Aanvragers aan het woord: Mijn Eerste Aanvraag

Podcast 'Surinaamse Strijdliederen'. Foto: Eva Plevier.
Podcast 'Surinaamse Strijdliederen'. Foto: Eva Plevier.
Podcast 'Surinaamse Strijdliederen'. Foto: Eva Plevier.
Interdisciplinaire dichtbundel 'Poriën'. Foto: Eva Plevier.
Interdisciplinaire dichtbundel 'Poriën'. Foto: Eva Plevier.
Interdisciplinaire dichtbundel 'Poriën'. Foto: Eva Plevier.
Podcast 'Surinaamse Strijdliederen'. Foto: Eva Plevier.

Hoe is het om voor het eerst een aanvraag te doen bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst? Het AFK spreekt voor deze rubriek met aanvragers die Mijn Eerste Aanvraag hebben ingediend en gekregen. Deze aanvraag is voor iedereen die nog niet eerder een subsidie van het AFK heeft gehad. Het is een eerste kennismaking met het fonds, in een gesprek met AFK-medewerkers krijg je alle tijd om jouw aanvraag mondeling toe te lichten. We spreken met Nadia Tilon, die samen met Bence Meijer de podcast Surinaamse Strijdliederen begon naar aanleiding van de reacties op de film  Oema foe Sranan. En met Geerten Stumpel die samen met August de Leeuw en Tharim Cornelisse werkte aan de visuele dichtbundel Poriën. We zijn nieuwsgierig naar hun projecten, hun ervaring met het doen van een aanvraag bij het AFK en naar tips & tricks.  

Kun je iets vertellen over jouw project en waarom je het bent begonnen?

Nadia: Ons project komt voort uit de vele reacties die op de film [Oema foe Sranan, Vrouwen van Suriname] uit 1978 en de bijbehorende muziek, zowel van oudere mensen als van jongeren. Reacties zoals: “Wat een ontroerende en gedurfde muziek, hoe kan het dat we dit niet kennen, wie zijn de mensen hierachter?” De soundtrack van die film heb ik samengesteld, dus ik voelde me geroepen door al die reacties en dacht: ik moet daar iets mee doen! Ik kwam in contact met Bence die altijd op zoek is naar nieuwe onontdekte muziek, maar ook naar oude vergeten muziek. Nu dacht ik niet meteen aan een podcast omdat ik van de oude generatie ben, maar door de samenwerking met Bence – die begin dertig is – realiseerde ik me dat er nu digitale middelen zijn waarmee alles veel sneller gaat: daar moet je gebruik van maken! Bij het ontstaan van het idee vonden we het dan ook erg belangrijk om jongeren aan het woord te laten, om die brede doelgroep aan te spreken. 

Geerten: Onze interdisciplinaire dichtbundel (poëzie en vormgeving samen) gaat over intimiteit, seksualiteit en het spannende en ongemakkelijke daaraan. Ik had ooit met August een gesprek daarover, dat wij het gevoel hadden dat wij de enige waren die intimiteit heel spannend vonden – terwijl als je het gesprek daarover opent blijkt dat veel meer mensen dat gevoel delen. Het idee was om daar een toneelvoorstelling over maken, de repetities waren al bezig, maar toen kwam corona, waardoor theater even niet kon bestaan. Er was toen al zoveel tekstueel materiaal dat we op zoek gingen naar een manier om dat alsnog over te kunnen brengen. Om toch een soort theater-ervaring te geven kwam de combinatie met de vormgeving erbij. 

Hoe heb je het ervaren om voor het eerst een aanvraag te doen bij het AFK?

Nadia: Van tevoren waren we best zenuwachtig! We kregen een tip van iemand dat Mijn Eerste Aanvraag bestond; in eerste instantie wilden we gewoon alles zelf bekostigen. Maar een studio huren is natuurlijk ook geen 2 cent, dus we besloten die tip op te volgen. Toen we alle paperassen kregen vonden we het wel lastig: je moet zoveel invullen, het vergt dat je over veel zaken al specifiek hebt nagedacht. Zo was er een vraag over samenwerkingspartners, maar daar hadden we nog geen idee over. Wij dreven echt op bevlogenheid maar hadden onvoldoende nagedacht over de praktische en realistische kant. Achteraf beschouwd is dat natuurlijk juist goed, want het doen van zo’n aanvraag dwingt je om na te gaan denken: wat wil ik eigenlijk, en hoe ga ik het doen? Dat duwt je naar voren; we zijn toen ook meteen het gesprek aangegaan met een radiostation. Gelukkig was het uiteindelijke gesprek met het AFK zó leuk: het was motiverend, inspirerend en we zagen veel enthousiasme. We kregen ook goed advies: dat we beter drie podcast-afleveringen konden maken in plaats van één. Inhoudelijk is de podcast hierdoor veel sterker geworden. Dit hebben we als zeer positief ervaren, niet als bemoeienis maar echt als meedenken.  

