmavonden en stand up comedy tot aan lezingen en dansavonden. Door het lastige corona-jaar heeft De Nieuwe Anita met moeite het hoofd boven water kunnen houden, zonder subsidie én zonder bezoekers. Met deze crowdfundingcampagne wil De Anita ervoor zorgen dat de club een opknapbeurt krijgt, en natuurlijk dat ze kunnen voortbestaan. En met succes, want binnen twee dagen hebben ze al €22.000 weten op te halen. Bekijk hier meer informatie over de campagne.

Poldertheater - THE GOOD NOISE
Twaalf jongeren met een passie voor muziek krijgen de kans om met professionals uit het vak aan hun eigen talenten te werken, een eigen nummer te schrijven, en een professionele EP op te nemen in de studio. Kunst is van iedereen; dat is de drive van Poldertheater. Tijdens hun culturele workshopprogramma’s op middelbare scholen ontmoeten ze jaarlijks duizenden leerlingen met een passie voor muziek. THE GOOD NOISE is opgezet als trainingstraject om deze jongeren, die niet altijd toegang hebben tot muziekles, een kans te geven om hun geluid en verhaal te laten horen. Bekijk hier meer informatie over de campagne.

Grachtenfestival - Nawras Altaky
Het Grachtenfestival heeft een campagne opgezet voor componist, ud-speler en zanger Nawras Altaky, die op dit moment bezig is een compositie te schrijven speciaal voor de 2021-editie van het festival. Nawras, afgestudeerd aan het Conservatorium van Utrecht, combineert in zijn repertoir klassieke en traditionele muziek met pop-Arabische en wereldmuziek. Met de crowdfundingcampagne krijgt hij de kans zich te ontplooien als musicus, zijn passie voor componeren uit te diepen en zijn verhaal te vertellen. Ook draagt het geld bij aan vernieuwing binnen het Nederlandse muzieklandschap, specifiek op het vlak van hedendaagse klassieke muziek en jazz uit alle werelddelen. Bekijk hier meer informatie over de campagne.

This Art Fair - This Mobile Art Gym (geslaagd)

Door de donaties rijdt This Mobile Art Gym tijdens de meivakantie van 2021 met een mobiele kunsttentoonstelling in de laadruimte van een vrachtwagen door de zeven stadsdelen van Amsterdam. This Mobile Art Gym is een letterlijke warming up voor de kunstbeurs This Art Fair. In de culturele sportschool wordt het creatieve brein getraind door kunst te bekijken en te maken. Doel van het project is te laten zien dat kunst niet elitair, moeilijk of ontoegankelijk hoeft te zijn. Verbonden aan de mobiele tentoonstelling is een gratis educatieprogramma voor kinderen van 6 t/m 12 jaar. Bekijk hier meer informatie over de (inmiddels geslaagde) campagne.

BRADWOLFF PROJECTS en Stichting Metro Projects hebben wat vertraging opgelopen en zullen later dit voorjaar live gaan.

Over City, Company & Crowd

City, Company & Crowd is een samenwerking met voordekunst, voor het creëren van een gezonde financieringsmix voor kleine tot middelgrote culturele instellingen. Deelnemers worden begeleid om €30.000 op te halen voor een specifiek project waar de organisatie mee bezig is. Dit betekent 10.000 euro vanuit sponsoring, 10.000 euro via crowdfunding. Wanneer deelnemers daarin slagen, matcht het Amsterdams Fonds voor de Kunst dit bedrag nogmaals met 10.000 euro. Tijdens het traject worden deelnemers begeleid door voordekunst.