Geerten: We hadden nog niet eerder iets met subsidies gedaan, maar op een gegeven moment kwamen we tot de conclusie dat je als je iets wilt uitgeven je óf naar een uitgever moet gaan die vervolgens veel voor je bepaalt, óf je in eigen beheer moet uitgeven, maar dan heb je wel een budget nodig. Toen we Mijn Eerste Aanvraag tegenkwamen dachten we: dit is perfect voor ons, want zoveel geld hebben we niet nodig en het is ideaal om zo’n gesprek erbij te hebben. Uiteindelijk was het een hele goede ervaring. Tijdens het gesprek waren we alle drie onzeker of het nou een succes was of niet, omdat we niets konden aflezen van de mensen met wie we het gesprek hadden. Na afloop kregen we handige feedback, wat heel leerzaam was omdat we nu beter weten waar je op moet letten als je een aanvraag gaat doen.

Waar heeft het AFK aan kunnen bijdragen met het toegekende bedrag?

Nadia: In de brede zin heeft het AFK bijgedragen aan het geven van bekendheid aan dit vergeten genre, dit erfgoed van zowel Nederland als Suriname. Door de podcast zijn de liederen uit de vergetelheid geraakt en kunnen ze mensen inspireren zoals ook gebeurde met de jongeren die meewerkten. Meer concreet heeft het eraan bijgedragen dat we een studio konden huren, en dat we de artiesten wat konden betalen. En inhoudelijk heeft het AFK bijgedragen aan het verbeteren van het idee wat we hadden, dat is ook zeker een meerwaarde. 

Geerten: We hebben geld aangevraagd om onszelf uit te kunnen betalen, om de drukkerij te kunnen betalen, en ook om PR te kunnen doen. Dit is uiteindelijk ook ongeveer volgens plan uitgegeven. Origineel hadden we in de aanvraag niets gezegd over een presentatiemoment, maar volgens de AFK-medewerkers was het slim om dat wel te doen. Uiteindelijk een goede tip, want het publiek moest natuurlijk wel weten dat de dichtbundel bestond. Dus een gedeelte van het budget is ook naar dit evenement verschoven. Het AFK heeft ook geholpen met advies over de begroting, we noemden daarin bijvoorbeeld wel de distributie maar het was nog niet duidelijk wat we daarmee bedoelden. 

Wat wil je meegeven aan iemand die twijfelt om een aanvraag te doen?

Nadia: Je moet bedenken dat een aanvraag je helpt om je idee verder uit te pluizen, om het vorm te geven. Of je de toekenning uiteindelijk gaat krijgen of niet: door de aanvraag in te vullen versterkt het je denkkracht, en daarmee ook de realisatiekracht. Ervaring hebben is niet nodig, en als het niet lukt ben je toch op weg geholpen. Je kunt altijd nog een poging doen!  

(De podcast Surinaamse Strijdliederen is nu te beluisteren via: https://oemafoesranan.org/podcast/

Geerten: Bij twijfel zou ik zeggen: gewoon proberen! Het ergste wat er kan gebeuren is dat je wordt afgewezen maar dan probeer je het ergens anders of later nog een keer. Ik zou ook aanraden om met mensen te praten die ervaring hebben met het doen van aanvragen, of die zelf werken bij een fonds; er is namelijk een specifiek soort taal die nodig is voor zo’n aanvraag. 

Mijn Eerste Aanvraag

Iedereen die nog niet eerder een subsidie van het AFK heeft gehad, kan gebruik maken van Mijn Eerste Aanvraag. Tijdens deze eerste kennismaking met het fonds, kun je jouw aanvraag mondeling toelichten in een gesprek met medewerkers van het fonds. Let op: Het aantal aanmeldingen voor Mijn Eerste Aanvraag is hoog en edities raken zeer snel vol. Je kunt ook gewoon een reguliere aanvraag doen, daarbij gebruiken we dezelfde aanvraagcriteria. Een reguliere aanvraag indienen kan altijd. Kijk hier voor meer informatie.

Wil je sparren over je aanvraag? Stel je vragen aan onze Cultuurverkenners of aan één van onze stafmedewerkers.